Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Snel op de hoogte met de dagelijkse nieuwsupdates.

Recente updates

En verder: China breekt alle handelsgesprekken VS af; Expats boos om belastingverhoging en Comcast nieuwe eigenaar mediabedrijf Sky.

Nieuws Management & Leiderschap

Uber overweegt overname maaltijdbezorger Deliveroo – Nederland met twee pensioenfondsen in top tien

En verder: China breekt alle handelsgesprekken VS af; Expats boos om belastingverhoging en Comcast nieuwe eigenaar mediabedrijf Sky.

clock 2 min

Nieuws Startups & Scaleups

Airbnb wil verhuurders aandelen geven; AH opent eerste kassaloze winkels

Ondernemersnieuws: Airbnb wil verhuurders belonen met aandelen, Italianen kopen Nederlandse AI-dienst Datatrics en AH opent vandaag eerste kassaloze winkels.

clock 3 min

goede doelen column MT

Carrière

Bob de manager en het goede doelen-beleid

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Vandaag leert Bob dat boekhouden ingewikkeld kan zijn.

clock 3 min

Nieuws

In het nieuws: Mohamed Bouyaala (Hoofd C&A Duitsland)

C&A heeft zijn filiaal aan de Alexanderplatz helemaal verbouwd. Met kaarsjes, make-up en speelgoed moet de klant verleid worden. Een...

clock 1,5 min

Management

Bol.com: ‘Wij kunnen niet meer zonder resultaatgerichte aanpak’

Een veilige, prettige en schone werkomgeving voor de ruim 3.500 medewerkers die werkzaam zijn in de twee fulfilment centers van...

clock 4 min

‘Dienend leiderschap is het leiderschap van de toekomst’, zegt Anouk Minnes van Great Place to Work. De paradoxale term verwijst naar een leidinggevende die menselijkheid toont, luistert naar zijn werknemers en hen meeneemt in besluitvormingsprocessen. Zulke leiders vergroten de tevredenheid van werknemers en dus het succes van het bedrijf. TUSSENKOP Invloed van leiders op de organisatie Great Place to Work doet al dertig jaar onderzoek naar goed werkgeverschap. De organisatie helpt bedrijven in het verbeteren van hun employee experience en publiceert elk jaar een ranglijst met beste werkgevers, ‘Best Workplaces’. Minnes: ‘De bedrijven die dit jaar de lijst haalden, onderscheidden zich van andere bedrijven door hoe goed ze naar hun werknemers luisteren,’ vertelt Minnes. ‘Goed leiderschap is niet alleen goed voor werknemers, maar ook voor het succes van het bedrijf. Werknemers met een goede employee experience, zijn productiever.’ Hoe zorg je voor een goede werknemerservaring? Managers en leidinggevenden hebben daarvoor de sleutel in handen. Dat begint al op de eerste werkdag. Minnes: ‘Je kunt de nieuwe werknemer een laptop geven en een map met alle benodigde informatie, maar je kunt er ook een momentje van maken waarop je hem of haar verwelkomt in het bedrijf. Die eerste dag hoeven nieuwkomers niet productief te zijn. Laat ze eerst maar eens goed kennismaken met de bedrijfscultuur en hun nieuwe collega's.’ Creatief bureau FX, een van de Great Places to Work van 2018, laat nieuwe mensen de eerste dag een speurtocht door het pand maken. Zij moeten het wachtwoord van hun laptop bij elkaar puzzelen, door quizvragen over de geschiedenis van het bedrijf en het bedrijfspand te beantwoorden. Omdat ze al die dingen niet weten, moeten ze dat spelenderwijs, in contact met hun nieuwe collega’s uitvinden. Zo ontmoeten zij hen en gaan direct in gesprek. ‘Werken aan de employee experience hoeft dus niet een uitgebreid onboardingsprogramma te betekenen,’ benadrukt Minnes van Great Places to Work. ‘Uit onze onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat er al een verschil wordt gemaakt met de manier waarop je je medewerkers bedankt. Het maakt uit of je bij het behalen van een target een mailtje stuurt of dat je in plaats daarvan iemand in de ogen kijkt terwijl je hem of haar persoonlijk bedankt.’ Zelfs het begroeten van medewerkers op de afdeling kan het verschil maken. Dienend leiderschap Maar met persoonlijke aandacht voor je mensen ben je nog geen dienend leider. Minnes legt uit: ‘Een dienend leider zet zijn team voorop – nog voor zichzelf en zijn eigen positie.’ Ze illustreert dat met het gedrag van wolven: als een roedel zich verplaatst, loopt de leider helemaal achteraan. ‘Hij vertrouwt erop dat de anderen de weg weten. En door achteraan te lopen, zorgt hij dat geen wolf achterblijft. Als leider in een bedrijf kun je ook zo werken. Vertrouw erop dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen. En gaat iemands functioneren achteruit? Spring dan bij en onderzoek waardoor dat komt. Ga het gesprek aan. Een dienend leider zorgt voor zijn mensen en ondersteunt zijn team zodat de teamleden het beste uit zichzelf kunnen halen.’ Samen beslissen Dienend leiderschap betekent niet dat je geen beslissingen neemt. Besluitvaardigheid is namelijk een kernfunctie van leidinggevenden. De vraag is volgens Minnes vooral hóe je als leider beslissingen neemt, zeker als het gaat om veranderingen die weerstand kunnen oproepen – Bijvoorbeeld besluiten die werknemers in hun dagelijkse leven merken. Presenteer je zo’n besluit als voldongen feit, dan voelen werknemers zich gepasseerd en roept dat weerstand op. Minnes: ‘Om werknemers mee te krijgen met een besluit, moet je ze in het beslissingsproces betrekken,’ leert Minnes. ‘Vraag input van je medewerkers.’ Dat kan best spannend zijn – vooral als je als leider toch tot een andere conclusie dan je medewerkers komt. Ook daar heeft Minnes een tip voor: ‘Wees transparant in de communicatie. Laat zien dat je geïnteresseerd bent in de mening van je medewerkers en leg je besluit vervolgens helder uit.’ Teken je ideale werkomgeving De manier waarop dienende leiders hun werknemers meenemen in het besluitvormingsproces verschilt per besluit. ‘Medewerkers zijn op een andere manier betrokken bij een nieuwe strategie van het bedrijf dan bij een besluit over nieuw meubilair. Hun bureaus, daar zitten ze elke dag aan. Zij weten het beste wat prettig meubilair is. Bij strategische besluiten spelen er ook andere factoren mee dan wat medewerkers van dag tot dag prettig vinden. Maar die strategische beslissingen kun je ook uitleggen aan je medewerkers.’ Het kost al met al minder tijd om ze tijdens het proces mee te krijgen, dan om ze achteraf te overtuigen van een genomen besluit. Een goed voorbeeld is volgens Minnes de chocoladefabriek van Mars. Toen Mars de fabrieksruimte opnieuw wilde indelen, vroeg de directie aan de productiemedewerkers hun ideale loopband te tekenen. Minnes: ‘Wie aan de productie werkt, heeft daar veel meer ideeën bij dan een manager die niet dagelijks op de werkvloer komt. Zo je gebruik je wel de kracht van je medewerker.’

Goed werkgeverschap

Dienend leiderschap: ‘Gebruik de kracht van je medewerkers’

Hoe productief werknemers zijn, wordt sterk beïnvloed door hun leidinggevenden. Beslissers doen er daarom goed aan zichzelf als een dienend...

clock 3,5 min

Nieuws Management & Leiderschap

Alexa leert fluisteren – ‘Nederlands’ Gitlab is een miljard waard

En verder: BMW en Daimler werken samen aan mobiliteitsconcept in Berlijn; Emirates wil Etihad overnemen of toch niet?; mannen participeren...

clock 2 min

Nieuws Startups & Scaleups

Gitlab miljard waard; Woede om dga-belasting

Ondernemersnieuws: codeplatform Gitlab is nieuwste unicorn na investering van 100 miljoen, ondernemers woedend om ‘geniepige’ belasting en TomTom-oprichter waarschuwt tegen Google.

clock 3 min

Persoonlijke Groei

Joris Beckers (oprichter Picnic) over Obama: ‘Zijn leiderschap is elegant’

In een serie artikelen vertellen leiderschapsexperts wat ze van de 44ste president van de Verenigde Staten leren. Deel 1: Joris...

clock 1,5 min

Alibaba: handelsoorlog kost Amerikaanse banen - Dga's met hoge lening van bedrijf straks aangeslagen

Nieuws Management & Leiderschap

Alibaba: handelsoorlog kost VS banen – Dga’s met hoge lening van bedrijf straks aangeslagen

Plus: Verzet aandeelhouders tegen verhuizing Unilever groeit, Spanning rond Brexit loopt verder op en hebbedingen uit de Titanic te koop.

clock 2,5 min

Nieuws Startups & Scaleups

Zzp-platform Temper krijgt groeigeld; Amazon wil 3000 kassaloze supers

Ondernemersnieuws: Paul Eggink haalt miljoenen op om Duitsland in te gaan met Temper, Amazon start supermarktoffensief en oprichter Travelbird terug...

clock 2,5 min

Alles kwantitatief en meetbaar. We proberen de werkelijkheid in een computeralgoritme te gieten. Niet verwonderlijk dus dat volgens vacaturewebsite Glassdoor datascientist het belangrijkste beroep in de VS was in 2016, uitgaande van het aantal beschikbare banen, het salaris en de carrièrevoortuizichten. Alles in de bedrijfswereld draait om data, liefst very big. Maar zo werkt het niet. De obsessie met data brengt enorme schade toe aan het bedrijfsleven, poneert Christian Madsbjerg in Filosofie in tijden van big data. ‘Zakendoen gaat vrijwel altijd over menselijk gedrag’ De wereld lijkt zo complex omdat we haar zo graag willen ordenen als een geheel van feiten. Big data geven ons het gevoel dat we alles wat er op aarde gebeurt, kunnen en moeten weten. Maar dat is onmogelijk en ook niet nodig, claimt Madsbjerg. Voor leidinggevenden is het veel belangrijk een perspectief te ontwikkelen waarin alle gegevens samen een veelzeggend totaalbeeld creeëren. De mens en de wereld begrijpen ‘De obsessie voor exacte wetenschappen en big data holt onze gevoeligheid voor niet-lineaire of onlogische, niet te voorspellen veranderingen uit. En die doen zich nochtans altijd voor in menselijk gedrag. Tegelijk vervlakt ons natuurlijke vermogen om betekenis te geven aan dingen vanuit kwalitatieve informatie’, aldus Madsbjerg die als medeoprichter van ReD Associates heel veel Fortune 500-bedrijven, waaronder Ford, Adidas, Chanel, adviseert om problemen op een nieuwe manier aan te pakken. ‘We mogen nog zoveel data hebben over de markt, als we geen idee hebben van het menselijke gedrag, blijft elk inzicht krachteloos.’ Wie wil innoveren, wie een succesvol ondernemingsplan opstelt, moet de mens en de wereld begrijpen. Met enkel big data blijft ons vermogen om de wereld te begrijpen heel beperkt. Gebrek aan cultureel ontwikkeld leiderschap Madsbjerg stelt vast dat er in grote bedrijven een nijpend gebrek is aan cultureel ontwikkeld leiderschap en pleit voor een herwaardering van de geesteswetenschappen. ‘Veel mensen aan de top van de zakenwereld zijn vastgeroest in hun visie op de wereld. Ze hebben geen antenne meer voor de menselijke kant van hun cliënten en de wereld. Ze beschouwen getalsmatige representaties en modellen als het echte leven.’ ‘Ze duiken meteen in probleemoplossende processen en trekken conclusies zonder te begrijpen waar het werkelijk om gaat. Door die houding zijn topmanagers geneigd om technisch opgeleide kaderleden te zoeken die als infanteristen kunnen dienen in de loopgraven van hun datawereld.’ ‘Veel mensen aan de top van de zakenwereld zijn vastgeroest in hun visie op de wereld’ Madjsbjerg meent dat die infanteristen niet de ‘intellectuele finesse’ hebben om op te klimmen naar de hoogste leidersposities. Hij heeft in zijn eigen loopbaan vastgesteld dat mensen die bij grote bedrijven de dienst uitmaken, meestal een diploma van een geesteswetenschappelijke studie op zak hebben. Ja, zelfs in Silicon Valley. A.G. Lafley, voormalig CEO van Procter & Gamble, had een tijd terug in de Huffington Post een belangrijk advies voor mensen die met succes willen ondernemen in de huidige complexe managementcultuur: haal een universitaire graad in een van de geesteswetenschappen. ‘Door kunst, cultuur, de maatschappij of een taal te studeren ontwikkelt onze geest een mentale behendigheid die ons op nieuwe ideeën brengt, wat een stimulans kan zijn voor succes in een constant veranderende omgeving.’ Geen big data, maar dikke data We zouden innovaties, bedrijfsprocessen, beslissingen niet moeten baseren op big data, maar op ‘dikke data’. Zo noemt Madsbjerg data die niet alleen op feiten gebaseerd zijn, maar ook op context, op kennis van cultuur, op inzicht in het menselijke gedrag. ‘Als we die kennis uit onze beslissingen weglaten, werken we met een gebrekkig model van mens-zijn. In de context van een onderneming kan dat rampzalige geovlegen hebben. Tenslotte gaat zakendoen vrijwel altijd over menselijk gedrag: welk product zal het pest verkopen, welke prijs wil de klant betalen? Bedrijven die dat goed aanvoelen zullen floreren.’ De wereld van je klanten ‘De verbeeldingskracht en intuïtie van mensen aan de top verdort. Ze leven op een dieet van uitgeknepen feiten en cijfers.’ Bovendien komt hun informatie vaak van medewerkers die zelf al een selectie maakten van beschikbare gegevens en die ook gekleurd presenteren om zelf goed te scoren, tegenvallende resultaten te verdoezelen… Madsbjerg geeft een fictief voorbeeld van de baas van een schoenenfabriek die zijn schoenen gratis krijgt en zijn eigen winkels nauwelijks nog binnenkomt, zodat hij niet meer weet hoe het is om te gaan winkelen voor schoenen, laat staan hoe het is om die te passen, hoe de schoenen best gepresenteerd worden. Welke autoproducent zou zelf nog een auto gaan kopen, offertes gaan vragen, die vergelijken, dure opties wikken en wegen… ‘Wat weten ze nu nog over de wereld van hun klanten?’ vraagt Madsbjerg zich af. ‘Als je mensen echt wilt begrijpen zul je op ooghoogte naar hen moeten kijken en volledig in hun wereld moeten stappen. Je zult moeten doen wat zij doen en zien wat zij zien.’ Christian Madsbjerg, filosoof en politiek wetenschapper, laat in Filosofie in een tijd van big data zien dat algoritmes en big data niet de ultieme bron voor succes zijn. Het boek verscheen recent bij uitgever Ten Have.

Data-analyse

Obsessie met big data leidt tot bekrompen leiders

Niet big data, maar inzicht in menselijk gedrag en kennis van de wereld maken goede leiders en succesvolle ondernemingen. Bedrijven...

clock 3,5 min

Apple logo

Nieuws Management & Leiderschap

Banken belast met bijna half miljard extra – Apple betaalt 13 miljard euro

En verder: Tesla onder de loep bij Amerikaanse justitie; Air France optimistisch over topman; oudste beddenmerk van Nederland failliet.

clock 3 min

Nieuws Startups & Scaleups

Kabinet aast op ondernemers; recyclefabriek poepluiers in aantocht

Ondernemersnieuws: kabinet int belasting over schuld van dga’s bij eigen bv, Japanse miljardair (samen met Musk...) als eerste ruimtetoerist naar maan en bouw...

clock 3 min

En verder: Nieuwe directiepositie bol.com; Bouckaert vertrekt als directielid VDL Nedcar en Nieuwe CFO voor Action.

Nieuws Management & Leiderschap

Robotisering: banen verdwijnen maar er komen nieuwe voor terug – Elastic krijgt dit najaar notering in New York

En verder: Nieuwe directiepositie bol.com; Bouckaert vertrekt als directielid VDL Nedcar en Nieuwe CFO voor Action.

clock 2,5 min

Nieuws Startups & Scaleups

FNV wil 5 procent hogere lonen; Corruptie bij Amazon?

Ondernemersnieuws: vakbond FNV pleit voor historisch forse loonsverhoging, Saudi’s steunen Tesla-concurrent met miljard dollar en heeft Amazon corrupte medewerkers?

clock 2,5 min

werken op afstand, ben tiggelaar, korte lijnen, onderzoek, Olson

Persoonlijke Groei

Leiderschapslessen van Obama 6: ‘Wees authentiek en persoonlijk’

In 2016 was Barack Obama de eerste zittende Amerikaanse president die een bezoek bracht aan het Hiroshima monument, en hield...

clock 1,5 min

En verder: Nieuwe topman voor fonQ; ITV heeft 3,3 miljard over voor Endemol Shine en Ook bij voormalig minister van Financiën Dijsselbloem probeerden multinationals af te komen van de dividendbelasting.

Nieuws Management & Leiderschap

Nieuwe topman Schiphol: “leg groei verder aan banden” – Voorzitter VNO-NCW trots op dividendlobby

En verder: Nieuwe topman voor fonQ; ITV heeft 3,3 miljard over voor Endemol Shine en Ook bij voormalig minister van...

clock 2,5 min

Nieuws Startups & Scaleups

Salesforce-oprichter koopt Time Magazine; MiniBrew jaagt op vers groeigeld

Ondernemersnieuws: Salesforce-oprichter Marc Benioff koopt Time Magazine, Achmea schrapt beoordelingsgesprek en MiniBrew op jacht naar groeigeld om massaproductie thuisbrouwer aan te kunnen slingeren.

clock 3,5 min

Carrière

Bob de manager en het nut van coaching

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In deze aflevering leert hij dat een ad interim...

clock 3,5 min

werken op afstand, ben tiggelaar, korte lijnen, onderzoek, Olson

Persoonlijke Groei

Leiderschapslessen van Obama 5: ‘Het gaat om dienend leiderschap’

Barack Obama begrijpt niet alleen hoe leiderschap technisch werkt, zegt leiderschapsexpert Ben Tiggelaar, hij beheerst het ook en op een...

clock 1,5 min