We schuiven aan bij een gesprek met drie experts: Dave Rosenberg, hoofd marketing, business development en private equity bij Oracle NetSuite, Melissa McCracken, investeerder bij Nextech Invest en Tatiana Okhotina, CFO van money transfer service Azimo.
1. Wat is het juiste moment om te starten met data?
Volgens Melissa McCracken is het belangrijk om vanaf de start van je bedrijf bezig te zijn met data. Als startup kun je data bijvoorbeeld gebruiken bij je financiële prognoses voor de komende jaren. Hoeveel ben je al gegroeid en welke groeitrend verwacht je in de toekomst? McCracken benadrukt dat veel bedrijven niet genoeg aandacht hebben voor het verzamelen van data. Wanneer je daar nu niet genoeg mee bezig bent, heb je later geen data over deze huidige periode om te analyseren.
De meeste ondernemers zijn nog niet thuis in de data science. Hierdoor zie je kansen sneller over het hoofd. Dave Rosenberg raadt daarom aan om je kennis zo snel mogelijk bij te spijkeren, bijvoorbeeld met een online cursus.
2. Bepaal welk type data je gaat verzamelen
Wanneer je als bedrijf begint met het verzamelen van data, is het belangrijk om eerst een focusgebied te kiezen. Volgens Rosenberg kun je het beste starten met het verzamelen van financiële data. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 40% van de bedrijven in het Verenigd Koninkrijk net genoeg cash hebben om een jaar overeind te blijven. Kijk dus alvast vooruit naar de komende jaren. Zo weet je precies hoeveel geld er binnenkomt en hoeveel je uitgeeft. Volgens Rosenberg is er ook geen enkel scenario te bedenken waarin het niet slim is om je eerst te richten op je financiële plaatje. Wanneer je dit goed op de rit hebt, valt de rest op zijn plek.
Sommige branches zijn al gewend om te werken met data, denk bijvoorbeeld aan de gaming industrie, waar veel gewerkt wordt aan monetization. Volgens Rosenberg maakt het echter niet uit wat voor soort bedrijf je hebt, iedereen kan profiteren van een mix aan kwalitatieve en kwantitatieve data. Zo kun je onderbouwde keuzes te maken over de richting die je als bedrijf inslaat.
Zo transformeer je je bedrijf tot succesvolle data gedreven organisatie (webinar)
Elke organisatie wil data gedreven zijn bedrijf runnen maar halen niet het gewenste rendement uit hun data. In dit webinar leer je hoe je data effectief en efficiënt inzet om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
lees verder3. Neem afscheid van de Excelsheet
Volgens Rosenberg starten de meeste bedrijven hun dataprojecten met een Excelsheet. Dat kan een stuk efficiënter. Tegenwoordig zijn er tal van handige tools die je kunt inzetten om meer datagedreven beslissingen te kunnen nemen. Tatiana Okhotina is bijvoorbeeld zeer te spreken over Domo, Google for data warehousing en Google Data Studio voor het visueel weergeven van analyses. Daarnaast gebruikt haar bedrijf NetSuite voor financiële rapportages. Wanneer bestaande tools niet helemaal aansluiten bij je wensen, kun je er natuurlijk zelf een bouwen. Zo hebben de medewerkers van Azimo zelf een treasury management system ontwikkeld.
McCracken raadt bijvoorbeeld electronic lab notebooks aan, waarbij precies wordt vastgelegd aan welke projecten medewerkers hun tijd aan besteden. Die data kan direct gekoppeld worden aan kosten. Je kunt dan ook goed zien aan welke projecten te veel of te weinig medewerkers werken.
4. Wanneer heb je gespecialiseerde teams nodig?
Wanneer je net begint met het verzamelen en verwerken van data, heb je hier niet direct een vijftienkoppig team voor nodig. Okhotina vertelt dat de hoeveelheid mensen die je hiervoor moet inzetten, afhangt van hoe ver je bent in het proces. In het begin is het volgens de CFO beter om je data te outsourcen en je eigen team in te zetten op het managen van een deel van de data sets.
In sommige gevallen is het slim om data scientist niet in een los team te laten werken, maar juist te integreren in andere onderdelen van de organisatie. Zo horen data scientists bij Azimo bijvoorbeeld bij een product team. Hierdoor kunnen deze teams datagedreven beslissingen maken over productontwikkeling. Zo kunnen er betere KPI’s worden geformuleerd. Volgens Okhotina presteren de teams hierdoor beter dan voorheen.
5. Hoe overtuig je een investeerder met data?
Door de juiste data te verzamelen en deze op een goede manier in te zetten, kun je ook investeerders overtuigen. Investeerder McCracken vertelt dat zij vooral kijkt naar welke mijlpalen een startup al heeft behaald. Het is voor haar belangrijk dat de programma’s die de bedrijven gebruiken op financieel gebied, uitvoerig vastgelegd worden.
Okhotina vult aan dat investeerders vooral op zoek zijn naar een sterk businessmodel waarin meerdere scenario’s worden beschreven. Ze adviseert bedrijven om hun investeerders op de hoogte te houden van welke beslissingen er worden gemaakt en welke data hieraan ten grondslag ligt. Alleen met de juiste data kan een investeerder inschatten hoe je bedrijf groeit.
Bekijk het webinar
In het on-demand webinar vertellen experts op het gebied van finance en investeringen op welke methoden bedrijven hun financiële data kunnen gebruiken en hun organisatie te transformeren in een succesvolle data dynastie. Bekijk het webinar.