Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo hou je het vol in de kantoortuin

In de kantoortuin zijn het vaak dezelfde collega’s die je van je werk houden, en die je na een tijdje wel kunt schieten. Die frustratie is vervelend voor jezelf, houdt je van je werk en verzuurt de collegialiteit. Hoe hou je het draaglijk?

kantoortuin overleven MT Work/Life

Dat het lastig werken is in een kantoortuin wisten we al, en dat het slecht voor je is, viel vorige maand te lezen in een onderzoek. Het kan de nodige spanningen opleveren als steeds dezelfde collega’s op je zenuwen werken of je die opdracht maar niet afkrijgt omdat de telefoon steeds gaat. We zullen alleen wel moeten, want de kantoortuin gaat voorlopig niet verdwijnen. Zo maak je het draaglijk voor jezelf en je collega’s – niet door je af te sluiten, maar door af te stemmen.

Voorkomen is beter dan genezen

Een beetje omgevingsbewustzijn doet wonderen. Wanneer je in de bibliotheek zit te werken of in de lobby van een hotel, merk je dat het veel stiller is. Als we met onze collega’s net zo veel rekening zouden houden als met deze mensen die we niet kennen, zouden veel kantoortuinproblemen voorkomen kunnen worden. Vraag bijvoorbeeld voor een belafspraak: ‘Ik heb een telefoongesprek dat ongeveer twintig minuten zal duren. Vinden jullie het goed als ik dat hier doe, achter mijn laptop, of is het prettiger als ik even een hokje opzoek?’

Wat ook kan helpen, is bespreken waar iedereen behoefte aan heeft. Misschien werkt het goed om het eerste uur van de werkdag in stilte e-mails af te handelen en de to-do-list voor de week te maken, en dan even samen koffie te drinken, in plaats van dat de hele ochtend continu gekletst wordt.

Niet persoonlijk

Niet alles is te voorkomen maar als het goed is, is alles wel te bespreken. Hou het professioneel en laat emoties er zo veel mogelijk buiten. Je kunt best gestrest zijn, maar emoties helpen je zelden verder als je iets voor elkaar wilt krijgen. Dus niet ineens ontploffen en door die kantoortuin roepen ‘dit is nou de tiende keer dat je door me heen praat’, maar wacht tot een rustig moment. Dan voelt je collega zich niet aangevallen, ben je zelf wat rustiger en kun je heel zakelijk het probleem bespreken.

Maak van je hart geen moordkuil

Waar gecommuniceerd wordt, is conflict. Maar als je niet meer communiceert, weet je zeker dat het misgaat. Het kan goed zijn om je collega niet op het moment zelf te confronteren, maar zorg wel dát je het uitspreekt en niet te lang wacht, anders weet je collega misschien niet meer waar het over gaat terwijl jij jezelf dagen zit op te vreten.

Hou het bovendien bij jezelf en in grote lijnen; om de situatie te verbeteren moet je bespreken wat er in het vervolg anders moet, niet wat je collega tot in detail anders had moeten doen.