Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The Next Web heeft primeur met cryptotickets

De dertiende editie van The Next Web (24 en 25 mei) staat ook in het teken van - hoe kan het ook anders - cryptomunten en blockchain. Oprichters Boris Veldhuijzen van Zanden en Patrick de Laive bedachten een fijne stunt: tickets die deels belegd worden in cryptomunten, waarbij de koper kans maakt op winst.

Sprout is partner van The Next Web. Boek hier je tickets! (korting voor Sprout-members)

Het is een dikke knipoog naar de gekte rondom crypto en initial coin offerings (ICO’s), beaamt medeoprichter van The Next Web Patrick de Laive. Als pr-stunt bij het cryptoprogramma (‘track‘) dit jaar bij de The Next Web Conference bedachten De Laive en zijn kantoorgenoten een ‘Initial Crowd Offering’: 600 ICO-tickets voor de 13e editie van The Next Web, waarvan de helft van de prijs – ongeveer 300 euro – wordt geïnvesteerd in een poule met de tien meest verhandelde cryptomunten, waaronder Bitcoin, EOS en Ripple.

“We wilden een ticket mogelijk maken met een upside”, zegt De Laive. “Zoiets bestaat nog niet. We gebruiken een open handelsplatform (eToro, red.), waar alle trades die we doen zichtbaar zijn. Stel: we kopen bitcoin of ethereum of we gaan short in EOS, dan zie je dat op ons profiel.”

“Iemand stuurde mij net een mailtje:’Ik heb net een mooi cadeau gekregen van mijn baas. Mijn baas betaalt het ICO-ticket, maar ik mag de winst zelf houden.” (Meer dan de ICO-toeslag kan een koper van een ticket niet verliezen)

Buy the dip 

Het knipooggehalte van de stunt blijkt ook uit de begeleidende kreet ‘Buy the dip’. “Iedereen in de cryptowereld is altijd heel positief, ook al gaat de koers van een munt met 50 procent onderuit. Dan roept men ‘buy the dip’, alsof de koers altijd weer omhoog gaat.”

Omdat hij een verleden heeft als beurshandelaar kijkt De Laive gefascineerd, maar ook kritisch naar ICO-manie. “Sommige zijn supergoed, maar er zijn ook veel scams. Het is lastig om precies te weten welke goed en slecht zijn. Het is een beetje vergelijkbaar met internet in 1996, het is nog een cowboyland. We geloven heel erg in cryptocurrencies, maar dat wil niet zeggen dat elke coin goed is.”

Patrick de Laive

Is de cryptohype niet al over z’n hoogtepunt?  
“De eerste gekte afgelopen december waarbij het in elk gesprek naar voren kwam, is over. Maar dat is normaal, dat zie je ook bij gewone aandelen. Op het moment dat de koers alleen maar omhoog gaat, is het ‘Hosanna’ en praat iedereen erover. Daarna is er minder handel en daalt ook de aandacht. Het was niet gezond, dat idee dat het alleen maar omhoog kan. Die hype is wel een beetje over, maar als je naar de cijfers kijkt, komen er nog steeds duizenden, zo niet honderdduizenden mensen per dag bij die in bitcoin of een andere munt stappen.”  

Sommige cryptostartups azen op miljoenen aan investeringen, terwijl ze amper bewezen businessmodellen hebben. Ze lanceren tokens waarvan je je kan afvragen wat ze nou precies toevoegen. Ondernemers die dat kapitaal incasseren, hoeven vervolgens geen enkele verantwoording af te leggen aan investeerders. Wil je dat verschijnsel wel aanjagen?
“Je ziet inderdaad ICO’s die gewoon marketing doen voor een whitepaper en vervolgens nog moeten beginnen met hun product. Het track (programma, red.) op The Next Web gaat dan ook niet zozeer over coins, maar meer over blockchain en de vraag welke dingen beter kunnen, en hoe je zelf iets opzet in de blockchain.”

“Als financieringsmiddel kan een ICO-structuur gunstig zijn voor zowel startups en investeerders. Ik hoorde laatst over een startup die bij gangbare vc’s geen geld kreeg, maar via een ICO alsnog een paar miljoen ophaalde. Particuliere investeerders hebben nu de kans om hun investering te verhandelen en te profiteren van de winst. Maar het verschijnsel ‘ik haal even 33 miljoen op voor en product en team dat zich nog niet bewezen heeft’, dat gaat inderdaad nergens over.”

Jullie verwachten dit jaar weer zo’n 15.000 bezoekers voor TNW Conference. Hoe gaat het met de voorbereidingen?
“Het gaat hartstikke goed. Het hele Westerpark wordt enorm aangepakt. We bouwen in acht dagen met tweehonderdvijftig man een compleet dorp op, dat is nogal wat.”

“Nieuw is dit jaar dat we de conferentie hebben opgedeeld in achttien tracks, thema’s zoals ‘Hard Fork’ (blockchain, red.), machine learning, muziek en sport. Al die tracks hebben hun eigen key note-sprekers, -sessies en -panels. Dit is een nieuwe manier om je peers makkelijker te vinden. En je weet beter waar je voor komt.”

De Laive investeerde als hoofd product manager van The Next Web ook veel tijd in een nieuwe backend en app, waarbij alle ticketing en het reserveren van sessies en afspraken voortaan binnen één platform plaatsvindt. Voorheen moest TNW met verschillende aanbieders werken, wat de complexiteit en storingsgevoeligheid behoorlijk vergrootte. De Laive: “In de nieuwe app zie je agenda-items, met push-notificaties voor afspraken en de route ernaartoe. Met die technologie zijn we heel lang en met veel mensen bezig geweest om de app en api’s aan elkaar te kunnen koppelen.”

Privacy

De tweede dag van de conferentie valt precies op de dag dat de privacy-wet AVG (GDPR) van kracht wordt. Dat heeft een behoorlijke impact op zijn organisatie, vertelt De Laive: “Vorig jaar maakten we gebruik van vijf verschillende vendors, voor je agenda en matchmaking bijvoorbeeld. Nu zit dat allemaal in één app, waardoor je data niet meer naar verschillende platforms hoeft te gaan. Dat is ook met de GDPR in het verschiet een goede stap.”

Al jij naar ons event komt, dan hebben we weliswaar een Terms of Service, maar dat wil niet zeggen dat we bijvoorbeeld zomaar jouw naam op een badge mogen printen. We bouwen daarom privacy controls in, waarbij je bijvoorbeeld toestemming geeft dat een medebezoeker je badge kan scannen.”

Dropoff 

Het gevaar van verplichte opt-ins is wel dat minder mensen alle functionaliteiten in de conferentie-app gebruiken. “Dat is ook waarom we alles intern hebben gebouwd. Je hebt een critical mass nodig. Zodra minder dan 50 procent van de mensen meedoet aan een netwerkapp, dan werkt het niet. Hoe moeilijker je het maakt, des te groter het dropoffeffect. Als je het platform in eigen beheer hebt, is het makkelijker om voor de gebruiker toch een perfecte ervaring te bieden.”

Maar de AVG heeft ook voordelen, zegt De Laive. Zo zijn er altijd partners – grote bedrijven – die inzage vragen in de lijsten met bezoekers. “Dat weigeren is nu een stuk makkelijker, we hebben nu een beter argument. Het mag simpelweg niet meer.”