Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

NN: ‘Delta Lloyd en ASR geen overnameprooi’; Financieel topman Randstad verkoopt aandelen

Plus: Philips op overnamepad in 'Healthcare'-markt, Nieuwe topman Groupon Nederland, Diverse kopers voor Bang & Olufsen

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. NN: 'Delta Lloyd en ASR geen overnameprooi'

De NN Group, ook wel bekend als de Nationale Nederlanden, sluit een overname van Delta Lloyd voorlopig uit. Dit meldt de Telegraaf. De krant baseert zich op financieel adviseurs die regelmatig met het management van NN hebben gesproken over mogelijke acquisities. Een van hen zegt: 'Deze opties zijn ter sprake gekomen en snel weer afgeserveerd'. Ook ASR staat voorlopig nog niet op de overnamelijst. Wel heeft NN interesse in kleinere overnames: denk aan de Nederlandse dochter van het Italiaanse Generali of het Nederlandse kantoor van Britse Legal & General.

2. Financieel topman Randstad verkoopt aandelen

Financieel directeur Robert Jan van de Kraats van Randstad heeft vijfduizend 'gewone' aandelen van uitzender Randstad verkocht. Dit blijkt vrijdag uit een melding bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM), aldus IEX.nl. De stukken zijn verkocht voor ruim 58 euro per stuk, wat bijna drie ton opleverde voor de bestuurder. Van de Kraats heeft nog 23.144 gewone aandelen, 80.090 'conditional share award' en 39.933 'conditional options'.

3. Philips op overnamepad in 'Healthcare'-markt

Philips heeft de komende jaren haar pijlen gericht op de 'Healthcare Information' markt. Daarbij worden overnames in dit segment zeker niet geschuwd, aldus bestuursvoorzitter Frans van Houten tijdens een bijeenkomst donderdag. Op de korte termijn heeft de beoogde verkoop van de lichtdivisie alle aandacht nodig. Volgens Van Houten verloopt dat proces voorspoedig. Philips wil zijn belang van 80 procent in Lumileds verkopen aan GO Scale Capital, maar dat stuitte op bezwaren van de Amerikaanse toezichthouder. De 'Healthcare' tak groeit elk jaar gestaag met enkele procenten en heeft vooral veel afzet in de VS.

Meer Frans van Houten op MT.nl:

4. Nieuwe topman Groupon Nederland

Frederik van der Veen wordt de nieuwe managing director van Groupon Nederland. Hij moet het merk achter de populaire kortingssite nog verder 'verbreden en versterken'. Van der Veen (35) was hiervoor anderhalf jaar country manager Nederland voor Albelli. Albelli is het fotoboekenmerk van
het aan de NASDAQ genoteerde Vistaprint. Van der Veen volgt Shurendy Gerardus op, die sinds de introductie in 2009 Groupon Nederland leidde. Groupon internationaal, dat onlangs nog een nieuwe CEO aanstelde, is verliesgevend.

5. Diverse kopers voor Bang & Olufsen

Bang & Olufsen wordt door diverse bedrijven begeerd. De Deense fabrikant van luxe electronica heeft meerdere overnamevoorstellen ontvangen. Het gevolg is dat het aandeel op de beurs in Kopenhagen met bijna 30 procent omhoog schoot. Er is nog geen formeel bod uitgebracht. Het merk Bang & Olufsen heeft zich de afgelopen jaren uit de markt geprijsd, doordat concurrenten als LG, Samsung en Sony tegen lagere prijzen meer gingen bieden. Op audiogebied dagen smartphonefabrikanten en een bedrijf als Sonos hen uit.

6. Sportbestuurder zegt adviesrol Nike op

Sebastian Coe, voorzitter van de internationale atletiekfederatie IAAF, geeft zijn betaalde bijbaan bij het Amerikaanse sportkledingmerk Nike op. De laatste weken is er veel ophef ontstaan over deze adviespositie van de sportbestuurder. Velen vonden het belangenverstrengeling. Zo kwamen er ernstige beschuldigingen van belangenconflict bij de toewijzing van de wereldkampioenschappen atletiek van 2021 aan Eugene (Verenigde Staten). Nike is gestart als onderneming in Eugene.

7. Marktaandeel bio-supers opgegeten

Biologische supermarkten hebben in voor het eerst sinds 2002 minder omzet geboekt. De omzet in 2014 was twee procent minder dan in 2013, zo maakt ketenorganisaties Bionext bekend. Dat komt omdat 'traditionele' supers als AH en Jumbo meer biologische producten zijn gaan aanbieden en daarvan in 2014 10 procent meer van verkochten. Vorig jaar werd voor 424 miljoen euro aan bio-producten gekocht in traditionele supers. Speciaalzaken genereerden samen een omzet van 169 miljoen euro.

8. Febo schudt het geel af

Het geel in de huisstijl van de Febo verdwijnt. De stemmige kleur wordt ingeruild voor een 'verfijnd wit met een rode rand', zo laat de snackbarketen weten. Donderdag werd de 67ste vestiging geopend, zo waar aan de 'markante' PC Hooftstraat in Amsterdam. Dus voor iedereen met een 'Gucci' bag is er nu ook een kroket te happen. Binnen enkele weken moet elk filiaal voorzien zijn van de nieuwe kleuren. Febo is in 1941 opgericht als bakkerij door banketbakker Johan Izaäk. Vanaf 1960 is het een automatiek. De naam is afgeleid van de Ferdinand Bolstraat in de Amsterdamse Pijp, waar de eerste vestiging moest verschijnen. Het werd uiteindelijk de Amstelveenseweg, maar de naam bleef bestaan. Overigens exploiteert Febo zelf maar vijf filialen.

9. Getal van de dag: 624

Action heeft deze week een nieuwe winkel in Oostenrijk geopend, waarmee het totaal aantal winkels van de prijsvechter op 624 komt. De discountketenis agressief aan het groeien in Europa. In Frankrijk werd onlangs de 100ste winkel geopend. Dit jaar zijn er 113 nieuwe winkels geopend. De Action's winkelteller in diverse landen: Nederland (338), België (114), Frankrijk (103), Duitsland (67), Luxemburg (1) en Oostenrijk (1).

Meer Action op MT.nl:

 10. Koffieautomaat: Een vaasje in de jaren '90

Amstel benadrukt het vriendengevoel in nieuwe commercials. En grijpt daarbij terug naar een muzikaal hoogtepunt (en een dominante jeugdcultuur) uit de jaren '90.

 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief