Dat blijkt uit onderzoek van marketingbureau Reputatiefabriek onder 1018 respondenten. In totaal stelt maar liefst 86 procent van van hen influencers niet te vertrouwen. Ze stellen moe te worden van alle gesponsorde producten in hun feed en worden zich steeds bewuster van het feit dat influencers betaald worden om merkproducten te verkopen – lopende reclamezuilen, dus.
Onbetrouwbaar
Alhoewel 60 procent van de Nederlanders influencers volgt, vertrouwt maar 14 procent de influencers. Het gros ziet influencers als onbetrouwbaar. 72 procent vindt dat influencers oneerlijke captions gebruiken, 69 procent vindt dat ze een onrealistische levensstijl promoten of bewerkte foto’s posten en 69 procent stelt te hebben ontdekt dat influencers volgers kopen.
Wel stelt 37 procent influencers erop te vertrouwen dat zij betaalde partnerships duidelijk vermelden. De onderzoekers halen echter een studie aan van influencermarketingbureau Takumi, waaruit blijkt dat 62 procent van de influencers aangeeft weleens onder druk te zijn gezet om niet volledig transparant te zijn over samenwerkingen. De meerderheids (56 procent) van de respondenten in het nieuwe onderzoek vindt dat influencers gestraft moeten worden als zij niet eerlijk zijn over het feit dat ze campagnes voor merken maken.
Micro-influencers
De enige groep influencers die men over het algemeen wel vertrouwt, zijn micro-influencers. Dit zijn influencers zoals foodbloggers en fitnessgoeroes, die minder dan 50.000 volgers hebben. Maar goed, ook zij zullen uiteindelijk geld willen verdienen en hoe doe je dat? Door volgers te kopen en voor merken reclame te gaan maken. Het is de vicieuze cirkel van een branche die kampt met een chronisch onbetrouwbaarheidsprobleem.
Voor wie niet van lezen houdt, hieronder alle cijfers: