Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ebusco vecht voor voortbestaan – ‘Cyberaanval kan betalingsverkeer platleggen’

Ook nieuws: ex-Lightyearmanagers lanceren energiestartup, CO2-registratieplicht alweer op de helling, Detroit bruist weer dankzij Ford en Coolblue slaat terug tegen Albert Heijn.

peter-bijvelds

1. Week van de waarheid voor bussenbouwer Ebusco

Het voortbestaan van busfabrikant Ebusco uit Deurne is nog onzekerder geworden door ruzie met een belangrijke klant. Vervoerder Qbuzz heeft een bestelling van 59 elektrische bussen geannuleerd, waarvan 45 al zijn geproduceerd. Ebusco vecht de annulering aan in een kort geding en probeert beslaglegging op bankrekeningen terug te draaien.

Eerder annuleerden Connect Bus en Keolis ook al bestellingen. De fabrikant van elektrische bussen kampt met productieproblemen en grote verliezen. Op de beurs daalde Ebusco’s aandeel maandag met 18 procent, wat zorgde voor een tijdelijke handelspauze. Ebusco wil nieuw kapitaal binnenhalen via een claimemissie. Aandeelhouders moeten daar toestemming voor geven. Of dat lukt, zal donderdag moeten blijken op een buitengewone aandeelhoudersvergadering.

Lees ook: Peter Bijvelds bouwde Ebusco uit van startup tot beurslieveling, daarna ging het mis

2. DNB: cyberaanval kan betalingsverkeer platleggen

Cyberaanvallen kunnen leiden tot onrust die zich over de hele Nederlandse financiële sector uitstrekt, stelt De Nederlandsche Bank maandag in het rapport Overzicht Financiële Stabiliteit. Als de dienstverlening van grote financiële instellingen daardoor hapert, kunnen burgers maar beter contant geld in huis hebben.

De kans daarop wordt vergroot doordat banken afhankelijk zijn van een beperkt aantal digitale dienstverleners, en dat maakt de sector kwetsbaar. Over de financiële stabiliteit van de Nederlandse banken en van de staatshuishouding maakt de toezichthouder zich weinig zorgen. De buffers zijn op orde, de winsten op gezond niveau. De inflatie is wat hoog, maar niet dramatisch.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

3. CO2-registratieplicht staat alweer op de helling

Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) komt nog dit jaar met plannen om onder meer de CO2-registratieplicht te versimpelen, zegt hij in een interview met De Telegraaf. Sinds 1 juli zijn bedrijven met minstens honderd werknemers verplicht vast te leggen op welke manier hun personeel naar het werk komt en zakelijke reizen aflegt: bijvoorbeeld of dat met de auto, trein of fiets gebeurt.

Mkb-bedrijven zijn daar niet blij mee. Erik Ziengs van Ondernemend Nederland (ONL) vindt het plan van Beljaarts alvast een uitstekend idee, zegt hij tegen BNR: ‘Dit was van tevoren een exercitie die geen enkel doel dient.’

4. Ex-Lightyearmanagers duiken op slimme energiesoftware

Tom Selten, oud-medewerker van de omgevallen zonne-automaker Lightyear, lanceert met twee ex-collega’s Simpl.energy, een startup die deze week uit stealth mode komt. Simpl.energy biedt bedrijven software om hun energieverbruik te optimaliseren door zonnepanelen, laadpalen en batterijen slim aan te sturen. Dat helpt zakelijke klanten om pieken in het stroomgebruik te beperken en hun bestaande netaansluiting optimaal te benutten. Met financiering van Arches Capital en Rabobank richt Simpl.energy zich allereerst op vastgoedontwikkelaars en zonneprojecten.

Lees ook: Lightyear-veteranen storten zich nu op slimme energiesoftware met Simpl.energy

5. Detroit bruist weer dankzij Ford en startups

Hét symbool voor Detroit als stad in verval was het oude centraal station Michigan Central. Dat stond er 30 jaar verlaten bij. Autobouwer Ford ontfermde zich in 2018 over het gebouw uit 1913 en knapte het op voor 1 miljard dollar. BNR-correspondent Jan Postma bezocht het deze week en liet zich in de naastgelegen startuphub rondleiden.

De opknapbeurt past in de revival van heel Detroit, het thuishonk van de Amerikaanse auto-industrie die vanaf de jaren zeventig zware tijden doormaakte, met alle gevolgen voor Motor City van dien. Passend daarom dat Ford zijn elektrische divisie vorige week verkaste naar het fraaie Michigan Central. Postma: ‘Detroit is nog steeds een stad met een rauw randje, maar telkens als ik er kom, is het iets beter.’

6. En dan dit: AH doet Blue, Coolblue slaat terug

Albert Heijn heeft Blue Home als huismerknaam voor zijn keukenapparaten. Niet superhandig, vond Pieter Zwart, die met Coolblue een online winkel in onder  meer veel huishoudapparaten drijft. Tijd om terug te slaan, vanzelfsprekend op een manier die pas bij de merkwaarden van Coolblue: een glimlach:

Wat we ook lazen:

  • Grootaandeelhouder JDE Peet’s koopt voor 2,2 miljard euro belang van Mondelez (FD)
  • Social Deal, het Brabantse Groupon, koerst af op 250 miljoen omzet uit kortingsacties (FD)
  • Eneco-klanten krijgen per ongeluk honderden euro’s op rekening door IT-storing (Nu.nl)
  • Tweejaarlijkse biodiversiteitstop: wat kunnen we verwachten van COP16? (Change Inc.)
  • AI-hit Perplexity zoekt 500 miljoen tegen een waardering van 8 miljard dollar (Reuters)