1. Bux overgenomen door ABN Amro
App-broker Bux wordt overgenomen door ABN Amro, meldt de NOS. De bank had vanuit ABN Amro Ventures al een minderheidsaandeel in het digitale beleggersplatform waarmee de bank hoopt meer jonge klanten aan zich te kunnen binden: Bux heeft een half miljoen, vooral jonge, klanten in acht landen. Vorig jaar draaide Bux bijna 16 miljoen euro verlies maar het verwacht eind 2023 break-even te kunnen draaien.
‘We hebben er tot nu toe voor gekozen niet winstgevend te zijn’, zegt Bux-ceo Yorick Naeff daarover in het FD. ‘De markt is veranderd en daarmee ook onze focus. Vergeet niet dat we honderdduizenden actieve klanten hebben. We hebben genoeg body om winstgevend te worden.’
Lees ook: Bux: van ‘Candy crush’ voor jonge beleggers tot mooie aankoop voor ABN Amro
2. Yoni haalt 2,3 miljoen op voor duurzame tampons
Mariah Mansvelt Beck heeft 2,3 miljoen euro opgehaald met Yoni, het fem care-merk dat bekend werd om zijn tampons van biologische katoen. ROM InWest, Rabobank en angel-investeerders die al aan boord waren, verschaffen vers kapitaal waarmee Yoni internationaal wil doorgroeien en nieuwe producten wil ontwikkelen. Dat gebeurt allemaal onder een nieuwe ceo, Deniz Er Wiedhaup, die eerder bij Getir, Bol.com en Coca-Cola werkte.
Yoni heeft inmiddels meer dan 3.000 verkooppunten in de Benelux en het VK en is sinds dit jaar ook in Duitsland verkrijgbaar. Vooral dat land krijgt in 2024 veel focus, laat de MT/Sprout challenger weten.
Lees ook: Hemelbestormer Mariah Mansvelt Beck (Yoni): ‘Nietsdoen is geen optie’
3. Curiosity VC regelt extra kapitaal voor AI-startups
AI-investeerder Curiosity VC heeft zelf extra kapitaal geregeld om uit te zetten bij startups die b2b-software maken die door (verantwoorde) AI wordt aangedreven. Het Londense Eu.vc, een club die bouwt aan een netwerk van Europese angels, stapt voor een onbekend bedrag in bij het fonds van Herman Kienhuis en Maurice Beckand Verwee.
Curiosity heeft met zijn eerste fonds binnen anderhalf jaar 8 miljoen gestoken in 10 early-stage startups, waaronder Orquesta en Neople. Eu.vc is behoorlijk enthousiast over de Nederlandse AI-investeerder en liet DALL-E zelfs een mooi plaatje maken van zijn oprichters:
4. Soft Revolt regelt miljoen voor gebreide bh’s
Elles Roeleveld en Kim Bakker hebben de afgelopen tijd ruim 1 miljoen euro opgehaald met Soft Revolt, hun merk in duurzame beugelloze beha’s. Borski Fund investeert acht ton, eerder dit jaar leverde een crowdfundingcampagne al 3 ton op. Het geld wordt ingezet om de footprint van de 3D-gebreide beha’s verder te verkleinen en het team uit te breiden. De bralettes van het merk worden gemaakt met een gepatenteerde 3D-breitechniek en bestaan uit één geheel, waardoor nauwelijks restmateriaal ontstaat bij de productie.
Lees ook: Deze ondernemers maken beugel-bh’s overbodig met 3D-breien
5. Schoenketen Omoda wil Chinees automerk Omoda weren uit Nederland
Jan Baan gaat namens familiebedrijf Omoda de strijd aan met het Chinese automerk Omoda. Dat komt volgend jaar april in Nederland op de markt, maar het Zeeuwse schoenenketen spant een kort geding aan tegen de Chinezen wegen merkinbreuk. Volgens de automaker is er juridisch geen probleem omdat het actief is op een andere markt, zodat verwarring bij consumenten onmogelijk is.
Daar neemt Baan geen genoegen mee. ‘Wij hebben al meerdere keren aangegeven dat dit wel zo is’, zegt een woordvoerder van Omoda tegen het AD. ‘De afgelopen 23 jaar hebben wij als Zeeuws familiebedrijf heel hard gewerkt om de merknaam Omoda op te bouwen.’
6. Tesla roept 2 miljoen auto’s terug om te soepele Autopilot
Tesla roept ruim twee miljoen auto’s terug om de Autopilot strakker af te stellen. De Amerikaanse autoriteit die waakt over de verkeersveiligheid vindt dat de rijhulp onvoldoende voorkomt dat chauffeurs achterover gaan leunen of zelfs een tukje gaan doen, terwijl ze dat ook als Autopilot aanstaat wel degelijk moeten blijven opletten.
De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft tientallen ongelukken onderzocht met Tesla’s waarvan het systeem misschien niet goed werkte. De autobouwer van Elon Musk moet nu in een update meer beperkingen en waarschuwingssignalen aanbrengen.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
7. En dan dit: Droomboter is geen boter en heet voortaan Droommm
Mister Kitchen verandert de naam van zijn smeersel Droomboter in Droommm. Dat gebeurt onder druk van de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO), schrijft NRC. De koepel van zuivelproducenten stelt dat de woorden room en boter wettelijk beschermd zijn. ‘We zijn een kleine onderneming. Als we proceskosten moeten betalen en de voorraad moeten vernietigen, komen we in de financiële problemen’, aldus medeoprichter Daan Faber.
Zijn Mister Kitchen hoopt met de NZO te kunnen afspreken dat de huidige voorraad Droomboter nog verkocht kan worden. Het bedrijf heeft nog 125.000 verpakkingen, waarvan 25.000 kuipjes gevuld in de distributiecentra liggen.
Wat we ook lazen:
- Decodata krijgt verse funding voor zijn interieurproductendatabase (Silicon Canals)
- De kwakkelende e-bussenbouwer Ebusco wil 25 miljoen ophalen via aandelenuitgifte (persbericht)
- Top van robotaxidienst Cruise vliegt eruit na ongelukken en rijverbod in Californië (Techcruch)
- Delftse startup Doser wil met 3D-geprinte medicijnen de fentanylcrisis in de VS bestrijden (Business Insider)