Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar CodeSandbox scoort 12,7 miljoen om teams online te laten programmeren

Op dezelfde dag je diploma-uitreiking vieren op de universiteit én een investering ophalen van 12,7 miljoen dollar: de achtbaan van startup van het jaar CodeSandbox maakte donderdag een nieuwe looping.

codesandbox yves van hoorne bas buursma
Foto: CodeSandbox

CodeSandbox, een Amsterdamse startup met zijn roots in Twente, krijgt nog eens 12,7 miljoen dollar om op te schalen. Het verse groeikapitaal is afkomstig van het Zweedse investeringsfonds EQT (de Nederlandse ondernemer Kees Koolen is er ook partner). Ook bestaande investeerders Kleiner Perkins, Arches Capital, Vercel-oprichter Guillermo Rauch stappen weer in bij de startup van Ives van Hoorne (23) en Bas Buursma (23). Zoals dat gaat dezer dagen, spraken de ondernemers hun investeerders niet één keer in real life, en ging alles – inclusief het ondertekenen van de deal – digitaal.

CodeSandbox maakt een cloud-gebaseerde omgeving voor ontwikkelaars van websites en apps, waarmee tot nu toe wereldwijd al 10 miljoen projecten werden aangemaakt – vooralsnog allemaal gratis. Onlangs vierde het bedrijf de registratie van zijn 500.000ste gebruiker. De startup werd in februari door Sprout uitgeroepen tot Startup van het Jaar.

Afstuderen

Wanneer Sprout Buursma probeert te bellen, blijkt dat hij niet alleen druk is met het vieren van een nieuwe investeringsronde, maar dat hij uitgerekend vandaag zijn diploma Industrieel Ontwerpen krijgt uitgereikt aan de Universiteit Twente. Dubbel feest dus, waarna we voor wat meer tekst en uitleg uitwijken naar compagnon Van Hoorne (die besloot zijn studie vanwege het internationale succes van CodeSandbox voorlopig on hold te zetten).

De startup wordt al een tijdje door talloze investeerders benaderd, maar het eerste gesprek met EQT in februari was meteen interessant, zegt Van Hoorne. EQT kwam de startup op het spoor dankzij een AI-systeem (’Motherbrain‘) dat wereldwijd speurt naar veelbelovende startups. Zo vind het fonds ook bedrijven die nog geen groot netwerk hebben, en nog relatief onbekend zijn.

Goede match

Dat gebruik van technologie en data zorgde direct voor een goede match met CodeSandbox, zegt Van Hoorne. ‘We hebben contact gehouden, en toen we iets later vonden dat de tijd rijp was voor een nieuwe investeringsronde, hebben we een nieuwe afspraak gemaakt. Ze waren direct en technisch. Investeerders vragen vaak aan bevriende developers wat ze van een startup vinden. Maar dat zijn lang niet altijd degenen die je nodig hebt om een goed beeld te krijgen.’

CodeSandbox zat dankzij de interesse van meerdere investeerders in een luxepositie, beaamt Van Hoorne. ‘Het voordeel was ook dat we daardoor al met investeerders konden praten die ons kritische vragen stelden, en dat we onze pitch konden oefenen, zonder het meteen voor de allergrootste investeerders te moeten doen. Het was een goede manier om het verhaal te polijsten en het pitch deck goed te krijgen.’

Liefde

Welke pitch uiteindelijk de doorslag gaf bij EQT? Van Hoorne: ‘Dat wij heel veel gebruikers hebben, en dat we ook binnen grote bedrijven gebruikt worden. Niet op een officiële manier, dat ze ons betalen. Maar we kunnen in onze database zien dat er projecten worden gemaakt binnen grote bedrijven. Als we straks met een (betaald, red.) product voor teams uitkomen, dan hebben we in ieder geval al veel goede leads.’

Wat ook helpt, zegt Van Hoorne, is wanneer investeerders op Twitter of andere sociale media zien dat je geliefd bent bij gebruikers. Vergelijkbaar met de manier waarop een dienst als Slack bekendheid kreeg. Van Hoorne: ‘Dat is een goede indicatie van het feit dat je iets hebt wat mensen willen. Zeker Amerikaanse investeerders zeggen ‘die omzet gaat wel lukken, mits je een product hebt dat mensen graag willen gebruiken.’

Bij Europese investeerders is er veel minder begrip voor die houding ten aanzien van de omzet, beaamt Van Hoorne. ‘We spraken bijvoorbeeld ook met een investeerder die eerst 100.000 euro eist als ondergrens. Dat is eigenlijk niet zo heel veel, maar ons idee is om eerst zoveel mogelijk te groeien en features te bouwen. Daardoor kunnen we de waarde voor bedrijven nog groter maken om het uiteindelijk te verkopen.’

CodeSandbox wil dat teamproduct begin volgend jaar uitbrengen, en vraagt geïnteresseerde teams nu alvast om zich te melden voor een testversie.

Trends

‘Corona’ stuwt de vraag naar zijn dienst, zegt Van Hoorne, maar er spelen volgens hem meer trends. ‘Startups die snel groeien zitten altijd op een wave, een trend die stond te gebeuren en die nu omslaat. Dat geldt ook voor ons. Toen we begonnen, was er nauwelijks interesse voor online development. Maar het is nu voorbij het early adopters-stadium.’

En er is bij ontwikkelaars steeds meer behoefte aan ‘on the go-werken’, zegt Van Hoorne. Zo wordt ook de iPad steeds populairder om op te programmeren. ‘Daar komt nu corona nog bij waardoor meer mensen op afstand werken en je niet even naar een bureau van een collega kan lopen. Tegelijkertijd wordt het internet overal ter wereld beter, en wordt er aan de development-kant steeds meer gestandaardiseerd.’

Meer mensen

Het belangrijkste doel van de nieuwe investering is om mensen aan te kunnen nemen die gaan werken aan de betaalde dienst voor teams (‘Pro Workspaces’). Aan de andere kant is de startup bezig met nieuwe projecten die CodeSandbox toegankelijk maken voor complete teams binnen bedrijven, waaronder bijvoorbeeld ook designers en marketeers die feedback willen geven en een (kleine) aanpassing – zoals een ander knopje of kleur – willen doen in een app of website.

Van Hoorne: ‘Dat is superbelangrijk voor ons, want er is een groot tekort aan developers. Maar die ontwikkelaars moeten tegelijkertijd wel alle veranderingen doen die design en marketing vragen, terwijl er qua code vak maar een kleine aanpasing vereist is.’

Amsterdam

CodeSandbox bewees zich bij zijn eerste investering vorig jaar (2,4 miljoen dollar) door het Amerikaanse Kleiner-Perkins als een van de zeldzame voorbeelden van een Europese startup die niet naar Silicon Valley hoeft te verhuizen om dichtbij die zo’n Amerikaanse investeerder te kunnen bivakkeren. Maakt de remote-trend het nog makkelijker om lekker in Amsterdam te blijven?

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘We zouden niet per se naar San Francisco hoeven voor een investering’, zegt Van Hoorne, ‘maar het gaat erom dat Amerikaanse investeerders een enorm goed netwerk hebben. We hebben hele goed intro’s gekregen naar mensen die super senior zijn en die bij ons zouden kunnen werken. Mensen die al twee startups hebben doorlopen naar naar de unicorn-fase, en waarvan je denkt: wow, die wil je binnenhalen. Remote werken is niet zo moeilijk, maar het is wel lastig wanneer je als management te maken hebt met een tijdsverschil van negen uur. Daar zit ik nu naar te kijken.’

‘Het voordeel met EQT is nu dat ze Europees zijn. Ik hoop dat we hun netwerk kunnen gebruiken om ook talent in Europa te kunnen vinden. Het is er wel, maar in San Francisco heb je veel meer kans om te bewijzen dat je senior bent, omdat dat er meer bedrijven zitten die unicorn zijn geworden. Ik ben alleen nog niet zo enthousiast over verhuizen.’