1. Wundermart zet groot in op slimme camera’s
Wundermart, de Nederlandse ontwikkelaar van onbemande supermarkten voor hotels en kantoren, wil 1000 nieuwe locaties openen. Het bedrijf van Laurens de Kleine en Patrick Dekker heeft daarvoor een deal gesloten met AiFi, een Amerikaanse aanbieder van retail-tech die eerder ook met Albert Heijn in zee ging. Kopers hoeven in de grab-and-go-winkel alleen hun app of creditcard te scannen, waarna gepakte producten na het verlaten van de winkel automatisch worden afgerekend. AiFi belooft dat er in tegenstelling tot Amazon Go geen gebruik wordt gemaakt van gezichtsherkenning of andere biometrische data. Wundermart installeerde tot nu toe 70 winkels in Nederland, België en Duitsland. Het Amsterdamse bedrijf kreeg vorig jaar een investering van 3 miljoen euro van Slingshot Ventures.
Lees ook: Wundermart haalt 3 miljoen op om onbemande supermarkt op te schalen naar kantoren
2. Dochter Lee Towers koopt sportwagenmaker Burton, plant beursgang
Claudia Vrolijk-Huijzer, de dochter van volkszanger Lee Towers (Leendert Huijzer), is de nieuwe eigenaar van de Nederlandse sportwagenfabriek Burton Car Company. Vrolijk-Huijzer (46) neemt het bedrijf uit Zutphen met haar familiebedrijf over van broers Iwan en Dimitri Göbel. Het precieze bedrag wordt niet gedeeld, maar is minimaal vijf miljoen euro, onthulden de Göbels eerder deze week al. Om de overname te financieren komt Burton binnenkort met een aandelenemissie op effectenbeurs NPEX. Burton levert met een team van 44 medewerkers zo’n honderd auto’s per jaar af, die worden gebouwd op een onderstel van een Citroën 2CV (25.000 euro per stuk). De broers behouden een belang van 25 procent in het bedrijf dat in de jaren ’90 begonnen, en blijven betrokken bij ‘het creatieve deel van het bedrijf’.
3. Holthausen bouwt 1500 waterstoftrucks
Holthausen Clean Technology, het Groningse waterstofbedrijf van 25 onder de 25‘er Max Holthausen, heeft een megaorder van vijftienhonderd waterstoftrucks binnengetikt. De vrachtwagens worden in Winschoten gebouwd, in een fabriek van een joint venture die Holthausen vorig jaar beklonk met de Amerikaanse waterstoftruckbouwer Hyzon Motors. Koper van de trucks is het Nieuw-Zeelandse waterstofbedrijf Hiringa, dat tegelijk een netwerk van tankstations aanlegt waar de trucks waterstof kunnen bijvullen. De eerste paar waterstoftrucks worden naar verwachting voor het einde van dit jaar op de boot gezet, de laatsten worden in 2026 afgeleverd. Hyzon wil de productie in Groningen uiteindelijk opvoeren naar zo’n 2.000 trucks per jaar.
4. ProctorExam overgenomen door Amerikanen
ProctorExam, de surveillance-software voor (online) tentamens, wordt overgenomen door de Amerikaanse plagiaatbestrijder Turnitin. Er wordt niet gedeeld hoeveel geld de Amerikanen neertellen voor de zeven jaar oude dienst van Daniel Haven. De overname volgt op een reeks klachten over privacy en technische problemen, waardoor vorig jaar op de Erasmus Universiteit honderd tentamens ongeldig moesten worden verklaard. Na de coronapandemie werden met ProctorExam meer dan twee miljoen testen-op-afstand afgenomen. Haven noemt de overname ‘een spannende volgende stap’ voor zijn bedrijf, ‘en voor mezelf die ProctorExam als student met een visie opzette. Ik wilde het onderwijs voor iedereen toegankelijker en democratischer maken. Als onderdeel van Turnitin kom ik steeds dichter bij dat doel.’
5. Veilingdienst krijgt 2 miljoen van Dutch Founders Fund
Veylinx, een platform dat met veilingen koopgedrag voorspelt, heeft 2 miljoen dollar opgehaald met een investeringsronde onder leiding van Dutch Founders Fund. Achter dat fonds zitten onder meer de oprichters van WeTransfer, Treatwell en Fonq. Met de investering kan het marktonderzoeksplatform van oprichter Anouar El Haji worden gelanceerd, na een testperiode waar onder meer Procter & Gamble, Unilever, Colgate-Palmolive en Reckitt Benckiser aan meededen. Veylinx ontrafelt wat consumenten bereid zijn om maximaal te betalen, door hen een (echt) bod te laten uitbrengen en daar vragen over te stellen. Naast prijzen test de dienst ook concepten, verpakkingen en positionering van producten.
Lees ook (2019): Oprichters WeTransfer, Treatwell en Fonq starten nieuw investeringsfonds, mikken op 30 miljoen
6. Dept slaat slag in VK
Marketingbureau Dept lijft voor een onbekend bedrag de Britse branchenoot Byte in. Het bedrijf met kantoren in Londen en Berlijn maakt met digitale tools zoals chatbots en Augmented Reality campagnes voor merken waaronder TikTok, Spotify, ASOS en Just Eat Takeaway. Met 150 medewerkers was Byte in 2019 goed voor een omzet van 13,4 miljoen euro. De inkomsten stegen in 2020 met 20 procent. Het in 1996 door broers Paul en Bart Manuel opgerichte Dept kwam in 2019 in handen van private equity-firma Carlyle Group. Dankij een trits overnames groeide het bedrijf sinds 2016 van 120 naar 1,750 medewerkers (waaronder 500 programmeurs) verdeeld over kantoren in 11 landen.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
7. En dan dit: Nederlands keukenmerk weer hit op Kickstarter
Crowdfund-koning Tacco Marijnen (Crowd Cookware, BatteryBox) kan een vijfde knaller toevoegen aan zijn Kickstarter-lijstje met disruptieve kookgerei. Dankzij 4.000 backers staat de teller van de Kickstarter-campagne voor een gietijzeren pan (The Buccaneer Skillet) met nog twee weken te gaan al op ruim een half miljoen euro aan bestellingen. ‘We hebben een duidelijke innovatie: cast-iron pannen zijn normaal zwaar en de handle wordt warm. Beide problemen hebben wij met The Buccaneer Skillet opgelost’, zegt Marijnen tegen MT/Sprout. Het succes van zijn nieuwste campagne is volgens hem ook te danken aan de toename van thuis koken tijdens de lockdown en een schare van inmiddels 10.000 feedback-gevende Crowd Cookware-fans. Oftewel, ‘yes we pan’.
Wat we ook tegenkwamen:
- De directeur van een Zeeuws beveiligingsbedrijf belooft zijn 160 werknemers een bonus van 100 euro als ze zich laten inenten. (Telegraaf)
- Ook medewerkers bij coronasteunloket RVO merken dat veel ondernemers vechten voor hun bestaan. (AD)
- De coronacrisis legt freelanceplatform Fiverr geen windeieren. (Volkskrant)
- Containergigant Maersk wil in 2023 de zee op met ‘s werelds eerste klimaatneutrale containerschip. (CNN)
- Amazon laat klanten voortaan meebepalen welk nieuwe product het bedrijf gaat maken.
- Een SPAC, ‘what the hell is that?’ Rapper Cassius Cuvée wordt er slapend rijk van, legt hij fijntjes uit in het nummer SPAC Dream: