Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hyundai in de problemen in VS en China – Apple krijgt weer boete

En verder in het nieuws vandaag: Modehuis Witteveen is failliet, ondanks reddingsplan - De reorganisatie van Shell raakt ook Nederlandse locaties & Gaan bezorgdrones onze huizen scannen?

Hyundai in de problemen in VS en China – Apple krijgt weer boete
Je leest nu: Hyundai in de problemen in VS en China – Apple krijgt weer boete

1. Hyundai in de problemen in VS en China

De winsten van automerk Hyundai over Q2 zijn naar beneden bijgesteld vanwege tegenvallende verkopen in de VS en China. De verkopen daalden 64 procent in China in dat kwartaal, zo schrijft het FD. Ook in de VS is het zwaar, Hyundai moet concurreren met goedkopere, lokaal geproduceerde auto’s of de duurdere buitenlandse merken. In de VS daalde de verkoop met 11,5 procent. Maar doordat er grote kortingen werden uitgedeeld om van de oude modellen af te komen, liep de winst hard terug. Hyundai hoopt met nieuwe automodellen marktaandeel terug te winnen.

2. Apple moet alweer boete betalen voor schending patent

Pijnlijke situatie voor Apple: alweer lijkt de techfabrikant verwikkeld te zijn in een patentengevecht. Dit keer met de University of Wisconsin-Madison, volgens Bright. Apple werd aangeklaagd door de universiteit voor het schaden van een patent op technologie om processen in de iPhone te verbeteren. Daarvoor kreeg het bedrijf in 2015 ook al een boete, van 234 miljoen dollar. Dit keer is de schade 506 miljoen dollar, omdat de rechter zich schaarde achter de universiteit. Het is nog niet over, Apple gaat in hoger beroep en de universiteit maakt zich op voor een nieuwe aanklacht, omdat Apple de technologie bleef gebruiken toen de rechtszaak al begonnen was.

3. Modehuis Witteveen failliet ondanks reddingsplan

Een opmerkelijk faillissement in de modewereld: Witteveen is omgevallen door een belastingschuld van 1,5 miljoen euro. Dat meldt RTL Z. Ruim een maand geleden werd een reddingsplan om de noodlijdende modeketen te redden nog goedgekeurd door de AFM, maar het mocht niet meer baten. De curator is momenteel aan het bekijken of een doorstart mogelijk is, hopelijk met de 400 medewerkers. Het bedrijf zat al langer in de problemen. Het kon schuleisers niet op tijd betalen en liep enorm achter op omzet- en loonbelasting.

4. Reorganisatie Shell raakt ook Nederlandse locaties

Shell gaat door weer een nieuwe reorganisatie heen, waar ook de vestigingen in Nederland door geraakt worden. Dat schrijft Nu.nl. Hoeveel mensen precies ontslagen worden is nog niet bekend, wel dat het de locaties in Amsterdam en Rijswijk zal treffen. De wereldwijde reorganisatie vindt plaats binnen de afdeling Projects & Technology. Vorig jaar werden ook al honderden medewerkers ontslagen tijdens een reorganisatie. Er werken momenteel zo’n tienduizend werknemers van Shell in Nederland.

5. Manager van de dag: Kees Hoogendijk

‘De overheid maakt een potje van duurzaam inkopen’, vertelt Kees Hoogendijk, directeur van branchevereniging CBM (meubelindustrie) in een interview aan het FD. Volgens hem legde de overheid de afgelopen periode veel nadruk op duurzame aspecten van bepaalde opdrachten. In dit geval draait het om een opdracht voor kantoormeubilair, ter waarde van zo’n 80 miljoen euro. Die opdracht gaat nu naar twee bedrijven zonder duurzame certificaten, zoals FSC op PEFC. Dat roept in de branche veel boze geluiden op. Meubelfabrikant Drentea klaagt de overheid zelfs aan.

6. Tweet van de dag: gaan bezorgdrones onze huizen scannen?

Krijg je veel pakketjes van Amazon binnen? Houd dan voortaan de gordijnen dicht als de bezorgdrone aan komt vliegen. Amazon speelt met het idee om de drone een quick scan van je huis te laten doen. Als bijvoorbeeld je dak kapot blijkt, kunnen ze meteen aanbieden om dit te laten maken.


7. Koffieautomaat: Nestlé gaat wasabi-KitKat maken

Een KitKat van bijna 30 euro, die moet wel heel bijzonder zijn zou je denken. Dat is ook zo, want moederbedrijf Nestlé komt met een aanbod van bizarre smaken. Groene thee, sake en wasabi-KitKats kun je binnenkort kopen in Japan, waar Nestlé speciaal een nieuwe fabriek laat bouwen. Omdat Japan een enorme afzetmarkt betekent voor de chocolaatjes, gaat Nestlé aan de groeiende vraag naar exotische smaken tegemoetkomen.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief