1. Staat steekt innovatiegeld in Jopenbier en meer Sprout-startups
De Nederlandse overheid heeft via zijn investeringsvehikel DVI honderdduizenden euro’s geïnvesteerd in het lingeriebedrijf van Marlies Dekkers en de Haarlemse stadsbrouwerij Jopen, blijkt uit een inventarisatie van Het Financieele Dagblad. Stimuleringsgeld dat bestemd is voor innovatieve bedrijven, ging ook naar bekende Sprout-bedrijven als ticketverkoper Tiqets, hr-softwaremaker Impraise, fitness-softwarebedrijf Virtuagym, crowdklus-app Roamler en manufacturingplatform 3D Hubs. Het fonds, dat in totaal zo’n 400 miljoen euro bevat, wordt deels gevuld door de Europese Unie. Sinds het fonds in leven is geroepen hebben 218 bedrijven gebruik gemaakt van het DVI.
2. ACM start studie naar effect techbedrijven op betaalmarkt
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start op verzoek van de minister van Financiën een marktstudie naar de plannen van grote techbedrijven op de Nederlandse betaalmarkt. De toezichthouder moet onderzoeken wat voor effect die intenties hebben op consumenten en bedrijven. De plannen van big techs als Apple, Google, Amazon en Facebook worden onder de loep genomen. Ook wordt in het onderzoek gekeken naar bedrijven die mogelijk van plan zijn om actief te worden op de Nederlandse betaalmarkt, zoals het Chinese Alibaba en Tencent. De ACM onderzoekt nadrukkelijk of kleine bedrijven zijn opgewassen tegen de plannen van de grote techspelers.
3. Medische startup GTX medical fuseert met Amerikaanse evenknie
GTX medical en het Amerikaanse NeuroRecovery Technologies bundelen hun krachten door middel van een fusie. GTX medical is een Eindhovense startup die een innovatieve neurostimulatie-therapie ontwikkelt om de functionele uitkomst van mensen met een dwarslaesie te verbeteren. GTX ontving de afgelopen jaren al tien miljoen euro aan innovatiekrediet van RVO en wist in een Series A-financieringsronde nog eens 26 miljoen euro op te halen. “Het belang van de zittende aandeelhouders verwatert iets en er komt een aandeelhouder bij met een minderheidsbelang”, zegt oprichter Sjaak Deckers. Het fusiebedrijf opent volgend jaar een vestiging in Boston. “Want daar zitten veel van dit soort bedrijven.”
4. Sociale ondernemingen willen ook andere bedrijven veranderen
Sociale ondernemingen groeien en willen ook andere bedrijven aanzetten tot duurzamer gedrag, blijkt uit de Social Enterprise Monitor. Zo’n 74% van de sociale ondernemingen geeft aan zich actief in te zetten om andere organisaties te beïnvloeden om hun impact te vergroten. Dit doen de bedrijven met primair een maatschappelijke missie voornamelijk door andere bedrijven actief te benaderen met het aanbod kennis te delen (56%) of te lobbyen bij de overheid (32%). De impact die ze creëren gaat dus verder dan die direct via de verkoop van het product of dienst wordt gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan Kromkommer, dat een actieve rol heeft gespeeld in het politiek agenderen van voedselverspilling.
Lees verder: Sociale ondernemer wil vooral arbeidsmarkt eerlijker maken
5. ‘WeWork 8 miljard waard; oprichter Neumann ruimt veld voor 1,7 miljard’
SoftBank heeft een bod op tafel gelegd van zo’n tien miljard dollar voor het kwakkelende WeWork, dat de deal accepteert, meldt The Wall Street Journal. Het reddingsplan betekent wel dat de waardering van de werkplekaanbieder keldert van ooit 47 miljard dollar naar een schamele acht miljard dollar. Daarnaast wordt de onder vuur liggende oprichter Adam Neumann weggestuurd, maar niet zonder een gouden handdruk van 1,7 miljard dollar. Hij geeft zijn zetel als voorzitter op ten faveure van Marcelo Claure, de huidige coo van SoftBank. Neumann zou wel een rol als adviseur binnen het bedrijf krijgen.
6. En dan dit: Nederlanders wantrouwen influencers
Nederlanders blijken influencers totáál niet te vertrouwen, blijkt uit onderzoek van marketingbureau Reputatiefabriek. In totaal stelt maar liefst 86 procent van hen influencers te wantrouwen. Ze stellen moe te worden van alle gesponsorde producten in hun feed en worden zich steeds bewuster van het feit dat influencers betaald worden om merkproducten te verkopen. De enige groep influencers die men over het algemeen wel vertrouwt, zijn micro-influencers. Dit zijn influencers zoals foodbloggers en fitnessgoeroes, die minder dan 50.000 volgers hebben. Maar goed, ook zij zullen uiteindelijk geld willen verdienen…
Lees verder: Nederlanders vinden influencers onbetrouwbaar, omdat ze continu reclame maken
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout-update van woensdag 23 oktober. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.