Binnenkort opent het zijn dertiende hotel in 10 jaar tijd. Over nog eens 10 jaar moeten het er 30 zijn. Apollo Hotels & Resorts weet snel te groeien in een door de crisis geraakte branche. Wat is het geheim?
Best Practice van Management Team en Apollo Hotels
‘Slagvaardig en efficiënt’, zo vat Alexander Kluit de essentie samen van de organisatie waarvoor hij werkt als area general manager. ‘We hebben geen duur hoofdkantoor of grote stafafdelingen, waardoor we snel kunnen schakelen.’
Kluit wil maar zeggen: door de overhead klein te houden, ligt de verantwoordelijkheid laag in de organisatie: in de hotels en bij de hotelteams. En dat werkt. ‘We meten en weten bijna alles over de prestaties van onze hotels, restaurants en andere voorzieningen. Via een interne benchmark zien we in één klap hoe bijvoorbeeld de chef van het ene hotel presteert ten opzichte van de andere.’
Het komt dan ook regelmatig voor dat leidinggevenden van het ene hotel een weekje de rol overnemen van een collega op een andere locatie. ‘Dat levert heel bruikbare feedback op. We zoeken naar best practices en zorgen dat iedereen daarvan profiteert.’
Enige fantasie
Niet alleen de organisatie zelf, ook de Apollo Hotels zijn bepaald niet doorsnee. Of het nu gaat om driesterren- of vijfsterrenhotels, ‘als de locatie goed is, en wij onze toegevoegde waarde kunnen inbrengen en verbeterpotentieel zien, dan is het voor ons een aantrekkelijk project’, aldus Kluit. ‘Onze hotels moeten uitstraling hebben’, vat hij die toegevoegde waarde samen.
Al is daar soms in de beginfase best enige fantasie voor nodig. Zo was het Amsterdamse Ramada Apollo Hotel bijvoorbeeld bij aankoop nog een naargeestige, leegstaande kantoorkolos. Nu heeft het hotel 446 kamers en een restaurant, Floor 17, met dakterras, dat ook op de bewoners uit de buurt een enorme aantrekkingskracht heeft. Het viersterrenhotel is momenteel een van de succesformules van Apollo Hotels & Resorts.
Vooruit lopen
Na een aantal moeilijke jaren trekt de hotelbranche op dit moment flink aan, constateert Kluit tevreden. Amsterdam trekt de kar met een omzetgroei van 30 procent in het eerste kwartaal. Voor heel 2015 hoopt hij op een groei van 15 procent voor alle 13 hotels.
Amsterdam loopt voor de troepen uit, zegt hij. ‘Die stad heeft zijn citymarketing zo goed voor elkaar, dat de toeristen en zakengasten nu bijna vanzelf komen.’ Ook het bedrijfsleven ziet zijn resultaten weer verbeteren, merkt Kluit. ‘Daardoor neemt de zakelijke markt in de hotels weer toe en worden weer meetings geboekt.’
Facts & Figures Apollo Hotels & Resorts
Aantal hotels: 13 (Opening Apollo Hotel Groningen zomer 2015)
Medewerkers: 1.000
Kamers: 2.500 (waarvan 900 in Amsterdam)