Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

FNV wil vierdaagse werkweek en 7 procent meer loon – Gevallen Jumbo-ceo ontbreekt in rechtszaal: ‘Toch al veroordeeld’

Ook nieuws: ABN Amro waarschuwt dat kabinetsplannen tekortschieten bij vergrijzing, Bloom & Wolf doet eerste overname, NN Group en Rubio Impact Ventures introduceren nieuw pitch-event en onderzoekers concluderen: inclusieve reclamecampagnes stuwen winst en omzet.

FNV Utrecht
Het hoofdkantoor van FNV in Utrecht. Foto: Getty Images

1. FNV wil vierdaagse werkweek en 7 procent meer loon

FNV heeft traditiegetrouw een dag voor Prinsjesdag de messen geslepen. De vakbond zet voor 2025 in op een loonstijging van 7 procent en in een aantal cao’s eist de vakcentrale een vierdaagse werkweek, met name in de zorg.

Over de kortere werkweek zegt Zakaria Boufangacha, coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid van de FNV: ‘We willen hiermee de krapte op de arbeidsmarkt tegengaan. Uit onderzoek blijkt dat een vierdaagse werkweek juist het arbeidsaanbod verhoogt. Het komt de productiviteit ten goede, het ziekteverzuim daalt en fulltime werken wordt aantrekkelijker.’

Werkgeversvereniging AWVN noemt de inzet op een vierdaagse werkweek ‘niet realistisch’. ‘Er zijn nu al te weinig mensen om al het werk te doen.’

Lees ook: Dit bedrijf voert een vierdaagse werkweek in, maar betaalt wel vijf dagen salaris

2. ABN Amro: kabinetsplannen schieten tekort bij vergrijzing

Het kabinet-Schoof heeft met zijn plannen te weinig oog voor de gevolgen van vergrijzing, waarschuwt ABN Amro. De grootbank luidt de noodklok voorafgaand aan de presentatie van de kabinetsplannen op Prinsjesdag. De procentuele groei van het aantal ouderen zet toekomstige groei van de Nederlandse economie onder druk doordat de productie wordt afgeremd als de aanwas van nieuwe werknemers stokt. De maatregelen uit het hoofdlijnenakkoord en gelekte besluiten schieten tekort voor deze ‘belangrijke uitdaging’ voor Nederland op de lange termijn, stelt ABN Amro.

3. Voormalig Jumbo-ceo ontbreekt in rechtszaal: ‘Toch al veroordeeld’

Frits van Eerd, mede-eigenaar en ex-ceo van Jumbo, ontbrak op de eerste zitting van zijn strafzaak, waar hij wordt verdacht van witwassen, corruptie en valsheid in geschrifte. Via zijn advocaat gaf hij aan dat hij zich publiekelijk al veroordeeld voelt en ‘tegen een muur praat’ bij het Openbaar Ministerie, meldt De Telegraaf.

Van Eerd werd in 2022 opgepakt en bij zijn huis werd zo’n 450.000 euro aan contant geld gevonden. Van Eerd betwist de beschuldigingen en stelt dat hij die kan weerleggen. De zaak wordt in juni 2025 inhoudelijk behandeld, met een nieuwe zitting gepland in januari.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

4. Bloom & Wolf doet eerste overname

Verhuurder van kunstboeketten Bloom & Wolf heeft zes maanden na een eerste funding van 1,4 miljoen euro zijn eerste overname gedaan. Mock Flower, dat ook kunstboeketten van zijde maakt, is overgenomen voor een onbekend bedrag. Bloom & Wolf-oprichter Gwen van de Pas laat weten dat ze niet actief op zoek was, maar dat de mogelijkheid zich aandiende.

Bloom & Wolf wil volgend jaar uitbreiden naar andere Europese landen, om vervolgens de stap naar de VS te maken. ‘Het helpt natuurlijk altijd om nu alvast een beetje te oefenen met overnames’, zegt Van de Pas in gesprek met Quote. Achter de schermen werkt ze aan een nieuwe fundingronde.

Lees ook: Bloom & Wolf wil met zijn ‘faux flowers’ Europa én de VS veroveren als een Bloomon 2.0

5. NN Group en Rubio Impact Ventures introduceren nieuw pitch-event

Financieel dienstverlener NN Group en impactinvesteerder Rubio Impact Ventures slaan de handen ineen voor een nieuw pitch-evenement. Startups die zich richten op gelijke kansen (zoals onderwijs en werkgelegenheid) en mentale, fysieke en financiële gezondheid kunnen een gooi doen naar de NN Social Innovation Startup Award.

Het event vindt eind november plaats tijdens de Impact Week in Bilbao. Finalisten ontvangen een geldprijs van 50.000 euro, voor de winnaar ligt 100.000 euro klaar, samen met een op maat gemaakt mentorprogramma. Aanmelden voor de NN Social Innovation Startup Awards kan tot 12 oktober 2024.

6. En dan dit: Inclusieve reclamecampagnes stuwen winst en omzet

Reclamecampagnes met aandacht voor diversiteit en inclusiviteit vergroten de winst en omzet. Dat concludeert de Saïd Business School, na onderzoek in opdracht van de VN-alliantie Unstereotype Alliance. De onderzoekers hielden campagnes van 392 merken in 58 landen tegen het licht en concluderen dat inclusieve reclames op korte termijn tot 3,5 procent meer verkopen leiden en op lange termijn zelfs 16 procent, schrijft The Guardian. Daarnaast geeft 62 procent van de consumenten aan een product te kiezen vanwege inclusieve advertenties.

In de VS draaien bedrijven hun inspanningen voor meer diversiteit, gelijkheid en inclusie juist terug. Autobouwer Ford sloot zich recent aan bij partijen als tractorbouwer John Deere, tuin- en boerderijketen Tractor Supply, whiskeymerk Jack Daniels en motorenbouwer Harley Davidson die hun inclusieve ambities terugschroefden.

Lees ook: Het is niet alleen Robby Starbuck die de angst voor diversiteit & inclusie voedt in de VS

Wat we ook lazen:

  • Temu en Shein krijgen het moeilijk door nieuwe invoerregels in VS (NU.nl)
  • ‘E-commerce november en december groeit 7 tot 9 procent’ (Emerce)
  • Boeing kondigt bezuinigingen aan na staking (FD)
  • ‘Minimumtaks voor bedrijven in VS kan 250 miljard dollar opleveren’ (BNR)