1. Snelgroeiend Red je Pakketje speurt naar 1500 chauffeurs
Een cocktail van feestdagen, een lockdown en de stijgende populariteit van webwinkelen zorgt ervoor dat pakketbezorgers overuren draaien. Bij Red je Pakketje van Sam Rohn groeit het pakjesvolume elke maand met 40 tot 60 procent ten opzichte van de vorige maand. Het bedrijf zoekt komend jaar maar liefst 1500 bezorgers. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt is Rohn vol vertrouwen. ‘We zijn een jong dynamisch groeibedrijf. Dat spreekt mensen aan. Wij betalen per uur en niet per bestelling’, zegt hij tegen Het Financieele Dagblad. Dit jaar draait Red je Pakketje, dat eerder dit jaar werd overgenomen door Instabox, een omzet van ruim 20 miljoen euro. Waar ooit begonnen werd met de belofte van ‘same day’-bezorging, is next day-bezorging goed voor het merendeel van de omzet. Daarnaast zet het bedrijf de komende tijd in op pakketkluizen waar consumenten pakketjes kunnen afhalen.
2. VidaXL boekt torenhoge winst
Webwinkel VidaXL heeft in 2020 een ijzersterk jaar gedraaid. De verkopers van alles-en-nog-wat zagen de omzet met 82 procent stijgen naar 678 miljoen euro. Onder de streep restte een winst van 116 miljoen euro. Eigenaren Wouter Bakker en Gerjan den Hartog besloten dan ook een dividend van 30 miljoen euro uit te keren, zo weet Quote. Het Venlose bedrijf heeft ook nog eens 225 miljoen euro aan reserves. Kortom, VidaXL is in deze pandemie kerngezond.
3. Brand verwoest distributiecentrum Picnic
Het Roosendaalse distributiecentrum van Picnic is dinsdagochtend in vlammen op gegaan. Hierdoor zijn alle bestellingen in de regio voor komende week geannuleerd. ‘De locatie in Roosendaal was een zogenaamde hub, een overslagpunt. De boodschappen worden in het centrale distributiecentrum in Breda verzameld en vervolgens met de vrachtwagen naar de hub vervoerd. Vandaaruit gaan de elektrische wagentjes op pad om alle boodschappen te bezorgen in de regio’, zo vertelt een woordvoerder tegenover de NOS. Picnic hoopt de boel snel vlot te trekken door (tijdelijk) een nieuwe locatie te huren in de regio. De schade ligt naar verwachting rond de 1 miljoen euro, waarbij de omzetderving niet is meegenomen.
4. AFM legt in 2021 acht keer handelsverbod op
De Autoriteit Financiële Markten heeft dit jaar acht keer een handelsverbod opgelegd aan malafide beleggingsaanbieders. Bedrijven mogen dan hun diensten niet meer aan Nederlandse beleggers slijten, ondanks hun Europese paspoort. Het is een nieuwe maatregel, omdat de waakhond ziet dat de aanbieders van contracts for differences (totaal overbodige beleggingsproducten waarbij bijna 90 procent van de beleggers verlies lijdt) vaak vanuit Cyprus opereren. Toezichthouders in dat EU-land zijn iets minder streng, maar met een Europees paspoort kan in principe het product in de hele EU worden aangeboden. Volgens de AFM investeren ook ervaren beleggers soms in malafide partijen. ‘Het is maar een klein deel van het totale aandeel particuliere beleggers, maar de schade is groot: dit soort bedrijven is geraffineerd en licht je gewetenloos op.’
5. BudgetEnergie neemt klanten en personeel van failliet FENOR over
BudgetEnergie neemt de klanten en het personeel van de failliet verklaarde energieboer FENOR over. Het omgevallen bedrijf bediende 36.000 huishoudens en kleinzakelijke gebruikers. Overstappende klanten krijgen in eerste instantie een variabel contract. Budget Energie bedient zo’n 700.000 klanten en is naar eigen zeggen de vierde energieleverancier van Nederland.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. En dan dit: Slachtoffers datingfraude gemiddeld 30k kwijt
Onder meer de Fraudehelpdesk, Slachtofferhulp Nederland en het ministerie voor Justitie en Veiligheid slaan de handen ineen met een campagne tegen online datingfraude. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), ook onderdeel van de campagnecoalitie, stelt dat oplichters steeds geraffineerder te werk gaan. Ze gebruiken nepprofielen en nepfilmpjes om mensen te overtuigen om te beleggen in nepzaken. In 2021 zijn zeker tweehonderd mensen opgelicht voor gezamenlijk bijna 7 miljoen euro. Gemiddeld waren slachtoffers dus 30.000 euro lichter. ‘Naast het vragen om geld zijn het overladen met liefde en niet willen (video)bellen ook signalen om alert op te zijn’, zegt Mila Cassée van CCV.
Wat we ook lazen:
- Corona vergroot de kloof tussen laag en hoogleide jongeren. Hoogopgeleide jongeren vinden sneller een baan dan voor de pandemie. (NRC Handelsblad)
- Hoge gasprijs drukt sommige ondernemers en sectoren in de problemen. (RTL Nieuws)
- Na het succes van Squid Games op Netflix jagen streamingdiensten op de volgende Zuid-Koreaanse parel. (The Wall Street Journal)
- De oerhollandse fiets is vaak een legpuzzel van internationale onderdelen, de Amsterdamse startup Mokumono wil dat anders doen. (NRC Handelsblad)
- Een aangrijpend verhaal. Ondernemer Micha Noot zag corona als hoax, eindigde op de IC en is nu zijn bedrijven kwijt. (De Ondernemer)