Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Batterij-expert iwell haalt 27 miljoen op – DX300: KPN helpt bedrijven het beste bij digitale transformatie

Ook nieuws: Marriot betaalt 355 miljoen dollar voor merk CitizenM, Doordash lijft Deliveroo in, defensiebedrijven profiteren te weinig van gestegen budgetten en Forbes geeft jonge oprichters Cloudpillo en For You agency een podium.

1. iwell haalt 27 miljoen op om netcongestie te verhelpen

Het Utrechtse iwell, ontwikkelaar van batterijen voor energieopslag en energiesoftware, heeft 27 miljoen euro opgehaald om internationaal sneller te groeien. De investeringsronde werd geleid door de Franse investeerder Meridiam, met deelname van Invest-NL, Rabobank en bestaande aandeelhouders.

Iwell wil uitbreiden in Duitsland en Engeland met zijn batterijsystemen en software voor het managen van energieverbuik en -opwek, die in Nederland helpen tegen netcongestie doordat ze de pieken en dalen in de stroomvraag afvlakken. De scaleup van ceo Jan Willem de Jong werkt bijvoorbeeld samen met DAF Trucks, dat klanten ondersteunt bij de elektrificatie van hun wagenparken.

 In 2023 werd iwell winstgevend, met een omzet van 20 miljoen euro en bijna 80 medewerkers, in 2024 lag de omzet ‘rond de 30 miljoen’.

Lees ook: Batterij-expert iwell groeit hard dankzij netcongestie: ‘Wij zorgen dat het licht blijft branden’

2. DX300: KPN beste in digitale transformatie, Amerikanen rukken op

Amazon Web Services, Salesforce en Oracle stormen dit jaar de top tien binnen van de DX300, het jaarlijkse onderzoek van MT/Sprout naar digitale transformatie in het Nederlandse bedrijfsleven. UvA-hoogleraar Henk Volberda noemt die ontwikkeling zorgelijk. ‘Er staan weinig Europese of Nederlandse spelers in het lijstje.’

Het DX300-onderzoek brengt in kaart welke bedrijven de digitale transformatie in Nederland leiden en welke dienstverleners hen daarbij helpen. Zo ontstaan twee lijsten van elk 150 zogeheten leaders in en enablers van digitale transformatie. Ondanks de opmars van Amerikaanse bigtechbedrijven is de eerste plek bij de enablersis opnieuw voor een Nederlandse ‘reus’: KPN. Bij de leaders staat ING voor het derde jaar op rij op één.

Lees ook: Opmars Amerikaanse techreuzen in DX300: ‘Dat is zorgelijk, het maakt ons kwetsbaar’

3. Marriott betaalt 355 miljoen dollar voor merk CitizenM

Rattan Chadha en zijn medeaandeelhouders verkopen hun hotelformule CitizenM aan Marriott International voor 355 miljoen dollar. Als de resultaten de komende tijd naar wens zijn, komt daar nog maximaal 110 miljoen dollar bij, meldt een persbericht. De keten, die in 2008 zijn eerste kamers opende op Schiphol, telt inmiddels 36 hotels, goed voor 8.544 kamers, verspreid over meer dan 20 steden in de VS, Europa en de regio Azië-Pacific.

Het vastgoed valt niet onder de deal, die louter gaat over de intellectuele eigendomsrechten op CitizenM. De hotels zelf moeten voortaan een franchisevergoeding betalen aan de nieuwe formule-eigenaar van circa 30 miljoen dollar per jaar. De opbrengst uit de merkrechten komt goed van pas, want de hotelketen draait al jaren met verlies. Over het laatste bekende boekjaar 2023 ging het om 171 miljoen euro, op een omzet van 381 miljoen. Behalve Chadha zijn ook pensioenfonds APG en de Singaporese staatsinvesteerder GIC aandeelhouder.

4. Doordash gaat strijd aan met Just Eat Takeaway via overname Deliveroo

Doordash, de Amerikaanse rivaal die Just Eat Takeaway in de States niet wist te verslaan, gaat de strijd aan in Europa. Daarvoor doen de Amerikanen een bod van 3,2 miljard euro op de Britse maaltijdbezorger Deliveroo. De deal is nog niet officieel, maar de top van Deliveroo is ‘geneigd het aan te bevelen’ en is inmiddels gestopt met de inkoop van eigen aandelen.

Het overnamebod komt enkele maanden nadat techinvesteerder Prosus circa 4 miljard bood voor het Nederlandse Just Eat Takeaway.  Deliveroo is in zijn eigen thuisland de nummer twee na het bedrijf van Jitse Groen, maar is ook actief in Frankrijk, Ierland en het Midden-Oosten. DoorDash heeft activiteiten in de VS, Canada, Australië en grote delen van Europa.

5. Defensieuitgaven stijgen fors, Nederlandse industrie profiteert te weinig

Wereldwijd is vorig jaar 2.400 miljard euro uitgegeven aan defensie, eer record en bijna 10 procent meer dan een jaar eerder. Vooral in Europa, Rusland en het Midden-Oosten namen de uitgaven snel toe, stelt de denktank Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), die hier jaarlijks over rapporteert.

In Nederland groeit de defensie-industrie intussen ook als kool: de gezamenlijke omzet van alle ongeveer duizend bedrijven in de sector is vorig jaar naar verwachting uitgekomen op 9,3 miljard euro, het dubbele van de omzet in 2021. Dat meldt het FD op basis van een prognose van Berenschot. Volgens het adviesbureau zou de groei nog veel robuuster kunnen, als het defensieministerie en de bedrijven de handen ineen slaan en zorgen voor meer publiek-private samenwerkingsverbanden en minder stroperige aanbestedingsprocedures.

6. En dan dit: oprichters Cloudpillo en For You Agency op Forbeslijst

We zaten te slapen. Cloudpillo-oprichters Lars van der Wijst en Jens Timmers staan al twee weken op de prestigieuze talentenlijst Forbes 30 Under 30 Europe van het gelijknamige Amerikaanse zakenblad. Ze begonnen pas vier jaar geleden hun online bedrijf in kussens en later matrassen en boekten in 2024 al 36 miljoen euro omzet. MT/Sprout nam Cloudpillo in 2024 op in de Challenger50.

Ook op de Forbeslijst vinden we Britt Messing en Tess Scholten, die met hun TikTok-marketingbureau For You Agency scoorden in de categorie Media & Marketing. Vier jaar na de start maken zijn campagnes voor Philips, Flink en Nivea, goed voor een miljoenenomzet.

Rondje kwartaalcijfers 📈

  • De omzet van NXP is in het eerste kwartaal gedaald met negen procent tot 2,84 miljard dollar (circa 2,5 miljard euro). Voor het lopende kwartaal rekent de chipmaker op een vergelijkbare omzet, opnieuw minder dan in 2024. Topman Kurt Sievers (56) heeft aangekondigd eind dit jaar terug te treden, dit zou niet vanwege de resultaten of onenigheid zijn.
  • Porsche waarschuwt dat zijn winstmarge dit jaar daalt van minimaal 10 procent naar 6,5 procent door de Amerikaanse importheffingen van 25 procent. De omzetverwachting is naar beneden bijgesteld tot 37 miljard euro. Eerder rekende het bedrijf uit Stuttgart nog op verkopen van tussen de 39 miljard en 40 miljard euro.

Rondje transfers 🔄

  • Karsten Wildberger, de ceo van het Duitse MediaMarkt, wordt minister van Digitalisering en Modernisering van Staat in het nieuwe kabinet van bondskanselier Friedrich Merz in Duitsland. Behalve MediaMarkt levert ook Westenergie, een dochterbedrijf van energiebedrijf E.ON, een minister. In de persoon van Katherina Reiche krijgt Duitsland met haar een nieuwe minister van Economische Zaken.

Wat we ook lazen:

  • MediaMarkt betreedt de Nederlandse telecommarkt onder de naam Let’s Go Mobile (Telegraaf)
  • Negen oude Blokkers worden omgebouwd tot vanHaren-schoenenwinkels (Nu.nl)
  • Afscheidsinterview met ABN Amro-ceo Robert Swaak: ‘Er is nooit echt rust in dit bedrijf’ (FD)
  • Verwerpen van plastictaks stelt sector voor grote uitdaging (FD)
  • Europese Rekenkamer: Chips Act helpt sector niet aan 20 procent marktaandeel (Techzine)