Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

AI-bedrijf van Nederlander haalt 320 miljoen op – Musk biljonair-af na koersval SpaceX

Ook nieuws: Damen verliest Duitse miljardenopdracht, Duitsers verstevigen greep op Picnic, Signify vertrekt uit 20 landen en Shell komt met superzuinige EV.

pim de witte medal highlight ai
Pim de Witte begon als tiener al zijn eerste gamebedrijf. Nu is hij al jaren succesvol met Medal.

1. Amazon-oprichter stapt in ‘Nijmeegs’ AI-succes

General Intuition, het AI-bedrijf van Pim de Witte en Iggy Harmsen, heeft 320 miljoen dollar opgehaald, meldt NRC. het Amerikaanse techfonds Khosla Ventures stapte in, samen met Amazon-oprichter Jeff Bezos, oud-Google-topman Eric Schmidt en Nederlanders als Jelle Prins (Cradle) en Michiel Bakker (DeepMind).

Het bedrijf traint met data uit videogames een AI-model om ruimtelijk inzicht te krijgen. Dergelijke world models zijn geschikt om bijvoorbeeld robots te besturen. De Witte was eerder al succesvol met Medal.tv, een dienst waarmee gebruikers scenes uit videogames konden opslaan. Die data blijken in het AI-tijdperk een goudmijn. De Witte leeft en werkt in de VS maar juridisch is General Intuition in Nijmegen gevestigd.

Lees ook: Deze Amsterdamse AI-hoogleraar bouwt een scaleup waarin Nvidia, Samsung en mogelijk ook Bezos investeren

2. Damen verliest contract voor Duitse fregratten

Scheepsbouwer Damen Naval verliest definitief een contract met de Duitse regering voor de bouw van zes fregatten, meldt het Duitse ministerie van Defensie. Met de opdracht is 18 miljard euro gemoeid, maar de regering gaat met een Duitse scheepsbouwer in zee.

De bouw ging veel langer duren dan gepland en de schepen vielen bovendien duurder uit. De rekening bedroeg aanvankelijk 10 miljard euro. Goed om te weten: 80 procent van het werk zou door Duitse bedrijven worden gedaan en de vertraging is ook te wijten aan de bureaucratie in het land. De Duitse regering wil nu kleinere fregatten bestellen bij de Duitse scheepsbouwer TKMS, voor 11,6 miljard euro.

3. Musk biljonair-af na koersval SpaceX

Het gaat niet goed op de beurs met de aandelen van SpaceX, en dat heeft ervoor gezorgd dat topman Elon Musk biljonair-af is. Volgens de rijkenlijst van Bloomberg is zijn vermogen woensdag op 946 miljard dollar.

SpaceX haalde eerder deze maand bij een recordbeursgang 75 miljard dollar op, waarbij Elon Musk de eerste persoon op aarde werd met een vermogen boven de 1000 miljard dollar. De koers van het ruimtevaart/AI/sociale media-bedrijf steeg een paar dagen lang lekker door, maar zette vervolgens de afdaling in. Maandag verloor het aandeel zelfs meer dan 16 procent, wat 400 miljard dollar aan beurswaarde kostte.

Lees ook: De logica achter Elon Musks megafusie: buitenaardse datacenters of (heel veel) dollars?

4. Duitsers verstevigen greep op Picnic

De Duitse supermarktgigant Edeka heeft zijn greep op Picnic verstevigd, meldt RTL Nieuws. De Duitsers kregen een extra commissaris en hebben nu twee toezichthouders bij de Nederlandse websuper. Edeka heeft naar verluidt inmiddels bijna een derde van de aandelen in handen.

Edeka investeert sinds 2017 in het bedrijf en deed ook mee aan de laatste geldronde, waarbij aandeelhouders 430 miljoen in Picnic staken. Picnic noch Edeka willen commentaar geven op de extra zetel en eventuele plannen voor een volledige overname.

Lees ook: Van gewaagd experiment naar miljoenenbedrijf: dit leerde Picnic in 10 jaar tijd

5. Signify vertrekt uit 20 landen

Signify, voorheen Philips Lighting en maker van Philips Hue-lampen, sluit kantoren in 20 van de 55 landen waar het actief is om kosten te besparen. Ook stopt het met de ontwikkeling van niet-slimme verlichting en onderzoekt het de verkoop van onderdelen. Het zijn besluiten van de nieuwe topman, As Tempelman, die 9 maanden aan het roer staat.

Zijn bedrijf heeft niet bekendgemaakt om welke landen het gaat. Signify blijft vooral actief in Europa en Noord-Amerika, waar het de grootste is qua marktaandeel. In de landen waar het kantoren sluit, heeft het bedrijf een te klein marktaandeel om winstgevend te zijn.

6. En dan dit: Shell komt met zuinige EV

De elektrische auto van de toekomst komt uit een onverwachte hoek: olieconcern Shell presenteert de kleine Triple10. Een wagentje dat in 10 minuten (met strak 175 kW) laadt, een verbruik heeft van 10 kilometer per kWh, en een totale lifecycle-uitstoot van slechts 10 ton CO2. Drie maal 10, dus.

Doordat de kleine zo snel laadt, kan de actieradius beperkt blijven en daarmee de accucapaciteit. Dat scheelt een hoop gewicht, en daarmee verbruik. Zo doorbreekt Shell de spiraal waarin steeds zwaardere EV’s met accu’s van inmiddels meer dan 100 kWh rondzeulen. Plannen om de Triple10 zelf te gaan maken, heeft de oliereus niet.

Rondje funding 💸

  • Fastned heeft weer miljoenen getankt bij particuliere beleggers. Zij tekenden voor 36,5 miljoen in op obligaties van het snellaadbedrijf. Het geld is nodig om het netwerk uit te breiden. Fastned heeft nu 423 stations in 9 landen.

Wat we ook lazen:

  • Ambtenaren: winst in box 3 pas bij verkoop belasten gaat miljarden kosten (FD)
  • Oppervlakte zonneparken vier keer groter in vijf jaar tijd (Nu.nl)
  • Duitse ABN Amro-dochter ontvangt claim van 80 miljoen (Telegraaf)
  • Omwonenden eisen bij rechter meer invloed op miljardensteun aan Tata Steel (Nu.nl)
  • Nederland koopt 700 kruisraketten voor Oekraïne bij Destinus (NRC)