Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Backbase nieuwste oranje unicorn – Seamore failliet met zeewierpasta

En verder: stepjesdeler Bird ontslaat kwart personeel, koffiemerk Wakuli krijgt funding, leren via audio met Anywyse en Taco Bell lanceert Defy-formule.

Backbase nieuwste oranje unicorn – Seamore failliet met zeewierpasta
Je leest nu: Backbase nieuwste oranje unicorn – Seamore failliet met zeewierpasta

1. Gebootstrapte fintech Backbase in één klap unicorn

Jouk Pleiter is met Backbase de nieuwste unicorn-ondernemer van Nederland. Hij heeft 120 miljoen euro opgehaald voor zijn fintechbedrijf tegen een waardering van 2,5 miljard, meldt het FD. Geldschieter is het Amerikaanse Motive Partners, dat zich blijkbaar niet laat afleiden door de techcrash op de beurzen en pessimisme bij collega-investeerders.

Pleiter helpt met Backbase grote banken bij het vernieuwen van hun software met behoud van hun oude systemen. Hij won in 2017 de LOEY Award als beste online ondernemer en vertelde vorige week nog trots dat hij Backbase vanaf 2003 gebootstrapt heeft opgebouwd.

2. Zeewier-pastamaker Seamore failliet, doorstart zit erin

Seamore, het merk achter de pasta, chips en ander lekkers gemaakt van zeewier, is failliet. Oprichter Willem Sodderland vroeg zelf het faillissement aan, naar eigen zeggen om de kans op een doorstart te vergroten. Dat is nu aan de curator, maar volgens Sodderland heeft zich al een koper gemeld. ‘We hebben een klap gehad van de pandemie, maar zijn vorig jaar weer hard gegroeid. Toch miste Seamore nog de schaal om zijn financieringslasten te kunnen dragen.’
Sodderland noemt het bankroet ‘ontzettend jammer’. ‘Maar voor alles is het belangrijkste dat het merk, de producten en de missie van Seamore door kunnen onder een nieuwe vlag.’

Lees ook: De ondernemersavonturen van Willem Sodderland

3. Stepjesdeler Bird ontslaat 23 procent van zijn personeel

De ontslagregen houdt nog even aan bij unicorns: dit keer is het stepdeeldienst Bird die maar liefst 23 procent van zijn werknemers zou willen ontslaan. Dat meldt Techcrunch, Bird bevestigt het bericht. De reden laat zich raden: ‘De vraag naar micromobiliteit is nog nooit zo groot geweest, maar de economische trends zorgen voor een versnelling van ons pad naar winstgevendheid.’ In beter Nederlands: de kosten moeten zo snel mogelijk omlaag, want investeerders lappen niet genoeg bij.

4. Sociale Koffieboer Wakuli krijgt ABN Amro aan boord

ABN Amro investeert in Wakuli, het duurzame en sociale koffiemerk waarmee Yorick Bruins en Lukas Grosfeld boeren in de derde wereld een eerlijke prijs beloven door rechtstreekse inkoop. Het geld gaat naar productinnovatie en uitbreiding van het distributienetwerk in Nederland, Duitsland en België. De bank investeert vanuit zijn Sustainable Impact Fund. Ook enkele bestaande aandeelhouders, Rubio Impact Ventures en een aantal angels hebben meegedaan aan de ronde.

Lees ook: Deze sociale startup wil de Bloomon van de koffie worden

5. Funding voor podcast-leerplatform Anywyse

Julien Jukema heeft funding geregeld voor Anywyse, een leerplatform dat alleen audio gebruikt om zijn gebruikers slimmer te maken. Op Anywyse vind je podcasts van 10 tot 15 minuten waarin studenten je bijpraten over leerstof. Jukema claimt al duizenden gebruikers voor het platform, dat hij opstartte vanuit de accelerator van het Humanities Lab van de UvA. Hoeveel geld hij heeft opgehaald, maakt hij niet bekend.

Onder de investeerders bevinden zich het EdTech fonds Anadya Investments, opgericht door startup-founder Daniel Haven, en het studentenfonds ASIF Ventures, dat een durfkapitaalfonds is dat startende ondernemingen van studenten en recent afgestudeerden steunt.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Taco Bell Defy is nét geen metaverse-tent

Wacht wat: een Defy-restaurant? Oké, de nieuwste Taco Bell is niet decentraal gefinancierd en staat ook niet in de metaverse, maar het scheelt weinig. Doel van het drive through-restaurant: binnen 2 minuten je voedsel in de auto. En daarvoor is ‘echt’ menselijk contact taboe. De keuken is op de eerste verdieping, daaronder checken de gasten – die natuurlijk al op hun smartphone hebben besteld – in en krijgen ze met een liftje hun bestelling geleverd. Er is één rijstrook voor restaurants van derden, en ook een strook voor eters die nog ouderwets via een intercom hun bestelling willen plaatsen.

@tacobellDare to Defy.♬ original sound – tacobell

Wat we ook lazen:

Luister ook naar de laatste MT/Sprout-podcast: