Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Victor Muller beticht van faillissementsfraude – Ondernemers zijn fiscus nog 16 miljard schuldig

Ander nieuws: ziekteverzuim is historisch hoog, camper en caravan ongekend populair, Vandebron eerste met zonnepanelen-heffing en de economie hapert, maar luxe schittert als nooit tevoren.

victor muller spyker
Foto: Getty Images

1. Voormalig Spyker-topman Victor Muller beticht van faillissementsfraude

De curator van Spyker gaat aangifte doen tegen Victor Muller (63). De voormalig topman van de Nederlandse fabrikant van luxe auto’s zou zich niet houden aan afspraken over de compensatie van schuldeisers. Zo zou hij achter de rug van de curator om crediteuren benaderen om schulden met fikse kortingen af te kopen, blijkt uit een brief in handen van het FD. Muller zelf vindt het ‘onzin’.

Spyker werd in 1999 opgericht als fabrikant van zeer exclusieve sportwagens. Maar vanaf 2007 kwam het destijds nog beursgenoteerde bedrijf steeds vaker negatief in het nieuws, onder meer vanwege betalings- en productieproblemen. In 2014 ging Spyker failliet.

Lees ook: Dit is waarom Spyker geen levensvatbare toekomst heeft

2. Ondernemers zijn fiscus nog 16 miljard euro schuldig

Voor duizenden ondernemers die in coronatijd belastingsteun kregen van de overheid is het een onzekere tijd. Want hoewel de lang verwachte golf aan faillissementen als gevolg van de pandemie is uitgebleven, hebben ruim 233.000 bedrijven nog altijd een betalingsregeling met de Belastingdienst in verband met een coronaschuld.

Het gaat om in totaal 16 miljard euro. Vanaf september gaat de Belastingdienst dit bedrag ook daadwerkelijk invorderen en kan zelfs de deurwaarder langskomen.

3. Ziekteverzuim historisch hoog

Het ziekteverzuim onder Nederlandse werknemers was vorig jaar met 5,2 procent historisch hoog. Ruim een half miljoen werknemers noemen werkdruk als belangrijkste oorzaak van hun verzuim. Voor organisaties met meer dan duizend werknemers kunnen de kosten van dit verzuim oplopen tot ruim 5 miljoen euro, zo concluderen ABN Amro en MentaVitalis in een rapport.

Mentale klachten zoals overspannenheid, burn-out en depressie vormden in 2022 een van de belangrijkste oorzaken van het verzuim. Mensen met mentale klachten waren gemiddeld twee keer zo lang – 38 dagen – uitgeschakeld als collega’s die om andere redenen verzuimden.

4. Camper en caravan ongekend populair

Hoewel de caravanbranche door toeleveringsproblemen iets stagneerde, blijft de sleurhut in Nederland ongekend populair. Eind 2022 stonden 423 duizend caravans geregistreerd. In Europa is het aantal campers en caravans de afgelopen vijf jaar met zo’n 20 procent gestegen naar ruim 6,3 miljoen. Bij fabrikant Kips merkten ze dat de caravan tijdens de coronapandemie een veilig alternatief was. Maar ook nu er weer flink gevlogen wordt, is de trend onomkeerbaar, weet de fabrikant.

4. Vandebron eerste met zonnepanelen-heffing

Energiebedrijf Vandebron gaat klanten met zonnepanelen een heffing opleggen van gemiddeld 10 tot 20 euro per maand. De verwachting is dat veel andere leveranciers dat voorbeeld snel zullen volgen. Hoe hoog de heffing is, hangt af van de hoeveelheid energie die klanten jaarlijks aan het net terugleveren op zonnige momenten. De ruim 70 duizend bestaande klanten met panelen zullen er bij de eerstvolgende herziening van hun tarieven mee te maken krijgen.

 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: De economie hapert, maar luxe schittert als nooit te voren

Hoezo recessie? Ondanks sombere economische vooruitzichten beleven luxemerken een tijd van ongekende weelde. Het populairst zijn de brillen van Cartier, weet NRC. De luxe-industrie beleeft opvallend genoeg een van haar beste jaren. Vorig jaar groeide de sector met bijna 20 procent tot 345 miljard dollar (311 miljard euro), raamde Bain & Company, een adviesbedrijf dat veel luxemerken bijstaat. Het jaar daarvoor was de groei nog sterker: ruim 30 procent. Een wrang signaal in tijden dat dagelijkse boodschappen door steeds minder mensen te betalen zijn.

7. Bij de koffieautomaat: Chocoladeletter weer duurder

Door de enorme prijsstijgingen van cacao en suiker zal de chocoladeletter eind dit jaar zeker 10 tot 15 procent duurder worden, denkt chocoladefabrikant Droste. Met de prijsverhoging van vorig jaar erbij gaat het dan al snel over 25 tot 30 procent. Naast de gestegen grondstofkosten heeft het bedrijf – zoals veel andere bedrijven – ook te maken met hogere transport-, verpakkings-, loon- en energiekosten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De prijzen voor cacao op de beurs in New York zitten op het hoogste niveau in ruim tien jaar tijd.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates