1. Amerikaanse ceo verdient 278x jaarinkomen van werknemer
De bestuursvoorzitters van de 350 grootste Amerikaanse bedrijven verdienen gemiddeld 17,2 miljoen dollar per jaar. Dat is maar liefst 278 keer het inkomen van een normale werknemer op jaarbasis, blijkt uit onderzoek van het Economic Policy Institute (EPI). De denktank spreekt van een ‘escalatie van ceo-compensatie’, die heeft geleid tot het vergroten van de kloof tussen de allerrijksten en de rest van de samenleving. Tegelijkertijd blijft hierdoor voor gewone werknemers minder over van de ‘vruchten van de economische groei’. In de hoogtijdagen van de interbubbel (2000), verdienden Amerikaanse ceo’s zelfs 368 keer zoveel als een normale medewerker.
2. Aegon brengt bank onder bij Knab, Klokke aan roer
Aegon Bank en Knab, de online dochter van Aegon, gaan samen verder. Volgens de verzekeraar groeide zowel Aegon Bank als Knab zelfstandig niet hard genoeg. Door de banken op één IT-platform te brengen en in het productaanbod te snijden, kunnen de kosten omlaag. Nadine Klokke geeft vanaf 1 oktober als ceo leiding aan Knab en Aegon Bank, die per die datum op één locatie verdergaan onder de naam Knab. Klokke werkte 17 jaar bij ING, waar ze verschillende leidinggevende functies heeft bekleed. Haar laatste functie was director business lending voor België en Nederland. Daarnaast was ze betrokken bij verschillende internationale initiatieven, waaronder een retailstartup in Oost-Europa.
3. Forse winstkeldering ForFarmers door inkoopfout
Een opvallende en kostbare fout bij ForFarmers. Het Lochemse bedrijf heeft fouten gemaakt bij de inkoop van grondstoffen, die uiteindelijk hebben geleid tot een ongekend fikse winstdaling bij ForFarmers. Het veevoerbedrijf zag de nettowinst in het eerste halfjaar kelderen met bijna 75 procent, terwijl er in volume juist meer voer werd geproduceerd dan een jaar eerder. ForFarmers ging in de fout bij het aangaan van termijncontracten voor grondstoffen als graan en soja. In de veronderstelling dat de prijzen lang hoog zouden blijven, maakte ForFarmers tijdens deze piek met leveranciers prijsafspraken voor de lange termijn. Daardoor kon het bedrijf niet reageren toen de prijzen op de grondstoffenmarkt dit jaar ineens weer flink daalden. Om zichzelf niet uit de markt te prijzen, moest ForFarmers zijn voer onder kostprijs verkopen.
4. Alibaba’s winst groeit met 150 procent
Jack Ma presenteerde met Alibaba fantastische kwartaalcijfers. Met bijna 700 miljoen klanten wereldwijd draaide de e-commercegigant het afgelopen kwartaal een omzet van 14.6 miljard euro, een groei van 42 procent tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst was 2,4 miljard euro, een stijging van 150 procent ten opzichte van een jaar eerder. AliExpress, dat ook in Nederland groeit, en andere retailonderdelen waren de belangrijkste motoren van de groei. China is de belangrijkste markt voor Alibaba: 9,6 miljard euro van de omzet kwam daarvandaan. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers maakte het bedrijf bekend concurrent Koala, dat veel buitenlandse merken aan Chinese consumenten verkoopt, over te nemen voor 1,8 miljard euro.
5. Onduidelijkheid over betaling ING-flexwerkers
De honderden flexwerkers van ING hebben in juni niet betaald gekregen door betalingsproblemen van payrollbedrijf TCP Solutions. Ook over de betalingen van de maanden erna bestaat onduidelijkheid, blijkt uit correspondentie die in handen is van Het Financieele Dagblad. Omdat de problemen bij dit payrollbedrijf liggen, wil ING niet garant staan voor de achterstallige betalingen. De bank stelt tegenover de zalmroze krant dat de gesprekken over een oplossing nog lopen. Uitsluitsel over de facturen vanaf juni is daarom nog niet te geven. Externe medewerkers maken zich hierdoor zorgen of ze überhaupt wel uitbetaald zullen worden.
6. Must read: memo voor ‘discriminerend Google’
In een memo die hij stuurde voordat hij het bedrijf verliet, bekritiseert een voormalige Google-medewerker de internetgigant en zijn werknemers en merkte op dat hij tijdens zijn ervaring als zwarte werknemer bij het bedrijf regelmatig racisme tegenkwam. De memo, verkregen door Motherboard, is getiteld The Weight of Silence en stelt dat Google een gebrek aan diversiteit heeft en dat sommige van zijn werknemers racistische of op zijn minst ongevoelige opmerkingen maken over minderheden. “In de afgelopen vijf jaar heb ik collega’s haatdragende woorden horen uitspreken over immigranten, ongegeneerd opscheppen over gentrifying buurten, spottend mensen imiteren die verschillende talen spreken, kleurkandidaten afwijzen zonder bewijs vanwege ‘fit’.” Lees hier de volledige memo.
7. Koffieautomaat: stereotypen-reclames VW en Philadelphia geweerd
Het Verenigd Koninkrijk kent sinds juni een verbod op reclames met ‘schadelijke of beledigende genderstereotypen’. Advertenties met mannen die geen luiers kunnen verwisselen of vrouwen die niet in staat zijn auto’s te parkeren zijn taboe, aldus de ASA. De reclamewaakhond wil met het verbod ‘beperkingen opheffen over hoe mensen zichzelf zien, hoe anderen hen zien en de invloed daarvan op levenskeuzes’. De onderstaande Volkswagen-reclame en een reclame van Philadelphia-smeerkaas zijn de eerste reclames die op grond van de nieuwe regels worden geweerd, meldt NRC:
https://www.youtube.com/watch?v=U4tAVYvYz7U
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.