‘Je zit er met je hart en ziel in’
Ondernemen zit diep in het DNA van Pascal Ummels en Bart van den Hurk. Terwijl Ummels zich met Studio Noos focust op het produceren van kwaliteitstassen voor moeder én kind, biedt Van den Hurk met Withlocals privé- en gepersonaliseerde tours aan door een zestigtal steden, verspreid over de wereld. Twee uiteenlopende organisaties — en toch volop parallellen, vooral op gebied van financiering, merken de twee mannen op.
‘Ik heb voorheen in de private equity gewerkt — en ik merkte dat ik aan de andere kant stond dan waar ik wil staan’, vertelt Van den Hurk. ‘Ik wilde niet meer degene zijn die vragen stelde aan ondernemers, ik wilde zelf aan het roer staan. Het bouwen aan een bedrijf is een uniek gegeven op zich. Eindverantwoordelijke zijn voor een bedrijf, voor je werknemers, voor de groei, dat is waar het mij om gaat.’
Ummels knikt instemmend. ‘Je zit er met je hart en ziel in. Het moet ook wel een beetje in je zitten, dat ondernemerschap. Ik wil mezelf iedere dag doorontwikkelen en uitdagen. Je moet flexibel zijn en je regelmatig kwetsbaar opstellen. Je wilt als ondernemer bijvoorbeeld een bepaalde kant op, maar kunt het niet altijd baseren op feiten of cijfers. Je komt erachter door het te doen.’
Omgaan met nee’s
Met Withlocals heeft Van den Hurk meegewerkt aan het binnenhalen van de tweede fundingronde voor het bedrijf. ‘Dat ging in totaal om zo’n 6 tot 7 miljoen euro. Je praat met ontzettend veel partijen. We hebben op wel 75 deuren aangeklopt, waar je iedere keer veel voor voorbereidt, plannen uitschrijft en presentaties maakt.’ Die nee is echter iets waar je als ondernemer mee moet leren omgaan, zegt Van den Hurk.
Geld om te overleven
Terwijl Van den Hurk met Withlocals erin slaagde om de som binnen te halen, kwam zijn bedrijf voor een unieke uitdaging te staan tijdens de coronapandemie. ‘Dan heb je ineens een vangnet nodig. November en december zijn over het algemeen de slechtste maanden in de reisbranche, maar toen COVID uitbrak, ging onze omzet binnen twee dagen naar núl. We hadden snel funding nodig om te overleven. Niet om te investeren, maar om de salarissen twee maanden te kunnen betalen.’
Om het cashflowprobleem op te lossen, ging Van den Hurk in gesprek met zijn huidige investeerders. ‘Mensen die bij ons boeken betalen vooruit — maar wij konden uiteraard helemaal niks meer leveren. In zo’n tijd sta je als ondernemer continu aan’, zegt Van den Hurk. ‘Dat is wanneer het moet gebeuren en het bedrijf valt of staat bij jouw ondernemerschap.’
Infographic – Financiering & Groei: De Route naar E-commerce Succes
Op weg naar succes met je e-commercebedrijf? Het verkrijgen van financiering blijft een uitdaging. Welke optie past bij jou? Download de infographic gratis.
lees verderBinnen twee dagen op de rekening
Uiteindelijk kwam hulp vanuit PayPal, het betaalplatform waar Withlocals al 20 procent van de transacties mee voltooide. ‘We kwamen erachter dat PayPal ook krediet verleende aan ondernemers. Ik kende het alleen als betaalplatform, maar er bleek dus een nieuw type financiering te bestaan, waarin snelheid centraal stond en je de som terugbetaalt op basis van een percentage van de omzet. De aanvraag was heel straightforward: het tarief stond vooraf al vast en binnen twee dagen na goedkeuring door PayPal stond het geld op de rekening.’
Ummels, naarstig op zoek naar groeigeld, kwam zo ook bij PayPal Business Krediet terecht. ‘De aanvraag en de onboarding waren erg makkelijk. Ondernemers kunnen binnen enkele minuten krediet aanvragen en indien goedgekeurd, het binnen enkele minuten ontvangen. Je zag direct wat je morgen op de rekening kunt krijgen. Geen periodieke rente of verborgen kosten, de ondernemer betaalt alleen een vast bedrag dat duidelijk wordt vermeld wanneer ze de lening afsluiten. Het is de eeuwige afweging: als ik het geld nú nodig heb, wat is het me dan waard? Dat is ondernemerschap.’
‘Elke dag is een stukje nieuw’
Terwijl de reisbranche inmiddels weer helemaal terug is, zag Van den Hurk met Withlocals een belangrijke keuze. ‘Als ondernemer kun je je focussen op alsmaar rennen en groeien, groeien, groeien. Maar we hebben nu een bewuste switch gemaakt. Minder rennen en meer een langetermijnstrategie die zich baseert op winstgevendheid.
Ummels heeft met Studio Noos in Nederland inmiddels een mooie marktpositie te pakken — maar werelddominantie is (nog) niet aan de orde. ‘Er liggen zoveel kansen. We zijn nu bijvoorbeeld een jaar bezig om ons bedrijf te laten groeien in Duitsland en ook het Verenigd Koninkrijk, terwijl we ook vooral de collectie aan tassen willen verbreden en verduurzamen. Ieder land en iedere fase brengt zo zijn eigen uitdagingen met zich mee. Daar gaat mijn ondernemershart sneller van kloppen. Elke dag is een stukje nieuw.’
Klik op de infographic voor een grotere versie.