1. Schiphol schrapt nachtvluchten en weert privéjets
Schiphol wil nachtvluchten schrappen om geluidsoverlast tegen te gaan. Binnen twee jaar moeten alle vluchten tussen middernacht en 5.00 uur zijn verdwenen. Dat zegt interim-topman Ruud Sondag tegen Het Parool. Ook lawaaiige vliegtuigen worden straks geweerd en privéjets gaan in de ban.
Volgens Sondag zijn de maatregelen een antwoord op vijftien jaar te weinig actie tegen geluidsoverlast. Jaarlijks worden nu zo’n 10.000 nachtelijke vluchten gemaakt. Meer dan de helft daarvan komt voor rekening van Transavia.
2. Heineken dreigt in Brazilië op zwarte lijst te belanden
Misstanden bij een toeleverancier dreigen bierbrouwer Heineken in Brazilië in de problemen te brengen. Een transportbedrijf beloofde medewerkers uit Venezuela en Haïti huisvesting, maar kwam die belofte niet na, meldt BNR.
Het lokale ministerie van Arbeid onderzoekt de zaak. Een plek op een zwarte lijst dreigt. En dat zou een ban betekenen van veel bedrijven, waaronder twee grotere supermarktbedrijven. Voordat het zover komt, kan Heineken bezwaar aantekenen. Concurrent AB InBev zit in hetzelfde schuitje.
3. EY hard gestraft voor missen Wirecard-fraude
Accountantskantoor EY wordt flink aangepakt in de Wirecard-zaak, schrijft het FD. De Duitse accountantstoezichthouder Apas concludeert dat EY zijn werk niet naar behoren heeft gedaan. Zijn vonnis: een boete van 500.000 euro, plus een verbod op nieuwe controleopdrachten in Duitsland voor bedrijven met een publieke rol, waaronder beursgenoteerde ondernemingen.
EY kon als sinds 2020 geen nieuwe klanten in het beurssegment meer binnenhalen. De zaak krijgt mogelijk ook een tweede staartje: gedupeerden ruiken namelijk een kans om schade te verhalen, ook via Nederland.
4. Lightyear kan voorlopig zes maanden tot een jaar vooruit
De Nederlandse autofabrikant Lightyear maakt definitief een doorstart. Eerder werd al duidelijk dat er door een groep individuele investeerders een bedrag van 8 miljoen euro was opgehaald om dit mogelijk te maken. Inmiddels heeft ook de curator goedkeuring voor de doorstart verleend.
Met het opgehaalde bedrag kan het bedrijf zes maanden tot een jaar vooruit, vertelt founder Lex Hoefsloot in gesprek met NPO1. In die tijd zal het op zoek moeten gaan naar nieuw investeringsgeld, want voor de productie voor het nieuwe model, de Lightyear 2, is nog minstens een miljard euro nodig.
Lees ook: Is er nog wel toekomst voor de zonneauto na de kater van Lightyear en Sono Motors?
5. McDonald’s bereidt ontslagronde voor
McDonald’s-kantoren in de Verenigde Staten zijn tijdelijk dicht om werknemers te informeren over een aanstaande ontslagronde. De maatregel is onderdeel van een grotere reorganisatie, meldt The Wall Street Journal. De fastfoodreus heeft wereldwijd ruim 150.000 mensen in dienst. Ook zijn er veel franchisevestigingen. Of er gevolgen zijn voor Nederland is niet bekend.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: Kabinet neemt arbeidsmarkt op de schop
De arbeidsmarkt gaat op de schop. Zo wordt het nulurencontract verboden en krijgen oproepkrachten een vast aantal uren in de week. Minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) deelde maandag de kabinetsplannen. Een contract wordt dus het uitgangspunt als iemand langere tijd hetzelfde werk doet, schrijft De Telegraaf.
Ook de regels voor tijdelijke contracten worden aangescherpt. Na drie aaneengesloten tijdelijke contracten mag pas na vijf jaar weer een contract worden gegeven. Nu is dat nog zes maanden. Ook moeten zelfstandigen verplicht een verzekering voor arbeidsongeschiktheid afsluiten.
7. Bij de koffieautomaat: De domme telefoon maakt een opmars in de VS
De zogenoemde dumb phones mogen dan wereldwijd passé zijn, in de VS is dat een ander verhaal. Bedrijven als HMD Global, de maker van Nokia telefoons, blijven miljoenen mobiele apparaten verkopen die vergelijkbaar zijn met de apparaten die in de vroege jaren 2000 werden gebruikt. In de VS steeg de verkoop in 2022 voor HMD Global met tienduizenden per maand. Steeds meer (jonge) mensen keren er zich tegen de smartphone om hun schermtijd drastisch te beperken.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates