Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maximo Ibarra (vertrekkend CEO KPN)

Krap twee jaar na het vertrek van topman Eelco Blok, vertrekt nu ook zijn opvolger Maximo Ibarra bij KPN. Een portret van de Colombiaans Italiaanse topman.

Met Ibarra haalt KPN een manager in huis die het een en ander afweet van digitale transformaties. Hij schreef er zelfs een boek over en kreeg er een prijs voor. In 2016 werd hij manager van het jaar vanwege de innovatieve positionering van zijn bedrijf, het Italiaanse telecombedrijf Wind, en de ontwikkeling ervan in de digitale economie.  De in Colombia geboren Ibarra is een telecomman. Na zijn studie politicologie aan de universiteit van Rome begon zijn carrière bij Telecom Italia Mobile als marketing analist. Daarna vertrok hij naar Omnitel Vodafone waar hij het tot hoofd van de consumenten marketing afdeling schopte. Er volgde een uitstapje naar DHL Internatinal als Chief Commercial Officer, Fiat Autoservices en vervolgens Benneton waar hij hoofd consumentenmarketing wereldwijd werd.  In 2004 ging hij terug naar de telecomindustrie waar hij als managing director bij Wind Telecomunicazioni aan de slag ging. In 2009 maakte hij de stap naar hoofd van de afdeling mobiele klanten en in 2012 werd hij CEO en COO bij Wind. Als CEO leidt hij de integratie van de bedrijven Wind en H3G, tot het grootste telecombedrijf van Italia, Wind Tre.  In juni stapte hij onverwacht op.  KPN's voorzitter van de raad van commissarissen Duco Staring zegt over Ibarra's benoeming: 'Maximo Ibarra is een dynamische leider met een bewezen track record in de telecommunicatie industrie en een goed begrip van de behoeften van de consument.' De expertise op het gebied van de consumenten leidt tot zorgen. In de Financial Times noemt analist Dhananjay Mirchandani van Bernstein Ibarra een 'verrassende keuze'. Volgens Mirchandani is de business to business telecom markt op dit moment de grootste uitdaging voor KPN omdat deze scherp daalt en geeft hij Ibarra het voordeel van de twijfel maar gelooft wel dat deze functie de litmustest van zijn leiderschapskwaliteiten zal zijn.'
Maximo Ibarra Foto: YouTube

Met Maximo Ibarra haalt KPN begin 2018 een manager in huis die het een en ander af weet van digitale transformaties. Hij schreef er zelfs een boek over en kreeg er een prijs voor. In 2016 werd hij manager van het jaar vanwege de innovatieve positionering van zijn bedrijf, het Italiaanse telecombedrijf Wind, en de ontwikkeling ervan in de digitale economie.

Telecomman

De in Colombia geboren Ibarra is een telecomman. Na zijn studie politicologie aan de universiteit van Rome begint zijn carrière bij Telecom Italia Mobile als marketinganalist. Daarna vertrekt hij naar Omnitel Vodafone waar hij het tot hoofd van de consumenten marketing afdeling schopt.

Er volgt een uitstapje naar DHL Internatinal als Chief Commercial Officer, Fiat Autoservices en vervolgens Benneton waar hij hoofd consumentenmarketing wereldwijd wordt.

Integratie

In 2004 gaat hij terug naar de telecomindustrie waar hij als managing director bij Wind Telecomunicazioni aan de slag gaat. In 2009 maakt hij de stap naar hoofd van de afdeling mobiele klanten en in 2012 wordt hij CEO en COO bij Wind. Als CEO leidt hij de integratie van de bedrijven Wind en H3G, tot het grootste telecombedrijf van Italia, Wind Tre. In juni 2017 stapt hij onverwacht op.

Ibarra treedt bij KPN eerst aan als ad interim CEO, om na vier maanden de positie definitief te gaan vervullen. KPN’s voorzitter van de raad van commissarissen, Duco Staring, zei over Ibarra’s benoeming in april 2018: ‘Maximo Ibarra is een dynamische leider met een bewezen track record in de telecommunicatie-industrie en een goed begrip van de behoeften van de consument.’

Kanttekening

De expertise op het gebied van de consumenten leidt tot zorgen. In de Financial Times noemt analist Dhananjay Mirchandani van Bernstein Ibarra bij zijn benoeming een ‘verrassende keuze’. Volgens Mirchandani is de business-to-business telecommarkt op dit moment de grootste uitdaging voor KPN, omdat deze scherp daalt en geeft hij Ibarra het voordeel van de twijfel maar gelooft wel dat deze functie ‘de litmustest van zijn leiderschapskwaliteiten zal zijn.’

Of hij die test heeft doorstaan is na anderhalf jaar lastig te zeggen. Ibarra vertrekt per september als CEO van KPN en keert terug naar Italië wegens ‘dringende familiezaken’. KPN zegt verrast te zijn, wat zijn volgende stap wordt is nog niet bekend. Wel zingt de naam Maximo Ibarra al een tijdje rond in Italië in relatie tot de Italiaanse tak van het Britse mediabedrijf Sky, waar hij topman zou kunnen worden.

KPN