Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ebusco gaat hard – Bakfietsenstrijd barst los

En verder: duizenden kantoren halen duurzame deadline niet, TikTok pakt meer influencer-budget dan Facebook en ceo post huilende selfie na ontslagronde.

ebusco peter bijvelds

1. E-bussenmaker verzevenvoudigt omzet

Maker van elektrische bussen Ebusco heeft zijn omzet in de eerste helft van dit jaar verzevenvoudigd. Het bedrijf van Peter Bijvelds kreeg na de coronacrisis veel meer orders. Zo gingen er nieuwe e-bussen naar Scandinavië en het stadsvervoerbedrijf van Berlijn. De inkomsten stegen daardoor naar in totaal 37 miljoen euro. De brutowinst komt op 6 miljoen euro, vergeleken met 300.000 euro dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf uit Deurne heeft momenteel ook orders uitstaan in Zweden, Denemarken en Barcelona.

Lees ook: Rally-coureur Peter Bijvelds bezorgt e-busbedrijf Ebusco geslaagd beursdebuut

2. Baqme daagt Cargoro uit in bakfietsenwedloop

Deelplatform voor elektrische bakfietsen Baqme wil groeien door (een nog onbekende hoeveelheid) aandelen te verkopen via het Britse crowdfundingplatform Crowdcube. Het bedrijf van Souren Arakelian, Sven Velthuis en Berenice van Gessel wil onder meer uitbreiden naar Amsterdam. Daar begeeft de startup zich op het terrein van concurrent Cargoroo, die tot nu toe in tien steden van start ging. Baqme is al actief in Den Haag, Gent. De dienst wil net als Cargoroo binnenkort ook lanceren in Eindhoven.

Lees ook: Met deze deelbakfiets wil Baqme auto’s overbodig maken

3. Duizenden kantoren halen duurzame deadline niet

Terwijl de deadline van 1 januari nadert voldoet een op de drie kantoren nog niet aan de eis van tenminste energielabel C, schrijft het AD. Halen eigenaren de nieuwe norm niet dan mogen die gebouwen vanaf volgend jaar officieel niet meer worden verhuurd. Knelpunten zijn een tekort aan installateurs en adviseurs die energielabels verstrekken. De benodigde investering is vaak kleiner dan vastgoedbeheerders denken, stelt brancheorganisatie Techniek Nederland. ‘Met bijvoorbeeld led-verlichting en daglichtafhankelijke regeling, zonnepanelen, een hybride warmtepomp of spouwmuurisolatie is C vaak al binnen handbereik.’

4. Influencer-budget TikTok bijna groter dan Facebook

TikTok passeert Facebook dit jaar in de VS qua marketinguitgaven voor influencers, becijferen marktonderzoekers. Instagram blijft voorlopig ruim op kop. De Meta-dochter kaapt dit jaar naar verwachting 2,2 miljard dollar aan influencer-budget, vergeleken met 775 miljoen dollar voor TikTok. Nummer twee YouTube wordt naar verwachting in 2024 ingehaald door TikTok.

5. Rabobank bestempelt melkveehouder als risico

De melkveehouderij is wat Rabobank betreft vanaf nu een risicovolle sector. Reden is de ’significant toegenomen onzekerheid’ door de stikstofaffaire. De bank zet 76 miljoen euro opzij vanwege het risico dat boeren hun lening niet terugbetalen. Ook wordt er minder krediet verstrekt aan zuivelboeren rond natuurgebieden. Rabobank heeft in de melkveehouderij ruim 10 miljard euro aan leningen uitstaan. De Utrechtse kredietverstrekker wil boeren ‘die geen kant op kunnen’ maar wel door willen, koppelen aan boeren die juist ruimte creëren omdat ze hun bedrijf willen opheffen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Oprichter post huilende selfie na ontslagronde

a person smiling and posing for the camera

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De ceo van een Amerikaans marketingbedrijf heeft met het delen van een foto op LinkedIn, waarop hij huilend te zien is na een ontslagronde, voor flink wat ophef en memes gezorgd. ‘Wereldvreemd’, is een veelgehoorde kritiek op social media. Braden Wallake, ceo van marketingbedrijf HyperSocial wilde naar eigen zeggen laten zien dat niet elke ceo harteloos is. In een nieuwe post op LinkedIn betuigt Wallake spijt van zijn betraande selfie: ‘Hey iedereen, ik ben de wenende ceo. Het was niet mijn bedoeling om het over mezelf te laten gaan of om mezelf tot slachtoffer te maken.’

Wat we ook lazen:

Luister ook naar de MT/Sprout-podcast: