Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2018

Holthausen Clean Technology

Max Holthausen (19)

Wat: Waterstofauto
Sinds: 2016
Omzet 2017: niet voor publicatie
Medewerkers: 6
Waar: Hoogezand
Website: holthausen.nl

Max Holthausen kwam wereldwijd in het nieuws door het ombouwen van een Tesla naar een Hesla, die op waterstof kan rijden. Achterin de auto ligt een grote waterstoftank. De tank geeft waterstof aan de brandstofcel die zorgt dat stroom wordt opgewekt. Met deze stroom wordt de auto bijgeladen tijdens het rijden. Hierdoor wordt het bereik van de Tesla ongeveer verdubbeld. Holthausen: “Met dit project wilde ik twee werelden bij elkaar brengen, want heel veel mensen denken dat een waterstofauto geen elektrische auto kan zijn.”

Via Holthausen Clean Technology, onderdeel van het familiebedrijf waar zijn vader aan het roer staat en dat vooral voor overheden bedrijfswagens ‘elektrificeert’, wil waterstofexpert Holthausen de potentie van waterstof optimaal benutten. En de ambities in Hoogezand zijn niet mals. “Wij willen de huidige oliemarkt op zijn kant gooien door midden van voertuigen en tankstations die als basis waterstof hebben, neer te zetten.”

Straatvegers

Holthausen onderscheidt voor Clean Technology drie soorten klussen. Het bedrijf voorziet onder meer elektrische bestelwagens met een bereik van 100 kilometer van waterstoftechniek (een zogeheten range-extender) waarmee de auto 300 tot 400 kilometer kan rijden. Het tweede type karwei noemt Holthausen het ‘retro-fit’ maken van voertuigen; bestaande vehikels leeg halen en voorzien van een waterstofmotor. Holthausen: “Daarnaast komen er allerlei bijzondere verzoeken: voor de ombouw van een vliegtuigje dat op Eelde vliegt of een schip dat op de Waddenzee vaart. Dat soort dingen.”

Ook een veegmachine op waterstof trok veel aandacht. Clean Technology vertienvoudigt de capaciteit om voertuigen om te bouwen voor het gebruik van waterstof als brandstof, van vijftig naar vijfhonderd per jaar. Maar toch moet Holthausen ook nog vaak ‘nee’ verkopen. “Honderden gemeenten in de wereld hebben ons al benaderd: San Francisco, Barcelona, Madrid, Rome, plaatsen in Australië en India. Ze wilden wel honderden van die straatvegers bestellen. Maar we hebben gezegd: Dat gaat ons even te snel.”