Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

China fel op ASML-besluit kabinet – Ben van Beurden verdiende meer dan 100 miljoen bij Shell

En verder in deze nieuwsupdate: forse kritiek op plan voor vijf jaar pauze tussen tijdelijke contracten, 'tienduizenden ondernemers dreigen kopje onder te gaan door coronaschulden’ en waarom kledingbedrijf Patagonia een crackerbedrijf koopt.

ben van beurden shell
Foto: Getty Images

1. China reageert fel op ASML-besluit kabinet

China is kritisch op het besluit dat ASML niet langer geavanceerde chipmachines mag exporteren naar dat land. Een woordvoerder van de Chinese overheid zegt dat deze ‘fel gekant’ is tegen de exportbeperking en spreekt over het ‘politiseren van economische samenwerking en handel’. Nederland zou zich niet moeten laten beïnvloeden door een ’bepaald land’, maar zou naar zijn eigen belang moeten handelen.

Volgens RTL Nieuws-correspondent Roland Smit in China ‘is het nog niet duidelijk wat voor stappen China nu gaat zetten’.

Lees ook: ASML: van spin-off van Philips naar speelbal in chipoorlog met China

2. Ben van Beurden verdiende meer dan 100 miljoen euro bij Shell

Ben van Beurden heeft flink gecasht in de jaren dat hij aan het hoofd van Shell stond. In negen jaar tijd verdiende hij meer dan 100 miljoen euro. In 2022, zijn laatste jaar als ceo, schreef Van Beurden 11,4 miljoen euro bij op zijn rekening. Dat was 50 procent meer dan in 2021.

Het jaarsalaris van de voormalig ceo was vorig jaar 1,42 miljoen Britse pond. Vooral bonussen zorgden voor de uiteindelijke bijschrijving van 11,4 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag van de olie- en gasgigant.

3. Forse kritiek op plan voor vijf jaar pauze tussen tijdelijke contracten

Als het aan het kabinet ligt gaat de wachttijd tussen tijdelijke contracten fors omhoog. Verantwoordelijk minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) werkt aan een wetsvoorstel waarin de wachttijd straks niet langer meer een half jaar is, maar vijf jaar wordt. Het kabinet wil hiermee stimuleren dat er sneller vaste contracten worden gegeven.

Experts zijn kritisch op een verplichte pauze van vijf jaar na het derde tijdelijke contract, zo schrijft het FD. Een ‘ondoordacht tekentafelplan’ noemt hoogleraar arbeidsmarkt Ton Wilthagen van de Tilburg University het voornemen. Vakbonden FNV en CNV zijn wel positief over de plannen.

4. ‘Tienduizenden ondernemers dreigen kopje onder te gaan door coronaschulden’

Zo’n 103.000 bedrijven lopen achter met het aflossen van coronaschulden bij de overheid. Ruim 73.000 van dat aantal heeft zelfs nog niets afgelost. Ondernemend Nederland-voorzitter Hans Biesheuvel waarschuwt dat ‘tienduizenden ondernemers’, met name in de horeca en detailhandel, kopje onder gaan door deze openstaande coronaschulden. Dat meldt BNR.

Biesheuvel is niet verrast dat veel ondernemers nog moeten beginnen met afbetalen: ‘Je zag het eigenlijk wel aankomen, omdat 2022 een lastig jaar was. We begonnen met een lockdown en vervolgens zagen ondernemers de energierekening oplopen, waardoor de inflatie weer opliep.’

Het kabinet roept ondernemers op om het bedrag af te lossen. Als de bedrijven in mei nog geen uitstel hebben aangevraagd of zijn begonnen met aflossen, kan de fiscus mogelijk beginnen met invorderingen.

5. Hoofdredactie NOS Sport treedt op termijn terug vanwege grensoverschrijdend gedrag

De vierkoppige hoofdredactie van NOS Sport treedt op termijn terug nu de uitkomsten van een inventarisatie naar grensoverschrijdend gedrag op de redactievloer bekend zijn. Jarenlang was er sprake van machtsmisbruik, (seksueel) grensoverschrijdend gedrag van presentatoren en leidinggevenden en pestgedrag. ‘Deze ervaringen raken ons’, zegt algemeen directeur van de NOS, Gerard Timmer. ‘Het zijn ervaringen die we willen erkennen en waar we excuses voor maken.’

‘Zodra helder is hoe de omslag het beste gemaakt kan worden, hoort daar ook nieuw leiderschap bij en daar maken wij als hoofdredactie ruimte voor’, zegt hoofdredacteur NOS Sport, Maarten Nooter. ‘Niet per direct, want de continuïteit van de sportverslaggeving dient gegarandeerd te blijven. Wel op termijn, en daarover gaan we in gesprek.’

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Waarom kledingbedrijf Patagonia een crackerbedrijf koopt

Voor het eerst in twee decennia neemt Patagonia weer een bedrijf over: startup Moonshot. Opvallend: het gaat niet om een merk in outdoorkleding, maar om een startup die crackers maakt met een lage ecologische voetafdruk.

‘In de kern zijn we nog steeds een kledingbedrijf’, zegt Paul Lightfoot, general manager van Patagonia Provisions, de voedsel- en drankdivisie van het bedrijf, tegen Fast Company. ‘Maar de missie van het bedrijf is heel eenvoudig en duidelijk: onze eigen planeet redden. En Yvon Chouinard en de rest van het managementteam en ik geloven dat als dat onze missie is, voedsel de belangrijkste schakel kan en misschien wel moet zijn om die missie te vervullen.’

Lees ook: Net zo activistisch worden als Patagonia? 5 manieren waarop je van dit bedrijf kunt leren

7. Bij de koffieautomaat: Helft elektrische rijders stapt over naar fossiele auto als fiscale voordelen wegvallen

Als fiscale voordelen wegvallen, wil de helft van de elektrische rijders weer overstappen naar een auto die op fossiele brandstoffen rijdt. 44 procent van de zakelijke leaserijders met een elektrische auto zegt weer te kiezen voor een model op brandstof als het bijtellingsvoordeel na 2025 stopt. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Wij hebben nog niet eerder gezien dat financiële overwegingen zo belangrijk waren in de keuze voor een elektrische auto’, zegt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders tegen De Telegraaf. Na 2025 stoppen de voordelen voor elektrisch rijden en zijn de kosten van motorrijtuigenbelasting (mrb) en bijtelling hoger dan voor een vergelijkbare brandstofauto. ‘De snelle afbouw leidt dus niet alleen tot minder nieuwe elektrische auto’s in het wagenpark, maar ook tot mensen die weer afhaken’, zegt Van Biezen. ‘Dan gaan we de klimaatdoelen niet halen.’

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates