Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Philips geen slim horloge maakt

Waarom maakt Philips geen slim horloge voor consumenten? Ceo Frans van Houten: 'Niet alles wat hot is, past bij ons.'

Dat vrijwel alle grote technologiebedrijven zich momenteel storten op de markt voor draagbare apparaten, wil nog niet zeggen dat Philips hierin mee gaat. Dat zegt Frans van Houten in een interview met Management Team. Gevraagd waarom zijn bedrijf de kennis op het gebied van elektronica en gezondheid niet combineert in een slim horloge met de focus op het welzijn van consumenten, antwoordt hij: 'Je moet je niet alleen laten verleiden door de gadgets, er moet wel een bedrijfsmodel achter zitten waarmee je winst kunt maken. Niet alles wat hot is, is ook een businessmodel wat bij ons past. We moeten vanuit onze core competenties kijken waar we kunnen winnen. Het is heel verleidelijk om te zeggen dat het tuintje bij de buurman groener is.'

De iWatch van Apple

Meerdere bedrijven hebben slimme horloges aangekondigd of op de markt gebracht en Apple werkt naar verluidt aan de iWatch, een horloge met een focus op welzijn en gezondheid. Het bedrijf van Tim Cook kaapte recentelijk slaapexpert Roy Raymann van Philips Research weg. Hij zou zijn toegevoegd aan het iWatch-team. De markt voor draagbare, met internet verbonden apparaten wordt gezien als een toekomstige miljardenbusiness. Van Houten denkt dat het horloge uiteindelijk een telefoon zal worden, of een afgeleide daarvan, maar ziet in deze markt geen kansen voor zijn eigen bedrijf. 'De fitnessmarkt is heel moeilijk om in te komen, daar zitten sportmerken al goed in. De telefoniemarkt dan? Forget it, daar kunnen we geen serieuze rol meer in spelen.'

Nauwelijks meesnoepen van de digitale revolutie

MT sprak de Philips-topman een dag na de overname van WhatsApp door Facebook. Van Houten, lachend: 'Wij hebben het wiel van waardecreatie kennelijk nog niet helemaal uitgevonden.' Serieuzer: 'De realiteit is natuurlijk dat industrieën life cycles hebben. Nieuwe industrieën komen op en zorgen voor veel waardecreatie tot ze mature worden, dan wordt de waardecreatie minder of verdwijnt die zelfs. Op zich is het dus heel knap dat Philips zichzelf steeds opnieuw heeft uitgevonden. Maar als je kijkt naar de digitale revolutie waar al die waardecreatie nu plaatsvindt, dan snoepen we daarvan maar nauwelijks mee. Het soort waarderingen dat de nieuwe generatie bedrijven pakt, zul je als establishment niet zo snel meemaken, maar je moet je er wel door laten uitdagen en inspireren.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leren van WhatsApp

In het gesprek met MT zegt Van Houten naar bedrijven als WhatsApp te kijken om van te leren. 'Als ceo moet je je enerzijds bezig houden met as is, met wat er allemaal aan de hand is. Maar als je niet oppast, ben je alleen maar daarmee bezig, zonder te kijken naar nieuwe groeimogelijkheden.'

Het volledige interview met Frans van Houten wordt volgende week gepubliceerd. Neem een abonnement. De Philips-topman is een van de sprekers tijdens het MT500-event. Meer informatie.

Meer over Philips?