Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

E-commercebedrijf ChannelEngine haalt 50 miljoen op – Kabinet schrapt thuiswerkadvies

En verder: onlineverkopen stijgen hard in tweede coronajaar, Caffe investeert 4 miljoen in koffiedrabfabriek en Stichting Coronaclaim eist sanering belastingschuld MKB'ers.

E-commercebedrijf ChannelEngine haalt 50 miljoen op – Kabinet schrapt thuiswerkadvies
Je leest nu: E-commercebedrijf ChannelEngine haalt 50 miljoen op – Kabinet schrapt thuiswerkadvies

1. ChannelEngine tankt 50 miljoen

Het Leidse ChannelEngine heeft in een Series B-ronde 50 miljoen dollar (45,5 miljoen euro) opgehaald. De ronde wordt geleid door Atomico. Verder komt General Catalyst aan boord bij het bedrijf van Jorrit Steinz. Inkef en Airbridge Equity doen een vervolginvestering. ChannelEngine koppelt webshops aan verkoopplatforms zoals Amazon, AliExpress en eBay. Daarmee kunnen gebruikers per marktplaats bijvoorbeeld bepalen welke items worden verkocht, en voor welke prijs. Vorig jaar haalde ChannelEngine 5 miljoen euro op. Sindsdien verdubbelde de onbekende omzet, verdrievoudigde het personeelsbestand naar bijna150 man en werden er dependances geopend in onder meer Dubai, Singapore en New York. Tegen welke waardering de investeerders zijn ingestapt is onbekend.

2. Kabinet schrapt thuiswerkadvies

Goed nieuws voor liefhebbers van waterige automatenkoffie en lawaaierige kantoortuinen: het advies om gedeeltelijk thuis te werken gaat bij het vuil. Minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers heeft dat bekendgemaakt. Wel roept het kabinet werkgevers op om het maken van afspraken over hybride werken te stimuleren. Verder worden mondkapjes in het openbaar vervoer per woensdag 23 maart afgeschaft. Testen voor toegang (1G-beleid) verdwijnt op dezelfde dag. Hoewel de besmettingen de laatste weken oplopen leidt dit niet tot veel IC-opnamen. Daarom ziet het kabinet ruimte voor versoepelingen.

3. Onlineverkopen groeien naar 30 miljard euro

In 2021 hebben online winkels goed geboerd. Uit onderzoek van brancheorganisatie Thuiswinkel blijkt dat er 30,6 miljard (+13 procent op jaarbasis) euro door Nederlanders werd uitgegeven aan online shoppen, verdeeld over 373 miljoen aankopen. Consumenten besteden jaarlijks gemiddeld 2180 euro online, waar dit een jaar eerder zo’n 1900 euro was. Uiteraard speelde winkelsluitingen als gevolg van de lockdowns mee. ‘Tijdens de lockdowns zien we stijgingen in de productaankopen, tijdens de versoepelingen juist in de aankopen van diensten’, aldus Thuiswinkel.org-directeur Marlene ter Ham. De sterkste stijging zat bij de aanschaf van pakketreizen, wat vermoedelijk vooral duidt op een herstel ten opzichte van 2020. Voor 2022 verwacht de branchorganisatie een verdere stijging, maar wel in een lager tempo.

4. Caffe steekt 4 miljoen euro in koffiedrabfabriek

CO2 besparen met het verwerken van koffiedik. Dat is wat startup Caffe Inc van Josephine Nijstad en Evaluna Marquez wil doen. Hiertoe heeft het bedrijf een akkoord gesloten met het Amsterdams Klimaat en Energiefonds (AKEF) dat 4 miljoen investeert in een recyclingfabriek. In de fabriek moet koffiedik worden gerecycled tot koffieolie, wat gebruikt wordt in producten in de verzorgingsindustrie en koffieblokken (waar panelen en platen van worden gemaakt). Als de fabriek volledig operationeel is claimt de startup evenveel CO2 te besparen als wat 75.000 bomen in één jaar opnemen.

Lees ook: 8 redenen waarom dat extra kopje koffie op het werk juist goed is

5. Stichting Coronaclaim wil belastingschuld voor ondernemers saneren

De Stichting Coronaclaim wil namens ondernemers een bodemprocedure voeren  tegen de Nederlands Staat. De stichting stelt dat MKB-ondernemers 20 miljard euro belastingschulden hebben opgebouwd door de coronamaatregelen. Daarnaast zouden ze 6 miljard euro aan extra leningen/ingeteerd vermogen hebben opgebouwd en 30 miljard aan inkomsten zijn misgelopen. De stichting wil dat de overheid ondernemers gaat compenseren. Hiertoe breidt de claimorganisatie een bodemprocedure voor op basis van bestaand recht voor compensatie bij overheidsingrijpen. Er is 450.000 euro nodig voor een bodemprocedure. Ondernemers die zich aansluiten bij de claim betalen 450 euro. De claim is een initiatief van Pascale Petiet (CEO financieel dienstverlener oamkb), Pancras Pauw (beUnited) en Erik Koper (eigenaar Gute Laune).

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Ondernemer rickrolled foutparkeerders

Ondernemer Lucas Reinds van designbureau Pankra uit Kampen was helemaal klaar met de ‘wildparkeerders’ voor zijn kantoor. Dus fabriceerde hij een zogenaamde bon voor de foutparkerende vlegels. Het proces-verbaal bevat een QR-code waarmee de boete van 332 euro kan worden betaald. Het bedrag blijkt een verwijzing naar de lengte van Rick Astley’s kraker Never Gonna Give You Up  (3 minuut 32), de QR-code leidt naar de clip.

Wat we ook lazen:

  • Een nieuw mbo-concept in Eindhoven. Leerlingen van het Summa college kunnen naar de Start-up School. (NRC Handelsblad)
  • Innovatie: voortaan gehaktballen met zeewier aan boord bij KLM. (De Telegraaf)
  • Kledingmerk Aarden heeft zijn eerste vegan maatpak gelanceerd.  (Fonk Online)
  • Mediahuis Ventures leidt een investeringsronde van 50 miljoen dollar in het Londense Perlego, ‘het Spotify voor universiteitsliteratuur’. (Techcrunch)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout-podcast: