Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Frederik Nieuwenhuys van Picnic: ‘We willen opschalen in Europa en daarbuiten’

Frederik Nieuwenhuys, mede-oprichter van online supermarkt Picnic, is voornemens zijn bedrijf groot te laten worden in talloze Europese landen en daarbuiten. ‘Ons model is schaalbaar.’ 

Je leest nu: Frederik Nieuwenhuys van Picnic: ‘We willen opschalen in Europa en daarbuiten’

Dat zei Nieuwenhuys (tweede van rechts op foto boven) dinsdagavond tijdens een Picnic webinar.

Picnic kennen we niet alleen als online supermarkt, maar ook als een ijzersterk pr-bedrijf. De nieuwste pr-strategie van de snelgroeiende scaleup is kennelijk het organiseren van webinars, want wij worden overspoeld met uitnodigingen. Deze webinars hebben, zo blijkt als Sprout er eentje bekijkt, een hoog WC Eend-gehalte. Het format: Picnic-lieden interviewen Picnic-lieden, waarbij alles ‘geweldig’ en ‘fantastisch’ is. Als publiek mag je vragen inzenden, maar de kritische vragen halen de uitzending vanzelfsprekend niet.

Maar goed, het is dan ook geen onafhankelijke webinar, zullen we maar zeggen. Bevatte de webinar gisteravond toch nog enkele spannende onthullingen? Net zo weinig als de persconferentie van Mark Rutte, die kort ervoor werd uitgezonden.

Maar goed, toch een grip uit de gespreksstof onder de moderne kruideniers: Nieuwenhuys vertelt dat Picnic voorafging aan jaren van ‘fundamenteel onderzoek’. De founders keken naar zaken als de hoogte van prijzen, interviewden honderden mensen in fulfilment centers en kwamen uiteindelijk tot een potpourri aan modellen en spreadsheets. 

Tienduizenden downloads

Toen Picnic in 2015 lanceerde in zijn eerste stad, zag Nieuwenhuys dat zijn app door het land heen tienduizenden keren werd gedownload. Al die mensen konden op dat moment nog niets met Picnic, maar wilden het appje al wel op hun telefoon hebben – om zich in te kunnen schrijven voor als de online super in hun regio zou lanceren. Het gaf de founders het idee dat hun idee succesvol zou kunnen blijken.

Nieuwenhuys vertelt verder nog eens dat Picnic zich heeft laten inspireren door het idee van de melkboer, oftewel de supermarkt op wielen die in de tweede helft van de vorige eeuw door de straten van Nederland reed. Zo’n melkboer reed altijd op vaste tijden door je straat, bijvoorbeeld tussen 9 en 10 uur ‘s ochtends. ‘Wij hebben dat idee doorgetrokken naar de moderne wereld, met algoritmes. We komen naar je huis in een tijdslot van 20 minuten, met een accuratie van 98 procent.’

Europa

Picnic breidt momenteel in Duitsland uit, in Noordrijn-Westfalen, maar daar blijft het niet bij, als het aan Nieuwenhuys ligt. ‘We hebben zeker de ambitie om verder in Duitsland uit te breiden, maar ook in andere landen in Europa en daar buiten. Ons model is schaalbaar in heel Europa en andere landen.’ Ook vertelt Nieuwenhuys met een private label op de markt te komen dat ‘gezonder en duurzamer’ is dan het huidige aanbod.

Picnic heeft vijfduizend mensen in dienst, van wie een groot deel de weg op moet. Hoe de ondernemers ervoor zorgen dat al dat verkeer veilig geschiedt? Onder meer door het gehele personeel via chatprogramma Slack te laten rapporteren over veiligheidsincidenten, vertelt Nieuwenhuys. ‘Zo krijgen we veel data over incidenten binnen.’ Ook organiseert Picnic veiligheidsworkshops van ‘bekende mensen die inspireren’ en ontwikkelden ze een online driving coach, die Picnic-bezorgers vertelt hoe veilig ze zich hebben gedragen, opdat zij hun rijstijl telkens kunnen verbeteren.