Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Drie slimme tips voor meer winst en een betere cashflow

In samenwerking met NetSuite - Uit onderzoek door Oracle NetSuite blijkt dat de tijd van flitsende bedrijfsmodellen zonder duidelijk verdienmodel voorbij is. In 2020 waren cashflow, debiteurenbeheer en werkkapitaal de belangrijkste KPI’s onder leiders. Ontdek de drie tips om in te zetten op groei.

Foto: Micheile Henderson

Wanneer je als bedrijf niet genoeg winst maakt, kom je in een vicieuze cirkel terecht. Er is niet genoeg geld om talentvolle medewerkers aan te houden en er worden te weinig innovatieve kansen benut. Tegelijkertijd raken investeerders en kredietverstrekkers het vertrouwen kwijt, waardoor er geen extra kapitaal in de onderneming komt. Een doemscenario voor veel ondernemers, blijkt uit een Brainyard-enquête onder 361 bestuurders. Zij gaven aan zich in 2020 vooral zorgen te maken over winstgevendheid. Hoe kun je hieraan werken?

Tip 1: Zorg voor een compleet beeld van je bedrijf

Alleen als je precies weet hoe je bedrijf ervoor staat, kun je inzetten op groei. Je hebt dus veel data nodig. Het is hierbij belangrijk dat je gegevens altijd up-to-date zijn. Denk niet alleen aan de boekhouding en salesresultaten, maar leg de resultaten van alle afdelingen vast. Deze holistische kijk op je bedrijf helpt je sneller patronen achter successen en tegenvallers te ontdekken. Zo kun je goed onderbouwde strategieën bedenken voor de toekomst.

Focus je bij het verzamelen van gegevens niet alleen op de producten of klanten die het meest winstgevend zijn, maar sta ook stil bij kansen. Waar zit nog potentie voor groei? Het is daarnaast belangrijk om oog te hebben voor het verschil tussen brutogroei en nettogroei. Brutogroei staat gelijk aan een groei in omzet, nettogroei aan omzet min de kosten. Als je wilt groeien, is het niet altijd nodig om meer te verkopen. Door te besparen op processen en inkoop, kan per product meer winst worden gemaakt.

Tip 2: Start met upselling en cross-selling

Wist je dat het aantrekken van nieuwe klanten gemiddeld vijf keer zoveel kost als het opnieuw verkopen aan bestaande klanten? Zet daarom liever in op upselling en cross-selling. Upselling draait om het verkopen van een beter, duurder product dan wat de klant eerder heeft aangeschaft. Hieronder vallen ook upgrades van abonnementen. Bij cross-selling bied je een product aan dat een goede aanvulling is op de eerdere aankoop.

In allebei de gevallen verkoop je dus meer aan een bestaande klant, het maakt hiervoor niet uit of je vooral B2B verkoopt of B2C. Cross-selling en upselling zijn vooral in de e-commerce bekend als onmisbare technieken. Verkoop je vooral aan andere bedrijven? Dan is je accountmanager de aangewezen persoon om cross-selling en upselling in te zetten. Die kan direct inspelen op de behoeften van je klant. Denk bijvoorbeeld ook aan cross-selling aan een dochteronderneming of nieuwe afdeling.

Tip 3: Zorg dat je systemen met elkaar verbonden zijn

Een kenmerk van veel winstgevende bedrijven is dat ze investeren in automatisering. Zo wordt het proces van offerte tot factuur versimpelt, worden doorlooptijden verkort en financiële zaken sneller afgehandeld. Toch leidt dit vaak tot een volgend probleem: een teveel aan softwaresystemen binnen de organisatie.

Grote kans dat het managementteam vele dashboards moet doorspitten om tot de juiste data te komen. Dat kost onnodig veel tijd en is foutgevoelig. Hierdoor worden bovendien risicovolle beslissingen genomen met grote gevolgen voor de hele organisatie. Ook IT-afdelingen hebben last van deze wildgroei aan applicaties. Er gaat veel tijd en geld zitten in de aanschaf, integratie en onderhoud.

Wanneer je werkt met een geïntegreerd platform, kunnen deze problemen voorkomen worden. Datapunten worden verbonden zodat medewerkers uit de gehele organisatie vanuit één overzichtelijk punt data verzamelen, interpreteren en gebruiken. Zo werken deze platforms als winstkatalysator.

Meer tips? Download de gratis whitepaper

Wil je meer tips om de winstgevendheid en cashflow van je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Download dan de whitepaper Renderen kun je leren: Met deze 6 manieren wordt jouw bedrijf ook een geldmachine.