Na drie pitches werd deze week tijdens het Retail Outlook Event de Beste Retail Innovatie-prijs uitgedeeld. Speakap, in 2013 nog startup van het jaar, won de prijs dankzij het publiek nipt van Count3r, dat de favoriet van de jury was. Medefinalist 3Daboutme werd toepasselijk genoeg 3e.
Speakap
Wat: intern communicatieplatform voor bedrijven
Sinds: 2011
Oprichters: Erwin van de Vlist en Patrick van der Mijl
Sinds Van de Vlist en Van der Mijl Speakap 6 jaar geleden lanceerden scoorde het bedrijf 300 klanten, waaronder Blokker, Rituals, Media Markt en de Bijenkorf. Per klant gebruiken soms enkele honderden (winkel)medewerkers de app om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen binnen hun bedrijf. Vergelijkbaar met Facebook l(At Work) en Yammer biedt de app onder meer een timeline, nieuws- en privéberichten en het delen van documenten, roosters en agenda’s.
Behalve over de aanwas van klanten hoeven de ondernemers niet te klagen over een gebrek aan aandacht van investeerders. Tot nu toe haalden zij zo’n 4 miljoen euro groeigeld op, waaronder bij Walvis, de private-equitymaatschappij van John Fentener van Vlissingen. Speakap opende ook kantoren in België, Duitsland en Spanje.
Count3r
Wat: (tablet-)app voor verkoopmedewerkers
Sinds: 2013
Oprichters: Tim Pellikaan, Peter van der Bel, Jori de Goede
De juryfavoriet. De tablet-met-app van Count3r integreert de online- en offline-wereld, zodat een verkoper nooit met zijn of haar mond vol tanden staat tegenover een klant die zich net online heeft verdiept in een koelkast of tv. Door ook aanbevelingen te tonen van andere producten wordt ook cross- en up-selling net zo makkelijk – en data-gedreven – als online.
Onder meer Media Markt is fan van de dienst, en investeerde het afgelopen jaar een onbekend bedrag. De elektronicaketen gebruikt de app inmiddels in Nederland, andere landen volgen mogelijk later.
3DAboutme
Team-3DAboutme tijdens de Accenture Innovation Awards afgelopen jaar
Wat: 3D-scan-app
Sinds: 2014
Oprichters: Roderick Muller, Joost Alferink
Retourzendingen zijn misschien wel het meest killing aspect van e-commerce. 3DAboutme zorgt ervoor dat consumenten nooit meer de verkeerde maat schoenen bestellen in een webshop. Met de app maak je met drie foto’s een 3D-model van je voet. Dat model wordt vervolgens vergeleken met het 3D profiel van de schoenen in de database, om de beste fit te kunnen garanderen.
Klanten van 3DAboutme zijn onder meer (de webshops van) Omoda en Met at Work. Bekijk ook deze pitch van medeoprichter Joost Alferink.