1. Ministerie verscheurt contract met Deloitte
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft de stekker uit het it-project DigiInhuur getrokken. Het ict-systeem zou het huren van externe krachten voor verschillende overheidsdiensten moeten vergemakkelijken. Eind vorig jaar bleek dat leverancier Deloitte het project niet op tijd zou kunnen afronden. Daarnaast liepen de begrote kosten op van €4,3 miljoen naar €7,8 miljoen. Tot op heden was er €4,5 miljoen geïnvesteerd. Bureau ICT-toetsing, dat in het leven is geroepen om grote ICT-problemen bij de overheid te voorkomen, waarschuwde eerder dat het project ‘in gevaar’ was en adviseerde het ministerie om snel een knoop door te hakken. Deloitte kreeg respijt om het project af te maken, maar naar meerdere vertragingen is het contract nu verbroken. RTL Z meldt dat onduidelijk is of het ministerie verdere stappen onderneemt. Deloitte houdt de kaken op elkaar als het gaat over ‘cliëntopdrachten’.
2. Arriva boemelt richting Amsterdamse beurs
Deutsche Bahn wil afscheid nemen van dochterbedrijf Arriva en overweegt hierbij een beursgang in Amsterdam. Dat bevestigt een woordvoerder van het Duitse staatsbedrijf tegenover Het Financieele Dagblad na berichtgeving van Bloomberg. De beursgang is allerminst nog zeker. Deutsche Bahn onderzoekt ook de mogelijkheden van een verkoop aan een concurrent of private equity. Onder meer investeerder Apollo en een combinatie van investeerder Carlyle en vervoerder Keolis zouden interesse hebben. Ingewijden stellen dat het relatief grote belang van Nederland in de activiteiten van Arriva een belangrijke rol heeft gespeeld in de keuze voor het Damrak. Hoewel het van oorsprong Britse Arriva nog altijd een groot deel van de omzet uit het Verenigd Koninkrijk haalt zou de onzekerheid rondom de Brexit een notering aan de Londense beurs onaantrekkelijker maken.
3.Wehkamp gooit roer om na teleurstellende cijfers
Onlinewarenhuis Wehkamp gaat meer inzetten op de verkoop van meubels, matrassen en kasten. Het Zwolse bedrijf stelt dat de financiële resultaten over het boekjaar 2019 het risico van een ‘te grote focus op fashion en de daarbij horende hoge kosten’ hebben laten zien. Hoewel de focus op kleding blijft liggen hoopt Wehkamp met een verbreding van de living-categroei ‘een betere handelsbalans en een lager algeheel risico’ te creëren. De plannen vinden zich volgens ceo Graham Harris nog in een pril stadium. ‘Het zal enige tijd vergen voordat resultaten zichtbaar zijn’. Wehkamp Holding, waar ook financiële dienstverlener Lacent toebehoort, zag de omzet met 10 procent dalen naar €661 miljoen. Lacent, dat onder meer gespreid betalen met krediet bij Wehkamp mogelijk maakt, heeft een nieuwe CEO. Liesbeth Rigter, voormalig CEO van Moneyou, zal deze positie bekleden.
4. Tencent neemt belang in Universal Music Group
De Chinese techgigant Tencent zou 10 procent van alle aandelen van Universal Music Group willen kopen van de Franse eigenaar Vivendi.Tot de stal van het grootste muziekbedrijf ter wereld behoren onder meer Rihanna, Lady Gaga, U2, Taylor Swift en Eminem. Tencent heeft een eigen streamingsdienst en wil daarin samen met Universal optrekken. Voor de pluk aandelen moet zo’n €3 miljard worden betaald. Daarnaast heeft Tencent een optie genomen om nog eens 10 procent van de aandelen te kopen.
5. SpaceX lanceert succesvol een satelliet
Een meevaller voor Elon Musk. Zijn bedrijf SpaceX is er drie jaar na een mislukte lancering alsnog in geslaagd om een Israëlische satelliet in een baan om de aarde te brengen. Afgelopen nacht steeg een Falcon 9-raket op vanaf lanceerbasis Cape Canaveral in Florida. In september 2016 ontplofte de raket, inclusief dure satelliet, tijdens een routinetest. Dat kostte Musk honderden miljoenen dollars en leverde het bedrijf imagoschade op, schrijft NOS. Er werd door landen getwijfeld of commerciële bedrijven zich moeten inlaten met ruimtevaart. Naar verluidt heeft SpaceX ter compensatie van de mislukte lancering van drie jaar geleden deze lancering gratis aangeboden aan NASA.
6. Must read: Gaan millennials het Playboy-imperium redden?
Het grapje dat je de Playboy koopt voor de interviews is bekend, maar het gebbetje is onderhand ingehaald door de werkelijkheid. Het geesteskind van wijlen Hugh Hefner zag aanvankelijk de oplages wereldwijd fors teruglopen door concurrentie van het internet. Daarnaast lag het tijdschrift onder vuur van de #metoo-beweging en werd bloot zelfs tijdelijk uit het magazine geschrapt. Eind 2018 leek de laatste Playboy gedrukt te worden. Maar The New York Times beschrijft uitgebreid hoe een groep jongelingen het blad Playboy een nieuw leven probeert in te blazen. Naakt is niet langer verboden, maar wordt functioneel ingezet. Zo moet een kledingloze onderwatersessie symbool staan voor ‘gender and sexual fluidity’. Daarnaast wordt er middels performance art ook aandacht gevraagd voor de HIV-problematiek en de vervuiling van de oceaan. Verder valt er een interview met de oprichtster van de Metoo-beweging te lezen, alsmede een artikel over genderneutrale seksspeeltjes. Volgens de CEO Ben John geven consumenten nog altijd $3 miljard uit aan Playboy-producten en -diensten. De herlancering van het magazine ziet hij als een logische vorm van ‘merkuitbreiding’.
7. Koffieautomaat: EasyJet loopt blauwtje op social media
Ai, een onhandig PR-foutje van EasyJet. Op Twitter verscheen onderstaande foto waarin een man spottend opmerkt dat EasyJet eerder rugleuningloze stoelen heeft dan budgetconcurrent Ryanair. Hierop bedankt Easyjet de twitteraar voor het onder de aandacht brengen van deze situatie, maar verzoekt de prijsvechter hem wel of hij de foto wil verwijderen. Een reactie die uiteraard voer is voor grappen onder Twitteraars. Easyjet laat weten dat er geen mensen op de kapotte stoelen zijn vervoerd. ‘De passagiers zijn op de stoelen gaan zitten puur om de foto te maken. Het is absoluut niet toegestaan om in deze stoelen te vliegen. Veiligheid is onze hoogste prioriteit en we opereren onze vloot in strikte overeenstemming met veiligheidsrichtlijnen.’ Waarvan akte.
#easyjet beats @Ryanair to have backless seats. @IATA @EASA this is flight 2021 Luton to Geneva. How can this be allowed. @GeneveAeroport @easyJet_press @easyJet pic.twitter.com/EthMoWRR8P
— Matthew Harris (@mattiasharris) August 6, 2019
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.