Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe je talent aantrekt en behoudt door het inzetten van moderne technologie

In samenwerking met VMware - Het aanbod van talent is schaars en het behouden van specialisten is lastig, al helemaal in de IT. Het Centraal Bureau voor de Statistiek zet daarom samen met partner VMware in op werken met moderne technologie. Een gesprek met ICT-directeur Bas van Essen van het CBS en Erik de Geus, Senior Regional Director Benelux bij VMware.

cbs vmware

‘Er is bijna geen functie meer waar geen IT in zit. Het raakt iedereen.’ Bas van Essen van het CBS moet daar voortdurend op inspelen. Hij heeft de organisatie van het overheidsbedrijf de afgelopen jaren snel zien veranderen. ‘Bij ons zijn de statistici inmiddels ook halve IT’ers die zelf ook programmeren en ontwikkelen. IT is meer een kerncompetentie aan het worden. Het is in essentie voor iedereen aantrekkelijk. En dat is de grootste uitdaging voor de board.’

Tegelijkertijd is de war for talent een hevige strijd en vraagt de mondige nieuwe generatie nu meer dan ooit van een werkgever. ‘Het gaat jonge mensen niet meer om lange werkweken en een leaseauto. Ze vragen zich met name af of ze kunnen blijven leren. Is een organisatie in staat om het lerend vermogen wat ik wil ontwikkelen te blijven faciliteren?’, legt Van Essen uit.

Ze zijn ook gewend om met moderne technologie te werken en kiezen een werkgever uit op de nieuwste tools en systemen. Dit biedt meer uitdaging en mogelijkheden en geeft een organisatie ook de mogelijkheid om snel nieuwe applicaties te ontwikkelen en diensten aan te bieden.

Meer dynamiek in de markt

Van Essen is enkele jaren geleden begonnen deze koers in te zetten. Hij krijgt daarbij hulp van partner VMware, een toonaangevende leverancier van multi-cloudservices. Volgens Senior Regional Director  Erik de Geus trekt zijn bedrijf als techspecialist makkelijker digitale talenten aan. Anderzijds merkt hij ook dat de dynamiek anders is in de markt.

‘Klanten als het CBS gaan andere dingen verlangen. Daarom zie ik onszelf meer als partner. Wij moeten ons anders profileren. We kunnen niet zeggen: hier heb je onze oplossingen en prettige wedstrijd verder. Je zet extra stappen om je applicaties naadloos te laten aansluiten op wat de organisatie verlangt.’

Superstatistiek

Een concreet voorbeeld van die nieuwste techniek: CBS werkt met een superstatistiek die eerst wel veertien uur nodig had om te draaien en nu een uur. ‘De medewerkers zijn er heel trots op om hiermee te werken en die waardering komt er ook vanuit de business. Wat we hebben gekozen, werkt echt. Dat is voor beide partners natuurlijk prettig.’

De koers die het CBS heeft ingezet, blijkt dus de juiste, concludeert Van Essen. ‘We zijn nu niet meer een partij die alleen op research zit. We kiezen toegepaste technologie en daarvan het nieuwste, in samenwerking met VMware. Daarmee zet je een cultuur neer. We onderscheiden ons daarmee, maar die pace moet je wel vasthouden. We hebben daarom ook een eigen academy, een eigen manier van organiseren, korte lijntjes. Ik ben zelf heel benaderbaar voor mensen. En we geven onze mensen ook de vrijheid om te vertellen wat ze doen.’

Bijvoorbeeld op het VMware-congres VMware Explore (in november in Barcelona), waar het bedrijf jaarlijks onder meer zijn nieuwste oplossingen presenteert. Van Essen: ‘Toen ik vroeg wie van mijn team daar een presentatie wilde geven, wilden ze dat allemaal wel.’

De Geus: ‘Er is geen mooier compliment dan als je klant op jouw congres met trots wil vertellen hoe zij je oplossingen inzetten.’

Duurzaamheid en diversiteit

Toch willen Van Essen en De Geus ook niet voorbijgaan aan de andere aspecten die nodig zijn om talent te krijgen en te behouden. ‘De vraag hoe je met duurzaamheid omgaat, wordt steeds vaker gesteld’, ziet De Geus. ‘De techniek die je inzet, verbruikt natuurlijk stroom en energie. Als je data-analisten aan het werk hebt en de capaciteit die zij nodig hebben om te kunnen werken, zal je energierekening de afgelopen tijd fors hoger zijn geworden. We zijn een commercieel bedrijf, maar kunnen zeker op dergelijke maatschappelijke vraagstukken anticiperen.’

Dat werkt ook intern door, gaat hij verder. Hij noemt reverse mentoring. ‘De komende generatie is best mondig en schroomt niet om zijn mening te delen met het management. Hoe gaaf is het dat ze ons slimmer kunnen maken door ons op dingen te wijzen die wij niet meer zien? Het belangrijkste is om daar voor open te staan, anders ga je veel talent missen.’

Het CBS heeft in het kader van duurzaamheid alles gevirtualiseerd om niet op hoge capaciteit te hoeven draaien. Van Essen: ‘Zo kunnen we die CO2-footprint zo laag mogelijk houden. We hebben ook op de werkplekken slimme oplossingen bedacht. Mensen beginnen al te reageren op dergelijke zaken. Ze vinden het zonde dat iets aanstaat als het niet hoeft. En er is Young CBS, een jonge groep mensen binnen het bedrijf die kritisch kijkt naar de organisatie.’

Op alle vlakken moet de cirkel rond zijn, meent hij. ‘Ook in diversiteit. Je moet interactie organiseren, zeker na de covid-periode. Jongeren vinden sociale cohesie heel belangrijk. Ook daar moet je met je facilitaire en IT-concept voortdurend op inspelen.’

Nieuwsgieriger zijn dan ooit

De Geus: ‘Hoe kun je mensen blijven binden en houden ze gevoel bij je organisatie? Alles kan virtueel, maar je wilt ook ergens bij horen. Daar moet de komende tijd veel energie in zitten. Waarom wil iemand graag bij het CBS werken? De mensen gaan niet weg omdat ze een betere aanbieding krijgen in geld, maar omdat ze iets missen in de eigen organisatie. Dat kan waardering zijn, of werken met oude technologie. Je moet je talent binden én ze helpen.’

Volgens Van Essen is het jezelf er ook bewust van zijn dat iedereen talent heeft. ‘Jouw plicht is om te kijken waar het potentieel zit van je medewerkers. Recent hebben we een expositie gehouden waarin onze medewerkers lieten zien waar ze mee bezig zijn: van schilderijen tot sieraden en meer. Die expositie werd enorm druk bezocht. We hoorden de mensen vol passie vertellen over wat ze in hun vrije tijd doen. Als je wilt overleven in de markt waarin we zitten, zul je nieuwsgieriger moeten zijn dan ooit.’