Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe je als ondernemer in de coronacrisis overeind kunt blijven

In samenwerking met ING - De coronacrisis raakt veel ondernemers in verschillende sectoren. De vraag is hoe je als ondernemer tijdens de coronacrisis overeind kunt blijven.

Ondernemen in coronatijd
Ondernemen in coronatijd

Cafés, restaurants, maar ook culturele instellingen zijn dicht. De reisbranche is volkomen stilgevallen. Maar ook non-food retail ervaart veel minder aanloop van consumenten. De meeste impact wordt ervaren door ondernemers in de horeca, transport, evenementenbranche, culturele sector en non-food retail. Kortom, de coronacrisis zorgt voor slapeloze nachten bij veel verschillende soorten ondernemers. We spreken Martin van den Hemel, directeur Zakelijk Advies bij ING over zijn ervaringen met ondernemers en onderneemster Wendy Horsch, oprichter van coachings- en trainingsbureau WYS over haar eigen ervaringen.

Brede klantenspreiding

Adviezen aan ondernemers in crisistijd zijn er volop. Toch is het belangrijkste advies van Martin van den Hemel aan ondernemers die hij spreekt: “word nooit te afhankelijk van één of enkele klanten. Spreid je risico. In de coronacrisis komt niet alleen jouw bedrijf voor verrassingen te staan, maar ook die van je klanten. Sommige bedrijven ondervinden veel nadelen van de crisis en andere profiteren er juist van. Door niet te afhankelijk te worden van één of enkele klanten, spreid je je risico en loop je minder gevaar zelf in de problemen te komen wanneer een klant wegvalt. Daar kan Wendy Horsch zich in vinden. Naast coach is Wendy actief als communicatietrainer en voert ze assessments uit voor grote organisaties. Dit levert haar een breed palet aan opdrachtgevers op. “Mijn geluk is dat ik veel verschillende klanten heb; van zorginstanties en woningcorporaties tot ICT-bedrijven.” Maar niet alleen de variatie aan opdrachtgevers heeft Wendy door de eerste periode van de coronacrisis heen geholpen. Al haar lopende opdrachten zeiden af, behalve een grote assessmentklus die net was geboekt. Dankzij snel schakelen kon ze de opdracht zonder problemen door laten gaan.

Kosten besparen

Een manier om als ondernemer te reageren op een crisis zoals deze, is door goed te kijken naar de kosten en de inkomsten. Martin van den Hemel: De grote kosten zijn altijd huisvestingslasten en personeel. Volgens Martin is het niet lastig om daarin te snijden. Je kunt proberen te onderhandelen met je huurbaas wanneer je kunt aantonen dat je omzet fors is gekelderd. Of je zult moeten kijken of je met minder personeel door kan. Martin van den Hemel: “Voor veel ondernemers is dat laatste heel lastig. Het gaat om de mensen met wie ze al jaren samenwerken. Een oplossing kan zijn om met je medewerkers in gesprek te gaan of ze voor minder salaris door willen werken zodat er niemand ontslagen hoeft te worden. Hiermee geef je een keus aan je medewerkers, en kun je meer steun opbouwen onder je mensen.” Of probeer ze ergens anders in te zetten: Martin van den Hemel: “Zo ken ik een ondernemer in de evenementenbranche die zijn medewerkers heeft uitbesteed bij een bevriend bedrijf in de distributie. Zijn mensen werken nu daar in het magazijn, zodra het aantrekt heeft hij alle kennis in huis en hoeft niet als een gek op zoek naar nieuw personeel. En kan hij direct van start!”

Een andere tip van Martin van den Hemel: juist nu zie je hoe belangrijk het is om geld apart te zetten voor moeilijke tijden. Een buffer kan je dan helpen om een periode zonder inkomsten door te komen. Heb je een rekening bij ING dan kun je met de Saldoverdeler heel gemakkelijk geld apart zetten in digitale potjes.”

Tips

ING heeft vier tips aan ondernemers om overeind te blijven gedurende coronatijd :

  1. Kijk heel goed naar de klanten die je al hebt en zorg ervoor dat je het contact daarmee goed onderhoudt.
  2. Zorg dat je niet afhankelijk wordt van één klant maar zorg voor meerdere opdrachtgevers.
  3. Kijk hoe je kunt bezuinigen op vaste lasten zonder meteen de zwaarste maatregelen te nemen. Door bijvoorbeeld je personeel mee te laten beslissen over loonkorting of minder werk, of na te denken over andere oplossingen.
  4. Kijk goed naar wat je wilt doen, vooral naar waar je je goed bij voelt en wat je juist niet ligt.

Van waarde zijn

In tijden van crisis kun je als ondernemer laten zien wat je waard bent. Martin van den Hemel: “Stel jezelf de vraag ‘hoe kan ik nu van waarde zijn voor mijn klanten? Door na te denken wat je toevoegt en mee te denken over de problemen waar jouw klanten tegenaan lopen, ben je als het ware een soort sparringpartner van hen. Je leert hun problemen kennen en kan meedenken over oplossingen.”

Ook Wendy Horsch gebruikte deze periode om goed na te denken over haar strategie. Wendy Horsch: “Iedereen was aan het overleven, mijn bestaande klanten liepen natuurlijk net zo hard tegen problemen aan. Ik vond het geen goed idee om ze op dat moment nieuwe producten aan te bieden.Veel van mijn opdrachtgevers ken ik al heel lang en met de meeste van hen heb ik een goede band. Ik ben toen vooral gaan investeren in het warm houden van mijn contacten. Ik hing regelmatig met ze aan de telefoon of sprak ze online, en hoorde van hen waar ze in deze moeilijke tijd tegenaan liepen. Door oprechte belangstelling te tonen, te laten zien dat zij er voor haar klanten was en mee wilde denken, kon Wendy op zoek naar passende oplossingen, die uiteindelijk weer nieuwe opdrachten opleverden.

Martin van den Hemel: “Wanneer je je bewust bent van je waarde kun je als een sparringpartner aanschuiven en meedenken over hun problemen. Kijk daarom goed naar je bestaande relaties, wat je voor hen kan betekenen en investeer daarin, dat betaalt zich altijd terug.”

Kijk goed naar wat je wilt doen en je goed bij voelt

Wendy Horsch: “Ik vind live trainingen geven aan een grote groep leuk, daar krijg ik veel energie van. De afgelopen maanden ben ik er achter gekomen dat online training geven aan een groep van twintig man echt een heel ander verhaal is. Niet echt iets voor mij. Dat wil niet zeggen dat ik zo’n klus niet aanneem, maar ik heb wel de keuze gemaakt om dit zelf niet meer te doen en schuif ik ze graag door naar een collega die hier wel energie van krijgt. Zo kan ik focussen op waar ik wél plezier uit haal als ondernemer.”