Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Amazon wil Nederlandse startups zetje geven (en binnenhalen als klant)

Webwinkel Amazon drukt het gaspedaal in Nederland nog wat dieper in met een Nederlandse versie van ‘Launchpad’, een onlinewinkel voor aanstormende bedrijven. 

Je leest nu: Amazon wil Nederlandse startups zetje geven (en binnenhalen als klant)

Het succes van Amazon valt of staat bij de prestaties van andere verkopers die het Amerikaanse bedrijf gebruiken als platform om klanten te bereiken, benadrukten vertegenwoordigers van het bedrijf donderdag tijdens een online-event voor Nederlandse verkooppartners. Van de 200 miljoen producten die het bedrijf nu in Nederland aanbiedt is 80 procent afkomstig van externe aanbieders. Wereldwijd gebruiken 1,6 miljoen aanbieders de online marktplaats van Jeff Bezos als springplank.

Een deel daarvan zijn startups die deelnemen aan het in 2015 gelanceerde programma ‘Launchpad‘, een etalage voor vernieuwende producten. Amazon rolde het programma tot nu toe uit naar 9 landen en 6.000 startups. Vorig jaar behaalden ruim 250 daarvan een jaaromzet van meer dan een miljoen dollar.

Amazon sluit nu ook Nederland aan. Bij de livegang van de Nederlandse versie zitten onder meer Knops (gehoorbeschermers), Propeaq (blauwlichtbrillen) en LoafNest (broodbakset). Ook buitenlandse startups enteren via Launchpad de Nederlandse markt, zoals de Zweedse suikervrije snoepmaker Nick’s en de Britse DNA-kit MyHeritage. Criterium om toegelaten te worden zijn producten met ‘een unieke eigenschap of een bijzonder merkverhaal, die hun potentie wereldwijd willen maximaliseren’. 

Als startup betaal je bij Launchpad een extra commissie van 5 procent per transactie, bovenop de 7 procent die je bijvoorbeeld voor elektronica aftikt. 

Etalage

In ruil daarvoor geeft Amazon deelnemende startups ondersteuning bij het maken van productpagina’s, waardoor met hulp van foto’s en video’s een etalage ontstaat die doet denken aan een smakelijk vormgegeven Kickstarter-campagne. Oprichters vertellen er hun verhaal en kunnen met bijvoorbeeld een Q&A over hun startup direct contact leggen met consumenten.

Ondernemers worden ingevoerd in de marketingtools, waarmee ze ook buiten Amazon.nl zichtbaarheid kunnen kopen. En net als andere verkooppartners moedigt Amazon startups aan om zijn logistieke dienst (fulfillment) en klantenservice te gebruiken. Nederlandse startups komen in aanmerking voor credits voor clouddienst Amazon Web Services, uiteraard met het doel om ze later binnen te halen als betalende klant.

Om startups te helpen bij het lanceren van hun product werken de Amerikanen ook in Nederland samen met crowdfundingsites, accelerators en durfkapitalisten (namen van betrokken partijen worden vooralsnog niet gedeeld). Zo worden uiteindelijk nog meer bedrijven toegevoegd aan het immer uitdijende universum van Amazon, waar ‘s werelds rijkste man al sinds 1994 de scepter zwaait.