Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Storing bij ING met dubbele afboekingen – ‘Strengere regels voor uitstoot vrachtwagens’

En verder in deze nieuwsupdate: werkgevers moeten volgens CNV meer doen om personeel uit de auto te krijgen, honderden klimaatactivisten op terrein Tata Steel in Velsen-Noord en Duitse miljardensubsidie voor Intel roept vragen op.

ing bank storing
Foto: Getty Images

1. Opnieuw grote storing bij ING

Door een storing bij ING leek het bij sommige klanten alsof betalingen dubbel werden afgeschreven. Het probleem trad in de nacht van zaterdag op zondag op. De bank is uren bezig geweest om de fout in het computersysteem op te lossen. Rond 16.00 uur was de storing verholpen.

Het aantal storingen bij ING is dit jaar al niet meer op een hand te tellen. Dat leidt tot frustratie bij ondernemers, meldde het FD begin juni. Zij lopen financiële schade op doordat betalen soms niet mogelijk is.

Lees ook: Ralph Hamers (ex-ING) krijgt de volle laag voor omstreden loonsverhoging, dat verdient hij niet

2. Grote bedrijven eisen strengere regels voor uitstoot vrachtwagens

41 grote bedrijven eisen van de Europese Unie dat het strengere regels invoert voor de CO2-uitstoot van vrachtwagens. Onder meer Heineken, Nike en Ikea hebben hun handtekening gezet onder een brief die de Financial Times heeft ingezien. De bedrijven hopen zo dat de markt voor elektrische vrachtwagens sneller op gang kan komen. De brief wordt maandag verstuurd naar het Europees Parlement en de milieuministers van de lidstaten.

3. ‘Werkgevers moeten meer doen om personeel uit de auto te krijgen’

Naar kantoor komen met de fiets of het openbaar vervoer moet aantrekkelijker worden. Dat concludeert vakbond CNV na een onderzoek onder 2.700 leden. Daaruit blijkt dat twee derde van de fietsende forenzen geen fietsvergoeding krijgt. En een kwart van de ov-reizigers krijgt hun reiskosten niet volledig vergoed.

‘Werkgevers hebben vaak de mond vol over klimaatambities en mvo-beleid. Maar werknemers worden weinig gestimuleerd om de auto te laten staan en te kiezen voor een duurzaam reisalternatief’, aldus CNV-voorzitter Piet Fortuin.

Lees ook: 99 manieren om je medewerkers te belonen, ook zonder geld

4. Honderden klimaatactivisten op terrein Tata Steel in Velsen-Noord

Honderden klimaatactivisten van Greenpeace hebben zaterdag geprotesteerd bij Tata Steel in Velsen-Noord. Ze braken rond 11.00 uur door de hekken en verlieten zes uur later het terrein weer vrijwillig. De actie volgde op een aangifte namens 1.200 omwonenden tegen het staalbedrijf. Zij eisen dat Tata Steel iets doet tegen de schadelijke stoffen die het uitstoot.

Een woordvoerder van Tata Steel zei zondag dat het bedrijf langer gas moet affakkelen door de acties van de activisten. Gepland onderhoud aan een gasleiding zou door de acties zijn vertraagd. Een woordvoerder van Greenpeace noemt het ‘hypocriet’ dat de staalfabrikant wijst op extra uitstoot als gevolg van het protest.

5. Hema zit met 107 miljoen aan uitgestelde belastingen

Hema heeft nog een behoorlijk bonnetje openstaan bij de fiscus. Het warenhuisconcern moet de komende jaren 107 miljoen euro afbetalen, meldt het FD op basis van het jaarverslag. Het gaat om uitgestelde btw en loonheffing. Tijdens de coronacrisis konden bedrijven uitstel vragen voor de afdracht daarvan.

Dat moet sinds oktober 2022 alsnog gebeuren in 60 maandelijkse termijnen. Ook moet Hema ruim 11 miljoen euro aan NOW-steun terugbetalen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Duitse miljardensubsidie voor Intel roept vragen op

De Duitse regering smijt met geld Intel te lokken. De Amerikaanse chipfabrikant krijgt miljarden voor de bouw van twee chipfabrieken, zo werd vorige week bekend. Dat valt niet bij iedereen goed, schrijft het FD in een analyse. Volgens critici maakt Duitsland chantabel door met megasubsidies te strooien. En die 10 miljard zou ook zomaar meer kunnen worden.

7. Bij de koffieautomaat: Wat betaal je precies voor een laadbeurt?

De markt voor elektrisch laden is niet bepaald transparant, schrijft De Telegraaf. Vaak is op de eindafrekening pas duidelijk wat je precies betaalt. En dan kan het ineens 10 tot 20 euro duurder uitpakken dan je dacht. Dat is bijvoorbeeld het geval bij gebruikers van een algemene laadpas, of zakelijke rijders die met een bedrijfspas bij een snellader ‘tanken’.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Er is nu weinig transparantie vanuit de leveranciers’, zegt een woordvoerder van energiebedrijf Vandebron. ‘Dat komt doordat de laadpaalbeheerder een tarief op een lader zet en daarbij laadpasaanbieders verschillende manieren kunnen gebruiken om laadsessies bij de klanten te factureren.’

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates