1. Ralph Hamers weg bij UBS na megaovername
De Nederlandse topman van de Zwitserse bank UBS, Ralph Hamers, legt zijn functie neer. Hij wordt per 5 april opgevolgd door Sergio Ermotti, die voor Hamers ook al jaren aan het roer stond bij UBS.
De wisseling aan de top komt na de overname door UBS van de noodlijdende Zwitserse bank Credit Suisse. Het samenvoegen van de twee banken is een complexe klus. De raad van bestuur acht Ermotti, die een reputatie heeft als crisismanager, daarvoor beter geschikt, laat de bank weten in een verklaring.
2. Advocaat Sanderink staakt hoger beroep
De prominente Zuidas-advocaat Aldo Verbruggen legt zich neer bij een vernietigend oordeel van de tuchtrechter over zijn werk voor de omstreden zakenman Gerard Sanderink. Advocaat Jonas Verheul bevestigt dat zijn cliënt Verbruggen het hoger beroep tegen de beslissing van de Raad van Discipline heeft ingetrokken. Daarmee is het oordeel definitief dat Verbruggen bij zijn optreden voor Sanderink ‘niet-onafhankelijk, misleidend en opportunistisch’ heeft gehandeld.
De tuchtzaak tegen Verbruggen heeft zijn oorsprong in de slepende ruzie van Sanderink met zijn ex-vriendin Brigitte van Egten. Sinds de zakenman een liefdesrelatie heeft met zelfverklaard cybersecurityexpert Rian van Rijbroek beschuldigt hij Van Egten van allerlei misdrijven. Dit conflict is zo uit de hand gelopen, dat Sanderink inmiddels geschorst is als bestuurder bij twee van zijn grootste bedrijven, te weten bouwbedrijf Strukton en IT-concern Centric. De Twentse ondernemer huurde onder anderen Verbruggen in om onderzoek te doen naar de vermeende criminele activiteiten van Van Egten.
Lees ook: Peter Wakkie, de puinruimer die Centric er bovenop moet helpen
3. Utrecht en Zuid-Holland blinken uit als meest concurrerende regio’s van de EU
De provincies Utrecht en Zuid-Holland zijn volgens de Regional Competitive Index de meest concurrerende regio’s van de Europese Unie. Dit komt door de goede baankansen en economische groei. Op plek drie volgt Île-de-France, de regio rond Parijs. Verder staan ook Noord-Brabant, Noord-Holland en Gelderland in de top tien. Naast de baankansen voor afgestudeerden en de economische groei spelen ook leefomstandigheden, zoals gezondheid en misdaadcijfers, mee bij de beoordelingen.
Drie jaar geleden kwam de ranglijst ook uit. Toen moesten de Nederlandse provincies het nog afleggen tegen de regio’s rond Londen en Stockholm. In veel landen zijn de hoofdstedelijke regio’s de concurrerendste van het land. Alleen in Nederland, Duitsland en Italië is dat niet het geval. In Frankrijk is het verschil tussen Parijs en de rest van het land juist erg groot.
4. Accenture draait lekker en ontslaat 19.000 consultants
De omzet van Accenture kwam in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar over 2023 uit op net iets meer dan 15,8 miljard dollar, 9 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijf heeft nog steeds de wind vol in de rug, ondanks alle recessiedreigingen en financiële onrust.
Toch schrapt het bedrijf 19.000 banen wereldwijd. Kenners noemen het ‘voorbarig’ om in het massaontslag te lezen dat het niet goed zou gaan met het bedrijf. Daarvoor zijn de aantallen te klein. Het bedrijf is actief in 120 landen en telt 738.000 medewerkers . De ontslagen betreffen dus ongeveer 2,6 procent van de banen.
5. RIVM: Tata nog altijd kankerverwekkend
De neerslag van kankerverwekkende metalen en stoffen in de omgeving van Tata Steel is nog altijd groter dan elders in Nederland, concludeert het RIVM na een nieuwe meting. Er is amper iets veranderd ten opzichte van een eerdere analyse, blijkt dinsdag uit een nieuw rapport. Of de maatregelen die Tata de afgelopen tijd nam effect sorteren, is nog niet zichtbaar.
Het RIVM heeft afgelopen jaar tweemaal metingen uitgevoerd in de IJmond rond het complex van Tata. Tata ligt al jaren onder vuur wegens vervuiling door zijn staalfabriek. Vooral in strandplaats Wijk aan Zee dalen veel metalen en potentieel kankerverwekkende stoffen neer. Volgens het RIVM is Tata de grootste verspreider van metalen en pak’s, al is niet duidelijk hoe groot de uitstoot door andere bronnen in de omgeving is.
Lees ook: Deze Tata-ceo had een reprimande van zijn zus nodig om te veranderen
6. Ohpen haalt Britse hypotheker binnen
Fintechbedrijf Ohpen heeft in het Britse Dudley Building Society een nieuwe klant gevonden voor zijn cloudgebaseerde bankoplossingen. Dudley Building Society verstrekt al 165 jaar hypotheken en biedt oplossingen voor complexe financiële vraagstukken in Engeland en Wales.
Ohpen, met het hoofdkantoor in Nederland, levert sinds 2009 volledig digitale, cloud-native bankoplossingen en biedt digitale hypotheekprocessen, van aanvraag tot onderhoud. De UK-divisie van Ohpen is actief sinds 2021.
Lees ook: Oud-Ohpen-ceo: ‘Twee jaar lang heb ik nee gehoord’
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
7. Must read: Steeds meer westerse bedrijven wantrouwen China
Het westerse bedrijfsleven plaatst steeds meer strategische vraagtekens bij zijn aanwezigheid in China. De Chinees-Amerikaanse rivaliteit heeft zakendoen in China volgens een Amerikaans onderzoek ‘zeer uitdagend gemaakt’. Twaalf procent van de bedrijven zegt zijn toeleveringsketens naar elders te verplaatsen. En nog eens twaalf procent van de ondervraagden overweegt dit.
De spanningen tussen China en de Verenigde Staten lopen steeds verder op. Terwijl Peking en Washington het oneens zijn over een groeiend aantal kwesties, variërend van het coronavirus tot spionageballonnen en de oorlog in Oekraïne, en van Taiwan tot TikTok en halfgeleiders, plaatsen ondernemingen steeds nadrukkelijker strategische vraagtekens bij hun aanwezigheid in China.
8. Bij de koffieautomaat: Europese snelweg krijgt na elke 60 km een laadpaal
De hoeveelheid laadpalen voor elektrische auto’s en vrachtwagens langs de Europese snelwegen gaat de komende jaren fors omhoog. Ook komen er meer waterstofstations. De betaling op die laadpunten wordt bovendien gemakkelijker en transparanter, bijvoorbeeld dankzij pinbetalingen of creditcards. Dat staat in een principeakkoord dat huidig EU-voorzitter Zweden namens alle 27 lidstaten heeft gesloten.
Tegen 2027 moeten alle Europese snelwegen openbare laadstations hebben. Automobilisten moeten na maximaal 60 kilometer een nieuwe laadpaal kunnen vinden. Voor truckers geldt dat zij om de 120 kilometer bij een laadpunt terechtkunnen in 2028.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates