Blijven investeren, ook in tijden van crisis. HEMA durft het aan. 'Mensen willen waardevolle producten.'
Doorgaan met ontwikkelen, ook in tijden van crisis. Dat is de boodschap die Ronald van Zetten verkondigt. ‘Ik geloof dat crisis in je hoofd zit. Mensen komen naar onze winkels, omdat ze blij gemaakt willen worden in hun treurige bestaan op dit moment.’ Hij denkt dat mensen een waardevol product willen, die waarde zit niet in prijsverlagingen. Desalniettemin lopen de goedkope maaltijden van HEMA storm. ‘Je kunt voor 4,50 de hele dag bij ons komen eten, dus eigenlijk is er helemaal geen crisis’, grapt Van Zetten.
Beautystores
Met de beautystores, cosmeticawinkels vol HEMA make-up, denkt Van Zetten een nieuw groeipad te hebben gevonden. Op dit moment is HEMA marktleider in cosmetica in Nederland. 1 op de 5 lipsticks wordt door de keten verkocht. ‘Mensen worden superhebberig van onze make-up, ze grissen het van het schap af. Ik ben zelf verbaasd door de enorme groei. Waarom hebben we hier niet eerder iets mee gedaan?’
Cosmetica doorslaand succes in buitenland
Sinds kort heeft HEMA ook filialen in Frankrijk. Van Zetten: ‘In het begin hebben we niet eens cosmetica verkocht in Frankrijk. Het land van de cosmetica, dan wil niemand toch een HEMA make-upje?’ Het tegendeel bleek waar. Er werd een standje in een winkel gezet en die was binnen één dag uitverkocht. Inmiddels is cosmetica goed voor 15 procent van de omzet in Frankrijk. Deze zomer wordt er de eerste beautywinkel geopend. Het gaat zo goed in Frankrijk dat het streven is om het totaal aantal winkels dit jaar te verdubbelen. ‘De Fransen vallen voor het design in combinatie met een goede prijs. Nu beginnen ze ook de kwaliteit van de producten te ontdekken. De omzet per vierkante meter is twee keer zo hoog als in Nederland op dit moment. Dan moet je bedenken dat we het in Nederland al niet slecht doen.’
Ook in eigen land investeren
In Nederland zit HEMA ook niet stil: vorig jaar werden er 37 nieuwe winkels geopend, dit jaar 40. Bovendien werd er 80 miljoen geïnvesteerd in de verbouwing van de grootste 31 winkels. Het operationeel resultaat daalde dit jaar met 10 miljoen euro. Van Zetten is hier niet ontevreden mee: ‘Ons bedrijfsresultaat is in tien jaar verdriedubbeld naar, op zijn hoogtepunt, 153 miljoen in 2011. Ik denk niet dat het gek is dat we dan 10 miljoen zakken in crisistijd.’