Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Air France-KLM wil door met Transavia-plan; Twee PwC-accountants geschorst

Plus: samenwerking tussen Philips en Radboud, Heineken wint van Budweiser in de VS en 'overname NRC gedoemd te mislukken'.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Air France-KLM-ceo wil door met Transavia-plan

Alexandre de Juniac, de ceo van luchtvaartmaatschappij Air France-KLM, wil zijn plan voor een groter Transavia gewoon doorzetten. Dat zei hij volgens RTL tegen de Franse zondagskrant Le Journal de Dimanche. 'We zullen een zustermaatschappij van Transavia oprichten, om te kunnen groeien in het low-cost segment, waarvoor de komende maanden nieuwe vliegtuigen zullen komen', aldus De Juniac in het interview. Hij noemt het lagere segment 'de enige groeimarkt' in Europa, die nu al 50 procent van al het Europese luchtverkeer voor zijn rekening neemt. De afgelopen tijd was Air France-KLM veel in het nieuws, omdat Franse piloten in staking gingen tegen het Transavia-plan. Het zorgde voor 500 miljoen euro aan schade en een jaar achterstand. Het aanbod van Transavia neemt al flink toe het komende seizoen, zo blijkt uit de winterdienstregeling.

2. Twee PwC-accountants geschorst om Econcern

De Accountantskamer heeft twee PwC-accountants tijdelijk geschorst, omdat ze in 2007 de jaarrekening van Econcern ten onrechte hebben goedgekeurd. Dat meldt Het FD (achter inlog). De schorsing geldt voor een maand en volgt op een klacht van de curatoren, die stellen dat PwC-accountants Peter Tieleman en Feico van der Ploeg bepaalde cijfers klakkeloos hebben overgenomen. De Accountantskamer oordeelt nu dat het tweetal 'onvoldoende geschikte informatie' had verzameld om deze data te kunnen beoordelen. Econcern ging in 2009 failliet met een schuld van, op dat moment, meer dan 1 miljard euro. PwC zegt geschrokken te zijn van de schorsing.

3. John de Mol start Talpa Germany

Talpa neemt 49,9 procent van de aandelen in Axel Springer-productiedochter Schwartzkopff TV over en doopt het bedrijf om tot Talpa Germany. Dat meldde het productiebedrijf van John de Mol gisteren. De twee organisaties werken al vier jaar samen aan de ontwikkeling van nieuwe televisieformats, dus dit lijkt een logische volgende stap. Vorige week meldde De Mols Talpa al dat het een dochteronderneming krijgt in Dubai, waar het Arabischtalige versies van zijn formats gaat maken, terwijl het bedrijf in september in zee ging met het Chinese Tencent.

4. Philips en Radboud samen in zorgtechnologie

Philips gaat met universitair ziekenhuis Radboudumc samenwerken aan de ontwikkeling van technologie die de gezondheidszorg kan verbeteren. De eerste vrucht van de samenwerking tussen Philips en het universitair medisch centrum is het prototype van een systeem dat ondersteuning biedt aan patiënten met chronische obstructieve longziekten (COPD). Dat systeem meet via een 'slimme pleister' gegevens van een patiënt die thuis verblijft. Die data worden vervolgens via het cloudplatform van Philips beschikbaar gesteld aan de betrokken zorgverleners en de patiënt. Het Radboud is de eerste Europese partner voor het softwareplatform dat Philips eind juni samen met het Amerikaanse bedrijf Salesforce op de markt bracht. Dat cloudplatform, HealthSuite, moet medisch personeel in staat stellen om met internetapplicaties informatie over patiënten en diagnoses uit te wisselen.

5. Heineken wint van Budweiser in de VS

Heineken heeft een vierjarige sponsordeal getekend in de Verenigde Staten. Het bedrijf wordt vanaf volgend jaar de officiële sponsor van de Major League Soccer, een plek die meer dan twintig jaar in handen was van Budweiser. De deal wordt gewaardeerd op 40 miljoen dollar, schrijft de Wall Street Journal (achter inlog). Het is het eerste nationale sportplatform voor Heineken in Verenigde Staten, waar Goudhaantje Dolf van den Brink al langer goede zaken doet voor de Nederlandse bierbrouwer.

6. 'Overname NRC Media gedoemd te mislukken'

De overname van NRC Media door het Belgische Mediahuis lijkt gedoemd te mislukken door de hoge vraagprijs. Dat schrijft Adformatie op basis van ingewijden (lees: de redactie van de krant). Egeria, dat grootaandeelhouder is in de uitgever van NRC Handelsblad, zou 115 miljoen euro vragen voor het bedrijf. Zoals eerder al werd geschreven, kan Mediahuis dat bedrag niet in zijn eentje ophoesten. 

7. Rabo: BinckBank is overnameprooi

BinckBank is een overnameprooi, zo stelt Rabobank-analist Cor Kluis. Volgens Kluis kan een koper een rendement op de portefeuille van Binck halen van 3,3 procent, terwijl de onlinebroker zelf blijft steken op 0,3 procent. Het hogere rendement resulteert volgens Kluis een extra winst van 48 miljoen euro voor belasting ofwel 36 miljoen euro na belasting. Rabo rekent voor dit jaar op een winst van 42 miljoen euro, exclusief de bijdrage aan de redding van SNS, bij Binck. Door een overname kan dat dus bijna verdubbelen.

8. Iliad wil T-Mobile VS niet meer

Het Franse Iliad heeft zijn interesse in de Amerikaanse tak van T-Mobile verloren. Deutsche Telekom, dat grootaandeelhouder is in het Amerikaanse bedrijf, ligt teveel dwars bij het bod dat Iliad heeft gedaan. Het maakt van het Franse bedrijf de derde partij die van de onderhandelingstafel wegloopt in drie jaar tijd. Iedereen dacht altijd al dat het bod van Iliad kansloos werd, toch zorgde de terugtrekking voor een flinke dip in het aandeel van T-Mobile. 

9. Getal van de dag: 61

De Franse econoom Jean Tirole heeft gisteren de Nobelprijs voor de Economie gewonnen. De 61-jarige hoogleraar aan de universiteit van Toulouse krijgt de prijs voor zijn 'analyses van marktmacht en regelgeving'. Jean Tirole 'is een van de meest invloedrijke economen van onze tijd', verklaart het Nobelcomité in een toelichting. 'Bovenal heeft hij duidelijk gemaakt hoe industrieën met enkele machtige bedrijven zijn te begrijpen en reguleren.'

 10. Koffieautomaat: Zo werd de Philishave verkocht

In het Philips-museum in Eindhoven is momenteel een tentoonstelling over 75 jaar Philishave te zien. Daarin ook aandacht voor de vele manieren waarop het product door de jaren heen aan de man is gebracht. De geniale komiek Buster Keaton figureerde bijvoorbeeld in 1962 in een commercial voor het scheerapparaat. Ook zijn er diverse reclameaffiches te zien, zoals het exemplaar hieronder. Inderdaad: dat waren nog eens andere tijden.

Reclameaffiche Philishave

 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief