Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Met deze deelbakfiets wil Baqme auto’s overbodig maken

Startup van de week Baqme wil drukke steden leefbaar maken met elektrische deelbakfietsen. Na Rotterdam en Den Haag azen de oprichters ook op steden in België en Duitsland.

Baqme startup van de week
Baqme
Je leest nu: Met deze deelbakfiets wil Baqme auto’s overbodig maken

Wat is Baqme?

Een deelplatform voor elektrische bakfietsen, waarmee de startup korte autoritten overbodig wil maken. Eerst in Rotterdam en Den Haag, binnenkort in Gent en over een paar jaar, wellicht in de overige grote Europese steden.

De formule is simpel: je downloadt de app, reserveert een fiets, opent het slot met de app, fietst van A naar B en parkeert de bakfiets binnen de stadszone.

Een bekend concept. Toch springt Baqme, volgens medeoprichter Berenice van Gessel, in een gat in de markt: ‘Er is nog een Nederlandse partij die deelbakfietsen aanbiedt (Cargoroo, red.), maar bij die partij moet een fiets altijd terug naar dezelfde plek.’

‘Wij laten de gebruiker zelf bepalen hoe hij de fiets gebruikt. En dat slaat aan, want uit onze data blijkt dat slechts één op de vijf ritjes een rondrit betreft. De rest fietst van A naar B.’

Baqme werkt samen met vervoersbedrijven RET en HTM, zodat reizigers zich na hun bus- of treinreis kunnen verplaatsen met een elektrische deelbakfiets.

Wie zitten erachter?

Het Rotterdamse Baqme is in februari 2021 opgericht door Souren Arakelian (35), Berenice van Gessel (35) en Sven Velthuis (35). Arakelian en Velthuis kennen elkaar al sinds de middelbare school. Van Gessel ontmoette Arakelian in de tijd dat zij beiden in de financiële sector werkten. Van Gessel ging naar Uber, maar toen Arakelian haar vertelde over zijn idee voor de elektrische deelbakfiets, was ze al snel om.

‘Wij ondervonden dat meer dan vijftig procent van alle autoritten in de stad onder de vijf kilometer zit. Steden moedigen bewoners daarom steeds meer aan om te lopen of te fietsen, maar dat is niet realistisch als je kinderen, dieren of spullen mee wilt nemen. Een elektrische bakfiets is dan de perfecte oplossing, op één aspect na: het prijskaartje. Daarbij heb je een bakfiets ook niet dagelijks nodig. Zo kwamen wij op het idee van een deelconcept.’

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier

Wie zitten erop te wachten?

Iedereen met een transportbehoefte, ouder dan 18 jaar, met een nadruk op de groep tussen de 25 en 45. ‘Een groot deel van onze doelgroep bestaat uit ouders met jonge kinderen, die de bakfiets gebruiken om hun kinderen naar school of sport te brengen.’

‘Daarnaast richten we ons op de kleine ondernemers, die bijvoorbeeld pakketten rondbrengen. En op particulieren, die dingen willen vervoeren in de stad. Denk bijvoorbeeld aan een boodschap bij de bouwmarkt, het tuincentrum of een ritje met je koffer naar de luchthaven.’

Hoever is Baqme?

Ruim een jaar geleden startte Baqme met twintig fietsen in Rotterdam. Sindsdien breidde de startup uit met 350 bakfietsen in Rotterdam én Den Haag. Daar komen deze zomer nog 150 bakfietsen bij voor Gent. Daarmee slaat de startup onze hoofdstad over, dat valt op. ‘Het heeft met juridische redenen te maken. Amsterdam is wat strikter qua vergunningen dan andere steden.’

Amsterdam is wat strikter qua vergunningen

Sinds kort biedt Baqme ook ondernemers een ‘E-cargobike as a Service’ (ECaaS) aan. Met een flexibele maandelijkse lease huren zij een eigen elektrische bakfiets. De ondernemers hoeven deze fiets niet te delen, maar krijgen zelf de sleutel en de mogelijkheid om de batterij op te laden. Baqme zorgt voor het onderhoud.

Lees ook: Muzix wil muziekindustrie openbreken met NFT-marktplaats

De droom? Die is groots. Baqme wil dé shared cargo provider in Europa worden. Na Nederland en België staat Duitsland als derde land op de bucketlist. Hoogstwaarschijnlijk gaat de startup, deze zomer nog, live in een vierde stad, maar daar kan Van Gessel nu nog niets over loslaten.

Wat is het verdienmodel?

Baqme heeft een paar prijsmodellen. De meest gebruikte is die van pay as you go, waarbij de gebruiker een vast starttarief van 1,95 euro en vervolgens 0,10 eurocent per minuut betaalt.

‘Omdat we langer gebruik stimuleren, hanteren we verschillende promoties. Zo kost een uur 6 euro, drie uur 12 euro, een dag 24 euro en een maand 150 euro.’ Omzetcijfers wil de startup (nog) niet delen.

Nog geld nodig?

Tot nu toe haalde Baqme ongeveer een miljoen euro aan investeringen op. Dat kwam voor een deel uit het eigen netwerk en voor een deel uit een crowdfundingcampagne, waarmee de startup binnen een half uur 400.000 euro binnensleepte.

Op dit moment is Baqme met investeerders in gesprek over het financieren van uitbreidingsplannen. Dat gaat opnieuw om 1 miljoen euro.

 Op de hoogte blijven over Startups & Scaleups? Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven!