Cloud computing, Internet of Things, machine-to-machine-communicatie, lang niet alle bedrijven zijn voldoende voorbereid op de toekomst, blijkt uit onderzoek van Vodafone. Dat zouden ze beter maar wel zijn. ‘Want er komen legio nieuwe mogelijkheden.’
Best practice van Management Team + Vodafone
Bij ruim 1.000 bedrijven (waaronder meer dan 300 in Nederland) onderzocht Vodafone hoe goed zij voorbereid zijn op de toekomst. Daaruit blijkt onder meer dat slechts een klein percentage zegt klaar te zijn voor ontwikkelingen als convergentie, cloud computing en het Internet of Things, oftewel: ‘Ready Business’, in woorden van de telecomprovider. ‘Vraag jezelf eens af hoe schaalbaar de ICT van je eigen bedrijf is’, zegt Alexander Saul, director enterprise business unit bij Vodafone en verantwoordelijk voor de zakelijke markt in Nederland, goed voor zo’n 40 procent marktaandeel.
Betere bussen
Die nieuwe wereld is niet iets om bang voor te zijn, maar juist een wereld van nieuwe mogelijkheden, benadrukt Saul. ‘Neem machine-to-machine-communicatie, waarbij apparaten draadloos met elkaar communiceren. Als je goed kijkt naar je bestaande businessproces en daarop deze technologie toepast, ontstaan legio nieuwe mogelijkheden en totaal nieuwe verdienmodellen.’
Een sprekend voorbeeld daarvan is Connexxion, zegt Saul. Dit vervoersbedrijf heeft zo’n 2.000 bussen voorzien van draadloze apparatuur die op afstand toont hoe zuinig de chauffeur rijdt en hoeveel beter of slechter dat is dan zijn collega’s. Het resultaat: in ruil voor een investering van 70 duizend euro bespaart Connexxion jaarlijks 3 miljoen euro aan benzinekosten.
Sky is the limit
Ook in Groningen profiteren ze van M2M-communicatie. Daar zijn veel vuilcontainers voorzien van sensoren die aan een centraal meldpunt doorgeven wanneer ze geleegd moeten worden. Vuilniswagens komen daardoor nooit meer voor een halflege bak langs, wat de gemeente bijna een ton per jaar scheelt.
Zulke convergentie van technologie zet onverminderd voort, zegt Saul. ‘Binnen nu en 10 jaar staan 50 miljard apparaten allemaal met elkaar in verbinding. Stel je eens voor welke kansen dat biedt voor nieuwe diensten. Bedrijven moeten daarop voorbereid zijn door te zorgen dat ze wendbaar zijn, met een strategie die verandering omarmt en zorgt voor flexibele en efficiënte bedrijfsprocessen. The sky is the limit!’
Succesfactoren
In het Ready Business-onderzoek van Vodafone staan 4 lessen:
- Communiceer, monitor en wees flexibel om zo beter in te spelen op klantwensen.
- Betrek uw klanten én uw medewerkers bij uw organisatie. Een open samenwerking is key.
- Maak maximaal gebruik van de kansen die technologie biedt
- Sta open voor nieuw IT-denken. Omarm externe raad, moderne technologie en de snel volwassen wordende cloud services.
Meer informatie en voorbeelden? vodafone.nl/ready-business