Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bouwruzie maakt pier Schiphol nog duurder – 3D-printpionier Shapeways failliet

Ook nieuws: strafheffing Chinese EV's gaat in, Crocs-importeur komt met nieuw merk, winst Van Lier verdampt en winnende Brainport-startups 4,6 miljard waard.

Schiphol KLM
Foto: NurPhoto

1. A-pier Schiphol 800 miljoen duurder door bouwruzie

De nieuwe A-pier van Schiphol is pas in 2027 klaar, acht jaar later klaar dan gepland, en gaat bijna 1,4 miljard euro kosten, meer dan twee keer zo veel als eerder geschat. Dat maakte de luchthaven donderdag bekend. In een eerdere kostenraming in 2021 ging Schiphol nog uit van 1,1 miljard euro. Dat was al veel meer dan de 600 miljoen die oorspronkelijk was begroot.

De bouwbedrijven die de klus eerder zouden uitvoeren, Ballast Nedam en TAV, krijgen daarvan de schuld. Schiphol haalde de bedrijven van het project af nadat de kosten en levertijd waren opgelopen. In december klaagden de bouwers Schiphol hiervoor aan.

2. 3D-printplatform Shapeways valt stil door bankroet

De befaamde 3D-pionier Shapeways lijkt uitgeprint. Het Amerikaanse moederbedrijf heeft na jarenlange verliezen faillissement aangevraagd en sleept de oorspronkelijke Eindhovense vestiging mee. Shapeways was er als Philips-spin-off vroeg bij met zijn platform waar consumenten en ontwerpers 3D-objecten kunnen laten printen. In Eindhoven snorden daarvoor zeker twaalf 3D-printers 24 uur per dag en zeven dagen per week, meldt het Eindhovens Dagblad.

Volgens curator Jeroen Tulfer zijn er orders genoeg, maar die bereiken Nederland niet meer. Hij verwacht veel interesse in een doorstart van de productievestiging.

3. Strafheffing Chinese auto’s gaat in

De Europese Commissie zet de extra importheffingen voor Chinese elektrische auto’s door, meldde zij donderdag. Die strafopslag van 17,4 procent voor BYD-auto’s tot 37,6 procent voor SAIC boven op de bestaande heffingen moeten zorgen dat er een einde komt aan de oneerlijke concurrentie van door de Chinese overheid gesubsidieerde EV’s. De heffingen zijn nog wel voorlopig: ze worden definitief als Brussel en Peking er de komende vier maanden niet uitkomen en gelden dan vijf jaar.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

4. Na Uggs en Crocs helpt deze man ons aan de Velous

Dick Wijsman, de importeur die in 2004 Europa aan de Crocs hielp, wil dat kunstje herhalen voor een ander Amerikaans merk, schrijft De Telegraaf: Velous. Samen met zijn jongste zoon haalt hij het herstelschoeisel naar ons continent, slippers en gympen van Crocs-achtig kunststof die sporters dragen om hun voeten bij te laten komen. Zo opvallend als Crocs zijn ze niet, maar Wijsman heeft een neus voor wat gaat lopen. Voorafgaand aan Crocs was hij ook al verantwoordelijk voor Teva en Uggs in Europa.

5. Winst Van Lier slaat om in verlies

De winst van Van Lier is omgeslagen in ruim 4 ton verlies. Dat blijkt volgens Quote uit de voorlopige cijfers over het gebroken boekjaar 2023/2024 van de sinds vorig jaar aan Nxchange genoteerde schoenfabrikant. De omzet ging wel met zo’n 10 procent omhoog tot 15 miljoen euro, maar dat is een stuk minder dan de 17,1 miljoen die eerder werd beloofd. Voor het komende jaar verwacht het schoenenmerk van de familie Van Spaendonck weer zwarte cijfers: zo’n 7 ton winst.

Dat het bedrijf het afgelopen jaar verlies heeft gedraaid, is volgens Van Lier te wijten aan grote kostenstijgingen. Ook liep de verkoop van sneakers de afgelopen maanden sterk terug door het regenachtige weer in Nederland.

Lees ook: Christina van Spaendonck is 26 en ceo van VanLier: ‘Je creëert zelf hoe serieus je wordt genomen’

6. En dan dit: beste Brainport-startups 4,6 miljard waard

In Eindhoven zijn deze week de jaarlijkse Gerard en Anton Awards uitgereikt aan de meest veelbelovende startups van de regio Brainport. Dit jaar gingen VitalFluid, UPyTher, Sirius Medical, TracXon, Senergetics, Veridis, Dembrane, Whispp en SCIL Nanoimprint Solutions met de naar de Philips-oprichters genoemde prijs naar huis. Onthoud die namen, want na tien jaar en honderd prijzen uitdelen zien de stats er goed uit: samen zijn ze 4,6 miljard euro waard, zeven zijn overgenomen en slechts acht gestopt. Hofleverancier van de founders is… d’n Philips natuurlijk!

Wat we ook lazen:

  • Ondernemer zet 170 man personeel in voor verkoop merchandise Taylor Swift bij ArenA (De Ondernemer)
  • Campspace gaat samen met HomeCamper in Frankrijk en het Duitse Camperland (Silicon Canals)
  • Labour aan de macht: wat zijn haar plannen voor startups? (Sifted)
  • Winnaar verkiezing lelijkste website weigert gratis restyling (Telegraaf)
  • Coole infographic: ROM’s investeerden in 2023 samen 219 miljoen euro (persbericht)