1. MKB-Nederland pleit voor nieuw fiscale investeringsregeling
MKB-Nederland vraagt van het kabinet een nieuw soort Tante Agaath-regeling, de afgeschafte regeling die het lenen van startkapitaal fiscaal aantrekkelijk maakte. Dat presenteerde voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland gisteren in de Ondernemersagenda, die hij heeft aangeboden aan minister-president Mark Rutte. De ondernemersorganisatie wil verder dat de transitievergoeding zodanig wordt omgebouwd dat de regeling ook wordt ingezet waarvoor die oorspronkelijk bedoeld was. Ook moet het kabinet ophouden met het ondoordacht snoeien in ondernemersregelingen zoals de zelfstandigenaftrek, maar die juist verbeteren om bijvoorbeeld groei te stimuleren.
2. Brazilië tiende land voor Amsterdamse Sitly
Sitly heeft haar oppasplatform gelanceerd in Brazilië, het tiende land waar de Amsterdamse startup actief is. Via Sitly kunnen ouders en oppassers elkaar vinden. “We hebben deze keer nog nooit zoveel aanmeldingen gehad bij een lancering”, zegt oprichter Jules van Bruggen. “We zitten nu al op zo’n 1.500 nieuwe aanmeldingen per dag in Brazilië.” De ambitie is om het platform in uiteindelijk tien landen achter elkaar te lanceren. Tot nu toe is het bedrijf organisch gegroeid (bootstrapped), maar om echt vaart te kunnen zetten achter die ambitie wil Van Bruggen een investeerder aan boord halen. “Het businessmodel werkt: in alle landen, buiten vooralsnog Brazilië, is Sitly winstgevend.”
3. Sociale awards voor Nederlandse startup aQysta en scaleup Happy Tosti
aQysta (in de categorie startups) en Happy Tosti (in de categorie scaleups) zijn de winnaars geworden van het Social Impact Lab 2019, een wedstrijd waarbij PwC startups en scaleups met een maatschappelijke missie verder helpt. De winnaars krijgen naast een geldprijs van 5.000 euro (startup) en 10.000 euro (scaleup) ook twee jaar intensieve begeleiding van PwC en mogen ze gebruik maken van haar kantoorfaciliteiten. aQysta is een Yes!Delft-telg die een duurzame, betaalbare irrigatiepomp ontwikkelt voor arme of afgelegen gebieden, die draait op waterkracht. Happy Tosti is een sociale lunchrestaurant dat mensen met een arbeidsbeperking een betaalde werkplek biedt.
4. Sympower scoort miljoenen groeigeld
Na bewezen succes in Nederland en Finland haalt Sympower drie miljoen euro op van investeringsfondsen Social Impact Ventures, Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland, Enfuro Ventures, angel investors en het eigen team. Het groeigeld zal worden ingezet om de impact op de energietransitie te vergroten, het bedrijf internationaal verder uit te breiden en voor het opschalen van de huidige diensten. De Amsterdamse startup zorgt voor het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Via de Sympower-software kan het energieverbruik van bestaande industriële, commerciële en residentiële systemen en processen benut worden om de balans tussen vraag en aanbod te bewaren.
5. Minister Grapperhaus wil ingrijpen bij slecht beveiligde bedrijven
Ferdinand Grapperhaus wil dat de overheid moet kunnen ingrijpen als bedrijven hun digitale beveiliging niet op orde hebben, zegt hij tegen Het Financieel Dagblad. De minister van Justitie en Veiligheid reageert daarmee op het onderzoek van de Volkskrant waaruit bleek dat veel Nederlandse bedrijven maandenlang kwetsbaar waren voor hackers. “Een boete kan stimulerend werken, maar daarmee heb je nog niet zeker dat het probleem ook daadwerkelijk snel is opgelost.” Grappenhaus denkt eerder aan ‘een vorm van doorzettingsmacht’. “Wij moeten kunnen zeggen tegen een bedrijf: als je het zelf niet regelt, komen wij het wel doen.”
6. En dan dit: Nederlandse Cinetree gaat strijd aan met Netflix en Disney+
Om jonge makers en films uit Nederland mee te laten profiteren van de groeiende populariteit van streamingdiensten, opent Cinetree vanaf 1 november haar deuren. Makers, festivals en opleidingen kunnen straks via dit initiatief van actrice Hanna Verboom hun films en documentaires delen met het grotere publiek. Het platform bouwt hiervoor een shop-in-shop omgeving voor de filmindustrie. Europa telt tal van kleine en grotere initiatieven voor (korte)films, documentaires en series van eigen bodem, maar afzonderlijk moeten ze het afleggen tegen grootmachten zoals Netflix, HBO en Disney+ met hun grote marketingbudgetten en datagedreven filmselecties.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout-update van woensdag 2 oktober. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.