Maak een onuitwisbare indruk. Niet alleen met uw product of bedrijf, maar vooral als mens. MT presenteert het stappenplan naar een beter imago.
Personal branding? Ja!
Besef dat personal branding er ook echt toe doet. De term is dan weliswaar hartstikke Amerikaans en past geenszins in het Calvinistische ‘doe-maar-gewoon-dat-doe-je-al-gek-genoeg-gedachtegoed’, toch is personal branding in het Nederland van 2010 een algemeen geaccepteerde term. We maken economisch roerige tijden mee. Het belang van de BV IK neemt als gevolg hiervan duidelijk in waarde toe. U wilt klanten of een nieuwe baan; situaties waarbij een positieve indruk achterlaten het verschil betekent tussen succes en falen.
Stel de juiste vragen
Het etaleren van uw persoonlijke merk begint met het stellen van de juiste vragen. Aan uzelf. Twee daarvan vormen de hoofdmoot: welk beeld hebben mensen op dit moment van mij en welk beeld wil ik graag dat mensen van mij hebben? Het verschil tussen de huidige en de gewenste situatie dus. Breng ook de eigenschappen en vaardigheden in kaart die u zo uniek maken. Wat zijn uw specifieke talenten? Waarom willen mensen eigenlijk zaken doen met u?
De elevator pitch
Binnen één minuut hebben mensen doorgaans al het beeld over u in hun hoofd geprent. Een beeld dat daar doorgaans blijft plakken als kauwgum op straat. Tja, schraap de stoep dan nog maar eens schoon. Zaak dus om direct goed voor de dag te komen. En dan komt de elevator pitch om de hoek kijken. Bedenken, uitschrijven en oefenen. Besef dat deze dertig seconden vooral dienen om uzelf direct goed neer te zetten en de nieuwsgierigheid van een ander te wekken.
Stort een online fundering
‘Kam je haren, recht je schouders, denk aan je tanden.’ Doe Maar wees ons begin jaren tachtig al uitgebreid op het belang van een goed voorkomen. Uiteraard staan deze tips nog altijd als een huis, maar imagebuilding 2.0 speelt zich toch voornamelijk af op internet. Dáár worden reputaties gemaakt en gebroken. Linkedin, twitter en Facebook zijn ideale platformen om het image uit te dragen dat u wenst. Hoewel deze opmerking natuurlijk erg voor de hand ligt, laten veel managers hier kansen liggen. Op Linkedin krioelt het bijvoorbeeld van de gedateerde en onafgemaakte profielen, terwijl dit toch de plek is waar relaties en potentials u natrekken. Wie een stapje verder durft te gaan, kiest voor een persoonlijke website. Hierop heeft u de volledige vrijheid om de boodschap uit te dragen die bij uw meest ideale image past. Uw naam als url dus. Onze tip: vandaag nog laten vastleggen. Dat kan hier, hier en hier.
Over de bühne
Uw personal brand is in kaart gebracht. Het doel is helder, de elevator pitch klopt en ook op internet staat een stevig fundament. Tijd om uw meest ideale IK over de bühne te gooien. Daarvoor blijven we nog even bij het vorige kopje waarin de online route centraal stond. Treed naar buiten via YouTube, Flickr en Slideshare, bijvoorbeeld met behulp van een persoonlijke video. Een andere mogelijkheid is om uw deskundigheid te laten gelden op een blog. Daarmee zet u zichzelf op het podium als expert op een bepaald gebied. Daarna is het zaak om u te laten omringen door de juiste mensen. Bezoek carrière-evenementen met interessante sprekers. Praat met mensen, deel kennis en gebruik de elevator pitch om uzelf in een halve minuut goed neer te zetten.
Lees ook het boek Personal branding