Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Frans van Houten dankt bonus aan CO2-reductie – Marc Benioff (Salesforce) denkt te weinig aan winst

En verder in deze nieuwsupdate: Shell overwoog vertrek uit Europa naar VS, tegenvaller voor Jetten van 1,6 miljard en STAP-budget staat even stil.

philips frans van houten
Foto: Duco de Vries

1. Oud-Philips-topman Van Houten dankt bonus aan CO2-reductie

De moeilijkheden van Philips zijn enorm. Het concern leed vorig jaar een verlies van 1,7 miljard euro, vooral door de problemen met zijn apparaten tegen slaapapneu. De beurskoers daalde met 56 procent. En toch heeft oud-ceo Frans van Houten recht op een bonus van bijna 450.000 euro.

FD-columnist Bartjens ging op zoek naar de reden en vond een verrassende uitkomst: de gewezen topman dankt zijn bonus aan de prestaties van Philips op het gebied van duurzaamheid. Onder meer lagere CO₂-uitstoot bezorgt Van Houten zijn extraatje.

Philips-bestuurders hebben in principe recht op twee soorten prestatiebeloningen. Een cashbonus voor de korte termijn en een langetermijnbonus in de vorm van aandelen. De cashbonus is voor 20 procent gebaseerd op vijf ‘persoonlijke doelstellingen’. Het duurzaamheidsbeleid is een van de vijf en die levert flink wat bonuspunten op. Het resultaat is een extraatje voor Van Houten van 265.000 euro in contanten.

Lees ook: Hoe Frans van Houten van Philips een medisch techbedrijf maakte

2. Shell overwoog vertrek uit Europa naar VS

De top van olie- en gasconcern Shell heeft onderzocht of het beter zou zijn het hoofdkantoor van Londen naar de Verenigde Staten te verplaatsen. Ceo Wael Sawan, die begin dit jaar Ben van Beurden opvolgde, zou in 2021 met andere bestuurders hebben gekeken of dit, samen met een beursnotering op Wall Street, voordeel zou opleveren. Dat meldt de Financial Times op basis van anonieme ingewijden.

Het bestuur koos uiteindelijk voor de Britse hoofdstad en een notering aan de Londense beurs. Reden om in Europa te blijven waren de zorgen bij Sawan dat de beurswaarde van het olie- en gasconcern in de VS beduidend lager zou zijn dan die van de Amerikaanse concurrenten ExxonMobil en Chevron.

3. Stijgende omzet autobranche door hogere prijzen

De omzet van de Nederlandse auto- en motorbranche steeg in 2022 met 17,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Daarnaast was de omzet vorig jaar 24,5 procent hoger ten opzichte van 2019, het jaar voordat de coronacrisis uitbrak.

De omzetstijging in de branche is opvallend: het aantal – weliswaar alleen nieuw – verkochte auto’s daalde in 2022 volgens de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC juist met 3,2 procent tot zo’n 312.000 stuks. De omzettoename komt dan ook door de hogere prijzen van auto’s.

4. Jetten: Tegenvaller 1,6 miljard belasting energiebedrijven

De vorig jaar ingevoerde extra belasting voor energiebedrijven zal de staatskas minder spekken dan verwacht. De heffing zal het kabinet slechts 100 tot 200 miljoen euro opleveren, schrijft minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten in een brief aan de Tweede Kamer. Eerder werd uitgegaan van zo’n 1,8 miljard euro. Doordat de stroomprijs sinds de ingang van de maatregel fors daalde, is er weinig over van die verwachting.

De solidariteitsheffing, zoals de maatregel ook wel wordt genoemd, is ingevoerd om meer belasting te kunnen innen bij energiebedrijven. Deze ondernemingen boeken door de enorm gestegen prijzen van stroom en gas recordwinsten. Dat geld kan het kabinet goed gebruiken voor steun aan huishoudens.

Lees ook: Dit zijn de beste dienstverleners in energie

5. Ceo Salesforce Marc Benioff onder druk

De rust rond het technologiebedrijf Salesforce en zijn ceo Marc Benioff is verdwenen. De koers daalt, de kritiek stijgt. Die kritiek begon met een aantal activistische aandeelhouders, waarvan AkzoNobel-belager Elliott de bekendste is. Volgens die kritische beleggers besteedt Benioff te veel tijd en aandacht aan het verbeteren van de wereld en te weinig aan het verhogen van de winstgevendheid van zijn bedrijf – en de beurskoers.

Benioff wil namelijk tot 2030 zo’n 1.000 miljard bomen planten. Ook hanteert hij het 1-1-1-principe: werknemers gebruiken 1 procent van hun werktijd voor vrijwilligerswerk, 1 procent van de producten die het concern levert gaat naar goede doelen en 1 procent  van de omzet gaat naar filantropie. Maar nu de koersen ook blijken te kunnen dalen – met 15 procent in de afgelopen 12 maanden – zorgt dat voor veel kritiek.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: De lange weg naar schoner vliegen

Duurzame brandstof, bijmengen, schonere vliegtuigen. Het zijn begrippen waar KLM graag mee strooit als de milieulast van de luchtvaart ter sprake komt. Maar werkelijk schoon vliegen is een lange weg met veel hobbels, ontdekte het FD.

De luchtvaart is wereldwijd verantwoordelijk voor bijna 3 procent van de uitstoot van CO₂. Dat percentage gaat de komende jaren naar verwachting stijgen, als gevolg van het sterk toenemende internationale vliegverkeer. De milieulast zal naar 20 procent in 2050 groeien, tenzij de sector snel met vergaande milieumaatregelen komt.

KLM zegt het verst te zijn met verduurzaming. Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van TU Delft, vermoedt dat het klopt. Maar wat is ver? ‘Het is wel triest dat je met een percentage van 1 procent bijmengen van schonere brandstof vooroploopt in de sector’.

7. Bij de koffieautomaat: STAP-budget staat stil

Wie had gehoopt de STAP-subsidie aan te vragen, zal even geduld moeten hebben. Vermoedelijk door een DDOS-aanval kampt het portaal van UWV met fikse problemen. Dat komt deze week ook niet meer goed, laat een woordvoerder aan De Telegraaf weten. ‘We hebben nog steeds te maken met een enorme technische storing. Op dit moment weten we nog niet wat de oorzaak is en hoe we het kunnen oplossen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De subsidies – maximaal 1.000 euro per persoon per kalenderjaar – zijn meestal binnen een paar uur vergeven. Aanvankelijk zou het portaal om 2 januari 2023 opengaan, maar dit werd op het laatste moment door het ministerie van Sociale Zaken uitgesteld om de regels aan te kunnen scherpen. Het online aanvragen van de subsidie ging ook vorig jaar regelmatig gepaard met storingen.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates