Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Heineken toch nog actief in Rusland’- Frans van Houten weigert bonus in te leveren

En verder in deze nieuwsupdate: economische seinen voor eurozone staan op groen, PON-dochter Swapfiets gaat zich richten op winst, Leaseplan wordt ALD Automotive en met de monnik sterft ook het trappistenbier uit.

heineken rusland
Foto: Klant in zicht

1. FTM: Heineken toch nog actief in Rusland

Ondanks de aankondiging van Heineken van vorig jaar om zich volledig terug te trekken uit Rusland investeert de bierbrouwer nog steeds in het land. Dat melden onderzoeksjournalisten van Follow the Money. Sterker nog, het bedrijf breidt uit door nieuwe producten in Rusland te lanceren.

Het journalistieke platform verwijst naar webpagina’s van Heineken Rusland waar lovend wordt gesproken over de resultaten van afgelopen jaar. Daarin wordt gemeld dat er 243 nieuwe medewerkers bij het bedrijf aan de slag zijn gegaan en dat er 61 nieuwe producten bij zijn gekomen.

Heineken noemt in een reactie de berichtgeving ‘absoluut onwaar en misleidend’. Volgens de Amsterdamse brouwer is het bedrijf in Rusland volledig afgeschermd en financiert het zelf alle operationele uitgaven.

Lees ook: Zo houdt Heineken zijn organisatiestructuur fris

2. Oud Philips-topman Frans van Houten weigert bonus in te leveren

De vorig jaar vertrokken Philips-topman Frans van Houten heeft geweigerd een bonus over 2022 op te geven, in tegenstelling tot drie andere Philips-bestuurders. Dat blijkt uit het jaarverslag van Philips dat dinsdagochtend is gepubliceerd. Van Houten ontvangt over vorig jaar een beloning van 1,75 miljoen euro, waarvan 450.000 euro bestaat uit bonussen. De waarde van de bonussen kan de komende twee jaar nog aanzienlijk oplopen. Aandeelhouders en werknemers hebben dinsdag verontwaardigd gereageerd.

Philips meldt dat de huidige drie bestuurders en de raad van commissarissen gezamenlijk hebben besloten van bonussen af te zien. Ze komen daarmee tegemoet aan de aandeelhouders van het bedrijf, die op de jaarvergadering vorig jaar massaal bezwaar maakten tegen de bonussen over 2021.

Lees ook: Gedurfd én omstreden: hoe Frans van Houten van Philips een medisch techbedrijf maakte

3. PON-dochter Swapfiets gaat zich richten op winst

Voor Swapfiets, de aanbieder van fietsabonnementen, zijn de jaren van agressieve expansie naar Europese steden voorbij. De onderneming, die in handen is van het investeringsvehikel van auto- en fietsconglomeraat Pon Holding, moet zich nu richten op winstgevendheid. De ambitie om al in 2025 een miljoen klanten te hebben is losgelaten, zegt ceo Marc de Vries in het FD. Het aantal gebruikers groeit minder snel dan verwacht. De coronapandemie speelt daarin een rol.

Volgens De Vries gaat Swapfiets het aantal van een miljoen wel bereiken, maar in welk jaar wil hij niet zeggen. In 2023 komt het aantal ‘swapfietsers’ naar verwachting uit op 300.000, tegen 270.000 eind 2022 en ruim 256.000 eind 2021. De omzet bedroeg vorig jaar 73 miljoen euro, 40 procent meer dan het jaar ervoor.

Lees ook: Hoe ceo Marc de Vries Swapfiets vier keer zo groot wil krijgen

4. Leaseplan wordt ALD Automotive, de grootste leasemij van Europa

Ergens in het derde kwartaal van dit jaar gaat de naam Leaseplan uit Nederland verdwijnen. Het grootste leasebedrijf van Nederland wordt overgenomen door het Franse ALD Automotive, zo werd afgelopen jaar bekend. En met die overname, die dit kwartaal volledig wordt afgerond, gaan flink wat veranderingen gepaard.

In 2022 kondigde ALD Automotive formeel aan dat het voornemens was om Leaseplan over te nemen. Vanaf dat moment begon een proces, waaronder de goedkeuring van de transactie door Brussel, en het ophalen van geld om de aandeelhouders van Leaseplan daadwerkelijk voor hun aandelen te kunnen betalen.

Beide processen zijn nu voltooid en ALD staat klaar om de overname formeel af te ronden. Met de overname wordt het nieuwe bedrijf de absolute nummer 1 op het gebied van autolease wereldwijd. En die schaalgrootte biedt kansen, maar geeft ook verantwoordelijkheden. Zeker op het gebied van duurzaamheid. Daarop wil ALD vooral doorpakken.

Lees ook: Dit zijn de bedrijven met de beste reputatie in Automotive dienstverlening 

5. Economische seinen voor eurozone staan op groen

De bedrijvigheid in de eurozone is in februari flink verbeterd. Ook de Britse bedrijvigheid veert weer op. Dat blijkt uit het onderzoek dat kredietbeoordelaar Standard & Poor’s maandelijks uitvoert.

De Purchasing Managers’ Index (PMI), die wordt samengesteld op basis van een rondvraag onder inkoopmanagers, steeg voor de eurozone in februari naar 52,3. Dat is de grootste stijging in negen maanden tijd. In januari stond de index nog op 50,3. In het Verenigd Koninkrijk steeg de samengestelde PMI zelfs naar 53,0 na een stand van 48,5 in januari.

 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Van graaiflatie is nauwelijks sprake

Slechts een kleine minderheid (4 procent) van de ondernemers kan hogere kosten volledig doorberekenen aan klanten. Dat bedrijven dus op grote schaal geld verdienen aan de inflatie (gekscherend graaiflatie genoemd), daarvan lijkt dus geen sprake, zo blijkt uit de dinsdag gepubliceerde Conjunctuurenquête Nederland. Sterker: ruim de helft van de bedrijven kan hogere kosten maar voor een klein deel (46 procent) of helemaal niet (6 procent) doorberekenen.

Het CBS heeft bij de vraagstelling geen aparte categorie gemaakt voor bedrijven die hun prijzen méér verhogen dan op basis van eigen kosten gerechtvaardigd is. Hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen: ‘Ondernemers die dat doen, zitten dus in de categorie volledig doorberekenen. Die is heel klein, en is gedaald ten opzichte van 2021.’

Lees ook: Prijsverhoging bepalen en aankondigen: de belangrijkste do’s en don’ts

7. Bij de koffieautomaat: Met de monnik sterft ook het trappistenbier uit

Bierliefhebbers kunnen genieten van Nederlands trappistenbier, bijvoorbeeld van La Trappe of Zundert, maar hoelang nog? Want om trappist te heten, moet het bier onder meer gebrouwen worden onder toezicht van monniken, maar die zijn er steeds minder. Zo mag het bier van het Belgische Achel binnenkort geen trappistenbier meer heten. Er wonen namelijk geen monniken meer in het klooster, zodat monniken ook geen toezicht meer kunnen houden op het brouwen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In Nederland zijn twee trappistenbrouwerijen. De grootste is De Koningshoeven in Berkel-Enschot, waar La Trappe wordt gebrouwen. Verder is er 36 kilometer verderop nog De Kievit, in Zundert, eveneens in Noord-Brabant, waar bier onder het merk Zundert wordt gebrouwen.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates