Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is waarom Spyker geen levensvatbare toekomst heeft

Victor Muller flikt het weer. Spyker poetst zijn schulden weg en komt uit surseance. Maar de sportwagenbouwer heeft allerminst een levensvatbare toekomst. Dit is waarom.

victor muller spyker

Spyker kan weer met een schone lei beginnen, nu het crediteurenakkoord op donderdag 30 juli van kracht is geworden. Bewindvoerder Henk Pasman van Wijn & Stael Advocaten laat weten dat LKD Lizings geen beroep heeft ingesteld tegen het oordeel van het Hof in Leeuwarden. Op 21 juli jongstleden veegde het Hof de bezwaren van deze Letse leasemaatschappij tegen het akkoord van tafel, net zoals de rechtbank in Lelystad eerder deed.

Bewindvoerder Pasman zal nu zorgdragen voor de afwikkeling van het crediteurenakkoord dat 44 miljoen aan schulden wegpoetst. Ook zorgt Pasman nog voor de lopende verplichtingen tot en met de maand juli. Daarna kan Spyker weer zelf – en schuldenvrij – de bedrijfsactiviteiten voortzetten. Maar of er zoveel voort te zetten is, valt te betwijfelen.

Het crediteurenakkoord

Nog even resumeren: het crediteurenakkoord waartegen LKD Lizings protesteerde, behelst volledige afbetaling van schulden tot 12.000 euro, plus 10 procent van het meerdere als de openstaande schuld groter is.

Uitzondering is de deal met Spykers grootste schuldeiser, dat is de curator van de voormalige Britse dochter Saab Great Britain. Die claimt 24,9 miljoen euro, maar neemt genoegen met 61.000 euro plus 48.000 euro door aandelen in Spyker te verkopen. Dit grijpt terug op een eerdere overeenkomst tussen Spyker en Saab GB die nog niet geheel was nagekomen. Volgens bewindvoerder Pasman was dit aparte voorstel van Saab GB de cruciale factor om tot het crediteurenakkoord te kunnen komen.

Alle schuldeisers tezamen hebben 44 miljoen euro tegoed van Spyker, maar naar het grootste deel van dat geld kunnen ze dus fluiten.

Financiële en praktische problemen levensgroot

De schone lei betekent echter niet dat Spyker zomaar weer kan beginnen. Veel mensen denken dat het een kwestie is van de poort opengooien, het licht aandoen en de boel draait weer. Maar zo is het allerminst. De juridische hobbels zijn uit de weg geruimd, maar de financiële en praktische problemen zijn nog levensgroot.

Om te beginnen is er geen personeel meer in dienst. Bij de aanvankelijke faillissementsuitspraak zijn in januari dit jaar alle arbeidsovereenkomsten ontbonden. Dus er is niemand meer om Spykers in elkaar te schroeven, laat staan nieuwe modellen verder te ontwikkelen.

Er is geen geld

Bovendien is er geen geld. Bewindvoerder Pasman kreeg 4,3 miljoen euro om het crediteurenakkoord mogelijk te maken, maar de investeerder die dat bedrag verschafte (‘een bonafide en serieuze partij’), is volgens Pasman niet van zins nog meer geld in Spyker te steken.

Er is dus verder geen extra geld om de toekomst van Spyker veilig te stellen. Daarvoor zou 30 tot 50 miljoen euro nodig zijn, hebben Spykers financieel directeur Arjen Dikken en bewindvoerder Pasman berekend. En dat geld is er niet.

Pasman zegt dat hij ook geen aanwijzingen heeft dat zulke sommen in aantocht zijn. ‘Victor Muller is ongetwijfeld bezig om financiers te vinden, maar daar heb ik geen zicht op. Hij heeft de hoop dat er financiers zullen komen als hij uit surseance is en schuldenvrij. Maar of dat reëel is, kan ik niet beoordelen.’

Slapend bestaan

De mysterieuze vliegtuigjesbouwer Volta Volare was voor de bewindvoerder in elk geval geen optie. ‘Er was een Amerikaanse partij bereid om er geld in te stoppen, maar dan kreeg ik te maken met Amerikaans recht en werd het heel ingewikkeld. Daar heb ik mijn vingers niet aan willen branden.’

Spyker is volgens de bewindvoerder slechts in staat tot een slapend bestaan. En zo runt Pasman de tent nu ook: lopende verplichtingen voldoen, zodat de boel net blijft drijven. ‘Daar heb ik middelen voor ter beschikking. De huur voor de maand juli is betaald.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zolang Victor Muller geen genereuze geldschieter heeft gevonden of een partij die Spyker wil overnemen, rest hem niets anders dan een slapend bestaan te leiden met Spyker.

Dit artikel verscheen eerder op het Spyker-Saab blog van Robert van den Oever en Maarten van der Pas.