Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

8 miljoen voor hr-startup; speciaalbier gaat crowdfunden

Ondernemersnieuws: Nederlandse Harver haalt 8,1 miljoen dollar groeigeld binnen, Beer in a Box wil ton bij het publiek ophalen en eerste papieren vliegtuigjes-winkel opent in Amsterdam.

1. Nederlandse Harver haalt 8,1 miljoen groeigeld op

Technologiebedrijf Harver heeft 8,1 miljoen dollar bij het Amerikaanse investeringsvehikel Insight Venture Partners opgehaald. De Amsterdamse onderneming krijgt de financiering om het AI-gedreven preselectieplatform TalentPitch wereldwijd uit te rollen. TalentPitch gebruikt datatechnologie om recruitment slimmer en succesvoller te maken, waar onder andere Booking.com, Netflix, Zappos en OpenTable al gebruik van maken. Naast de financiering kondigt het bedrijf van ondernemer Barend Raaff vandaag met de opening van het kantoor in New York ook de lancering op de Amerikaanse markt aan.

2. Speciaalbier-startup start crowdfund-campagne

Beer in a Box wil bij het grote publiek bijna een ton ophalen. Via een crowdfund-campagne op Crowd About Now mikt de Alkmaarse startup op minimaal 98.000 euro; groeigeld dat gebruikt moet worden voor het uitbouwen van het merk, het doorontwikkelen van het smaakprofiel, het platform en de app. Beer in a Box werd in 2015 bedacht door Victor Küppers, Tim Remmerswaal en Armand Haan. Via een bierabonnement krijgen leden iedere twee maanden een ‘Box’ met zes of twaalf exclusieve speciaalbieren, zonder te weten welke bieren in het pakket zitten.  

3. Watermelon op overnamepad in eigen land

Watermelon Messenger lijft chatbot-ontwikkelaar Ecreation in. De Utrechtse startup, die zich specialiseert in het stroomlijnen van digitale klantenservices voor bedrijven, krijgt daarmee in een keer de beschikking over 75.000 geavanceerde chatbots. In augustus lanceert de oud-25 onder de 25-winnaar met de data en kennis van Ecreation de eerste versie van zijn product: een platform voor digitale klantcommunicatie. Alexander Wijninga en Charl Haas gingen halverwege vorig jaar nog failliet vanwege een ruzie met Whatsapp, maar maakten niet veel later een come-back met Watermelon Messenger. 

4. Hema haalt bekende vloggers binnen als marketingactie

Hema heeft acht bekende vloggers aan boord gehaald om kinderen te leren vloggen. Deze kid influencers, waaronder BeautyNezz, Ponkers en Boncolor, gaan vanaf 1 juli wekelijks hun lessen via de livestream op de website van het warenhuis geven. Voor een jongere ligt er een contract bij ‘een bekend influencerbedrijf’ te wachten. Met de marketing-actie wil Hema uiteraard het nieuwe schooljaar goed ingaan. “Wij willen natuurlijk heel graag in deze periode van het jaar waarin het schoolassortiment belangrijk is, jongeren naar de winkel trekken om bij ons te komen winkelen”, zegt een woordvoerster tegen RTLZ

5. Eerste papieren vliegtuigjes-winkel opent in Amsterdam

Morgen opent in onze hoofdstad Paper Pilot, de eerste winkel ter wereld waar uitsluitend papieren vliegtuigjes gekocht kunnen worden. De winkel introduceert het smart store-concept en wil laten zien dat zelfs een simpel velletje papier op een innovatieve manier verkocht kan worden. Bezoekers kunnen papieren vliegtuigjes in de winkel afstemmen op hun eigen voorkeuren, zoals afstand, acrobatiek en zweeftijd. ‘Piloten’ moeten wel snel zijn, want de pop-up store sluit na 1 juli alweer de deuren. Paper Pilot is een initiatief van Count3r, een jong bedrijf met een app voor verkopers die van gewone winkels een smart store maakt.

6. En dan dit: Eric Schmidt digt Nerdalize

Nerdalize, dat ieder huis in ons land wil voorzien van gratis server-warmte, is ook op de radar van Eric Schmidt belandt. De bestuursvoorzitter van Alphabet – het moederbedrijf van Google – refereert via een tweet over de Yes!Delft-startup en lijkt enthousiast:

7. Quote van de dag:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van donderdag 29 juni. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum