Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Nazim Salur creëerde met Getir een Turks miljardenbedrijf, terwijl Silicon Valley lag te slapen

De Turkse ondernemer Nazim Salur leidt flitsbezorger voor boodschappen Getir, dat anno 2021 liefst 7,5 miljard dollar waard is. Toch zagen Silicon Valleyaanse investeerders er aanvankelijk geen brood in.

getir Getir
Je leest nu: Nazim Salur creëerde met Getir een Turks miljardenbedrijf, terwijl Silicon Valley lag te slapen

550 miljoen dollar voor je startup ophalen is niet niks, maar de Turkse ondernemer Nazim Salur wist het klaar te spelen voor zijn bedrijf Getir, een flitsbezorger voor boodschappen. Juist ja, net zoals Gorillas van de tevens uit Turkije afkomstige entrepreneur Kağan Sümer. Dat Berlijnse bedrijf wist eerder dit jaar 245 miljoen euro op te halen en het – tevens Duitse – Flink haalde afgelopen wek 240 miljoen dollar op.

Kapitaal-technisch speelt Salur ze er daarentegen allemaal uit. Alleen al dit jaar wist hij bijna een miljard dollar aan groeigeld op te halen. Zijn bedrijf Getir is inmiddels zelfs 7,5 miljard dollar waard, Salur is een concurrent van Jitse Groen, die zich met Just Eat Takeaway sinds kort ook stort op het bezorgen van boodschappen.

Getir opereert al in dertig Turkse steden, in Londen en sinds vorige maand ook in Amsterdam. Met de nieuwe miljoenen van onder meer het befaamde Sequoia Capital wil Salur nu ook de Amerikaanse markt op. Voor Salur, een serie-ondernemer pur sang, is het de kroon op zijn werk tot dusver. Wie is deze bebrilde grijsaard, die in korte tijd uitgroeide tot een van de belangrijkste figuren uit de Turkse startup-wereld?

BiTaksi

Dat Salur nog eens groot in de tech-branche zou worden, zal hij als student niet verwacht hebben. Salur studeerde bedrijfskunde aan de Boğaziçi Universiteit in Istanboel, waar hij in 1986 afstudeerde. De jaren daarna werkte hij in uitsluitend traditionele branches, waaronder de scheepvaart-, meubel- en auto-industrie. In 2013 besloot Salur op 50-jarige leeftijd dat het tijd was voor een meer eigentijdse sector: de technologiebranche. Geïnspireerd door het succesverhaal van Uber, richt Salur dat jaar BiTaksi op, een Turkse taxi-app.

Kun je op een Uber-taxi soms tientallen minuten wachten, Salur wilde dat met BiTaksi beter aanpakken. Zijn taxi’s zouden te allen tijde binnen drie minuten na het boeken op de plaats van bestemming moeten aankomen, stelde hij zichzelf ten doel. Hoe hij er precies in slaagde blijft onduidelijk, maar al na twee jaar bereikte de ondernemer zijn doel.

Lees ook: Maken flitsbezorgers zoals Gorillas een kans in Nederland?

Tegen nieuwssite News Binding vertelde Salur eerder dit jaar dat hij nog herinnerde wat hij voelde toen hij op zijn dashboard zag dat zijn team dit doel eindelijk had bereikt. ‘Ik voelde gewoon een plotseling geluk dat we het doel van de drie minuten hadden bereikt. Weet je, je geeft jezelf een mijlpaal om te bereiken, en net als je gelukkig wordt, is er ook een leegte. Dus ik had dat “wat nu?”-moment.’

Getir

Als hij dit trucje met de taxibranche uit kon halen, moest het ook kunnen kopiëren naar een andere sector. Salur bedacht dat hij best een serie kleine busjes zou kunnen neerzetten naast vele lokale distributiecentra,. Daarmee zou hij mensen binnen tien minuten kunnen voorzien van boodschappen. Dat werd Getir, het bedrijf dat Salur nog datzelfde jaar, in 2015, oprichtte met onder anderen compagnons Tuncay Tutek en Serkan Borancili.

Zo’n bezorgservice kan een handig antwoord zijn op de drukke verkeerssituatie in de vele wereldsteden, analyseerde Salur. Hij zag in dat ongemak een kans, vertelde de ondernemer begin dit jaar aan een Britse tv-zender: ‘Als je ergens een verkeersprobleem hebt in combinatie met veel mensen, dan werkt deze propositie erg goed. Als het druk op de weg is, hebben mensen minder tijd om hun dagelijkse boodschappen te doen. Ze doen dat dan liever thuis, via een app.’

Silicon Valley

Kapitaal ophalen was in de begindagen geen sinecure voor Salur. In tegenstelling tot de meeste platformbedrijven neemt hij zijn koeriers in dienst. Toen hij in Silicon Valley rondliep om investeerders te zoeken, waren die daar weinig enthousiast over, zegt hij in het interview met News Binding. ‘Ze stelden me twee vragen. Een daarvan was: hoe werk je met de koeriers? Koeriers zijn onze medewerkers. Nou ok, dan ben je gezien, het is een zonde om medewerkers te hebben. Bovendien hadden we onze eigen voorraden, dat vond men ook een zonde. Niemand wilde echt in ons investeren. Deze industrieën hebben een draaiboek, iedereen moet zzp’er zijn.’

In 2018 slaagde Salur er toch in op een seed-ronde mee te doen, zij het met een Turkse en dus niet een Amerikaanse partij. Dat Salur met zijn bedrijf toch een glimp van de toekomst had weten te voorspellen, drong binnen de Silicon Valley-elite als eerste door tot Michael Moritz, een van de partners van het befaamde Sequoia Capital. Samen met twee investeringsbedrijven stak hij afgelopen jaar 38 miljoen dollar in Getir als Serie A-ronde. Corona en de bijbehorende thuisbestelrage deden de rest en nu, nog maar een jaar later, voltooide Getir zijn Serie D-ronde.

Potentiële opvolging

Salur mag als verre vijftiger dan niet meer de jongste startup-ondernemer zijn, in zoon Mert lijkt hij nu al een troonopvolger te hebben gevonden. De in 1991 geboren Mert leek aanvankelijk een hele andere richting op te gaan dan zijn vader. Hij vertrok in 2011 naar de Amerikaanse staat Illinois om er Politieke Wetenschappen en Economie te gaan studeren aan de Northwestern-universiteit.

De in politiek geïnteresseerde zoon werkte er naast zijn studie als research assistent, maar kwam er al snel achter dat hij het ondernemersbloed van zijn vader geërfd heeft. Als hij tijdens zijn vakanties thuis kwam, werkte Mert ijverig mee aan de oprichting van BiTaksi. Toen vader enkele jaren later met Getir begon, besloot Mert zijn studie vroegtijdig af te ronden om met het vliegtuig naar Istanboel terug te keren. Hij werd een van de mede-oprichters van wat uitgroeide tot de tweede unicorn van Turkije.