Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hootsuite bij de club van 1 miljard

Hootsuite mag zich scharen bij de groep van techbedrijven die mogen pronken met een waardering van minimaal 1 miljard dollar. Het Canadese social media-bedrijf dankt de waardering aan een nieuwe investeringsronde van 60 miljoen dollar. 

Oprichter Ryan Holmes (foto) bevestigt de kapitaalinjectie tegenover tegenover Recode.net, maar op de waardering wil de Canadees niet ingaan; die baseert Recode op een ’ingewijde’.

Behalve dat de hoofdinvesteerder uit Boston komt, wil Holmes zijn naam niet noemen. Maar de keuze voor die investeerder is in ieder geval mede bepaald door de plannen die Hootsuite heeft voor een beursnotering

Hootsuite ontstond nadat Holmes in 2008, destijds eigenaar van een digitaal mediabedrijf, een manier nodig had om vanuit 1 platform meerdere sociale netwerken zoals Twitter, Facebook en LinkedIn te managen. Zo’n programma was niet voorhanden, dus stampte hij zelf Hootsuite uit de grond. 

Gebruikers

Zes jaar later staat de teller op 10 miljoen gebruikers, waaronder 1600 (betalende) bedrijven. Investeerders als Insight Venture Partners en Accel (dat gister nog geld stak in het Nederlandse Catawiki) staken tot nu toe 250 miljoen dollar in de app, die nu 35 sociale netwerken ondersteunt. 

Holmes zwaait vanuit Vancouver de scepter over 600 medewerkers. Behalve kantoren in Londen en Singapore staat ook een vestiging in Zuid-Amerika op zijn verlanglijstje. 

Zeetl

Behalve internationale groei steekt Holmes het verse groeikapitaal gelijk in het overnemen van Zeetl, een eveneens Canadese startup die een manier heeft gevonden om mensen elkaar te laten bellen via het delen van links op sociale netwerken. Hootsuite wil die optie voor het einde van dit jaar aan alle gebruikers gaan aanbieden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Advertenties worden een nieuwe inkomstenbron, kondigt Holmes aan. Bedrijven krijgen hiervoor via een API toegang tot Hootsuite, dat zo een deel van de reclame-inkomsten van Twitter en Facebook probeert af te snoepen.

Voorlopig is het bedrijf nog ’bewust cashflow-negatief’, zegt Holmes tegenover TechCrunch. Oftewel, alle winst wordt gelijk weer geïnvesteerd in nieuwe groei.